PDA

View Full Version : Ex-winnaar 24 uur van Spa Anders Olofsson overleden


Nismo
25-01-2008, 15:16
Dit artikel las ik gisteren op de site van pitstop.tv;

De Zweed Anders Olofsson is op 21 januari op 55-jarige leeftijd overleden.

Olofsson begon zijn carrière in de eenzitterij met een dubbele Zweedse F3-titel en vice-Europese titel als hoogtepunten. Later trok hij richting Japan en maakte hij tevens naam in de enduranceracerij. Hij was onder meer succesvol met een Ferrari F40 in de BPR, de voorloper van de FIA GT en was ook gereputeerd in toerismemiddens.
Zo won hij in 1991, in het gezelschap van Naoki Hattori en David Brabham, de 24 uur van Spa aan het stuur van een Nissan Skyline. Tijdens die race hield het trio trouwens onafgebroken de leidersplaats.

Baron
27-01-2008, 01:25
Droevig nieuws. Blijkbaar is hij onverwachts in zijn slaap overleden. Hij was helemaal niet ziek.

Ik heb Anders Olofsson voor het eerst aan het werk gezien in 1977 met een Ralt in de Formule 3. In 1978 vocht hij een seizoen lang een spannend duel uit met Jan Lammers voor de Europese F3-titel. Lammers, die zijn concurrent 'Olof Andersom' noemde, won dat gevecht.
Verder herinner ik me van Olofsson vooral zijn overwinning in de 24 Uren van Francorchamps in 1991 met de Nissan Skyline.
Anders Olofsson was naast de wagen een fijne vent, zonder vedetteallures en in de paddock steeds voor iedereen aanspreekbaar.