View Full Version : MP4/18 eerste race?
New McLaren not before Spielberg
Having first said Imola, and then Barcelona, McLaren now say that they will not be using their 2003 car until Spielberg.
The Mercedes engine is ready. Given the name F0110P, it has been on the test bench since the 28th January. However, it is thought to be still lacking in power.
As for the chassis, McLaren is four weeks behind schedule. Alexander Wurz will only be starting tests on the new car the week after Imola. The MP4/18 will therefore only make its first appearance at Spielberg, or even Monaco! The root of the problem is the difficulty in producing some of the mechanical parts and the changes made in the design office following the new regulations. For example, the geometry of the suspension has to take into account the ban on traction control that was initially intended for Silverstone, but has now been put back until 2004.
Following a remark made by Williams to the FIA, McLaren have also been forced to have another look at their clutch. The original system used hydraulic elements and was too much like a continuously controled variable transmission system, which is not allowed under the new rules.
Bron: www.gp2003.com
Oneliner
08-04-2003, 22:39
Achja, waarom zouden de MP4/17D weglaten als ze er races mee winnen :)
Kvind het ni meer als normaal eigenlijk.
Nu wint hij nog, maar in Imola komt de F2003/GA. We zullen dan kijken waar de MP4/17 staat. Want ferrari rijd ook nog steeds met de F2002, die in vergelijking nog veel meer de wagen van vorig jaar is dan de Mclaren.
Originally posted by Oneliner
Achja, waarom zouden de MP4/17D weglaten als ze er races mee winnen :)
Kvind het ni meer als normaal eigenlijk.
Toch denk ik niet dat je dit als argument mag aanhalen. In nog geen enkele race was McLaren een stuk sneller. Hun overwinningen hebben veel te maken met het raceverloop en minder met hun intrinsieke snelheid.
Ik bedoel hiermee niet dat ze een trage wagen hebben he ....
Ze hebben nu wel 3 race gewonnen ... maar voor het zelfde geld verliezen ze de 10 volgende ....
airco
Oneliner
08-04-2003, 22:55
Het is nu ook niet de bedoeling er een gans seizoen lmee te rijden hé. Het was sowiezo niet ingecalculeerd dat ze de eerste 3 races gingen. Dus ze hebben wel wat "overschot" op datgene ze zich voorgesteld hebben. Enja, liever een auto die nu iet of wat betrouwbaar en waarmee je races kan winnen, dan intrinsiek de snelste zijn en halverwege uitvallen. Ik blijf ervan overtuigd dat ze momenteel 1 va nde betere "paketten" hebben in de F1.
En je kan die 3 races nu niet allemaal op geluk steken hé...
Nu moet ik Airco eens gelijk geven zie :)
Ik denk dat de "beperkte" overmacht van de McLarens in de 3 eerste koersen inderdaad te wijten is aan een samenloop van omstandigheden waarbij de intrinsieke snelheid van McLaren niet echt een rol gespeeld heeft. Wat Airco dan weer niet zo graag zal horen denk ik, is dat er volgens mij wél een factor meegespeeld heeft die meer en meer begint door te wegen op Schumacher : zijn motivatie. Ik heb de indruk dat hij zich niet meer zo kan in iets vastbijten als vroeger, en de Italiaanse paparazzi zijn zeker niet van plan om hem veel gemoedsrust te gunnen. Zo gaat dat nu eenmaal in Italië : als je presteert ben je God, maar laat het even afweten en ze gooien je voor de leeuwen (zo was dat bij de Romeinen trouwens letterlijk ook al)...
Originally posted by Oneliner
Het was sowiezo niet ingecalculeerd dat ze de eerste 3 races gingen.
Vóór het begin van het seizoen sprak Ron Dennis zelfs over "de schade zoveel mogelijk beperken", waarmee je volgens mij dus niet bedoelt dat je 3 keer gaat winnen, maar probeert om zo dicht mogelijk achter Ferrari te eindigen. Wat dat betreft heeft McLaren wel een droomstart gemaakt natuurlijk...
Originally posted by Sennake
Wat Airco dan weer niet zo graag zal horen denk ik, is dat er volgens mij wél een factor meegespeeld heeft die meer en meer begint door te wegen op Schumacher : zijn motivatie.
He'll be back ;)
inderdaad airco al het seizoen gedaan is dan zal hij beginnen winnen
Feit is natuurlijk wel dat ze - denk ik - die strategie uitgedokterd hadden met de switch in electronica-reglementen na Silverstone. Als de FIA voor de zoveelste keer dan reglementsaanpassingen doet, tja dan moet ge de'n boel herzien natuurlijk met vertragingen als gevolg.
Airco heeft wel ergens - heel ergens ;) - een punt door te stellen dat McLaren de rest niet op een hoopje gereden heeft en dat de faktor geluk meegespeeld heeft. Daartegenover zou ik willen zetten dat ik niet de indruk had dat Barichello een vuist kon maken op Kimi in Malaysia.
Er wordt veel geroepen en geschreven over de 2003GA, meer dan over de 18 van McLaren. 't zal ook nog af te wachten zijn of hij betrouwbaar is. Blijkt dat aanvankelijk niet - er zijn toch al wat ongelukken mee gebeurd - dan McLaren verder de puntjes bij elkaar blijven harken.
We weten overigens allemaal wat een wereldkampioen onder druk met een nog niet helemaal op punt zijnde superieure auto aanvangt. Op de limiet om toch maar top te zijn en vaak erover. Als dat maar goed gaat...
Originally posted by Huudo
We weten overigens allemaal wat een wereldkampioen onder druk met een nog niet helemaal op punt zijnde superieure auto aanvangt. Op de limiet om toch maar top te zijn en vaak erover. Als dat maar goed gaat...
Remember Senna in 1994...
"With the rules as they are currently, you have got to have reliability or else you are history. The cost of unreliability in practice is severe and so we don't actually know when we'll race the MP4-18. I'd say no sooner than Canada, no later than Silverstone."
nog minstens 3 GP's in de oude wagen
maximum 6 GP's in de nieuwe wagen
Originally posted by airco
He'll be back ;)
Daar kunt ge zeker van zijn.
mijn voorspellingen komen altijd uit ;)
mijn voorspellingen komen altijd uit ;) Dees jaar kwamen de eerste drie nie uit, de vierde wel. ;) ;)
op F1pits.net (een site die meestal behoorlijk accurate info over McLaren bezit) las ik zonet hetvolgende:
Volgens enkele bronnen zou de wagen maar pas op het circuit verschijnen van Silverstone, wat betekent dan dat we de MP4/18 maar pas op 20 juli zullen te zien krijgen.
Dit zou betekenen dat ze dit seizoen slechts 6 GP's met de MP4-18 zouden rijden. Nog 5 GP's met de oude (weliswaar aangepaste) wagen :rolleyes:
Eigenlijk kan dit bericht best kloppen .... Als ik me niet vergis moet de MP4-18 zijn eerste meters nog rijden ..... Vermits er tussen 2 GP's slechts 1 week mag getest worden zit McLaren heel beperkt in tijd om de nieuwe wagen op punt te krijgen ....
Als er geen problemen optreden redden ze Silverstone wel .... Als ze kinderziekten tegenkomen (zoals Ferrari dit jaar) kunnen ze misschien beter ineens beginnen aan de wagen voor volgend jaar ...
op F1pits.net (een site die meestal behoorlijk accurate info over McLaren bezit) las ik zonet hetvolgende:
Dit zou betekenen dat ze dit seizoen slechts 6 GP's met de MP4-18 zouden rijden. Nog 5 GP's met de oude (weliswaar aangepaste) wagen :rolleyes:
Eigenlijk kan dit bericht best kloppen .... Als ik me niet vergis moet de MP4-18 zijn eerste meters nog rijden ..... Vermits er tussen 2 GP's slechts 1 week mag getest worden zit McLaren heel beperkt in tijd om de nieuwe wagen op punt te krijgen ....
Als er geen problemen optreden redden ze Silverstone wel .... Als ze kinderziekten tegenkomen (zoals Ferrari dit jaar) kunnen ze misschien beter ineens beginnen aan de wagen voor volgend jaar ...
Da ze dan me de 18 pas volgend jaar rijden.
Ik blijf t raar vinden da ze nog geen meter me de nieuwe bolide gereden hebben.
Allee vooruit den duits is weer kampioen. :D :D :D :D :D
Originally posted by Megane
Allee vooruit den duits is weer kampioen. :D :D :D :D :D
Mij hoort ge nie klagen. :D
Het voordeel is, dat het al wat minder makkelijk zal zijn als vorig seizoen ;)
Ik wed dat Schumacher deze keer later dan Magny Cours én Hongarije kampioen wordt...
waarschijnlijk wel .... al je als concurrentie "the best of the rest bent" en iedere race de 6 punten pakt (achter de 2 ferraris) ... dan wordt het gat maar langzaam groter ...
daartegenover staat dan wel dat dit jaar hongarije later op het seizoen komt (door het wegvallen van francorchamps) .... er zijn nog maar 3 GP's achter ...... 30 puntenkloof is voldoende
JPMontoya
07-05-2003, 22:50
sorry maar ik vind Mclaren behoorlijk dom, met wat ze nu bezig zijn. Ze moeten zich niet blind staren op een paar goede resultaten in het begin van het seizoen. Als ze pas de nieuwe wagen gaan introduceren in Silverstone zal dat haast zeker nefast zijn voor de titelaspiraties !
Ik denk dat ze zich bij McLaren heel goed bewust zijn dat de goede resultaten van de eerste races een vertekende werkelijkheid geven ...
Dat ze de wagen pas introduceren heeft NIETS te maken met dom ....
- Er waren al grote problemen met het vervaardigen van enkele mechanische onderdelen
- Ook op de mercedes-motor zit enkele weken vertraging
Je kan moeilijk beginnen testen met een wagen waar enkele onderdelen ontbreken en die bovendien nog geen motor bezit. Stel dat hij volgende week klaar is zullen ze zowieso toch nog enkele weken moeten voorzien om de "bugs" uit de wagen te halen en er reliability tests mee doen .....
Liever nog enkele GP's zoveel mogelijk punten sprokkelen ipv morgen de MP4-18 in het strijdperk te gooien en nog enkele nulscores te laten optekenen door een gebrek aan testing.
Dit laatste zou de titelambities helemaal begraven.
Ik denk dat het probleem hier niet ligt bij niet willen .... maar wel bij niet kunnen
waarschijnlijk wel .... al je als concurrentie "the best of the rest bent" en iedere race de 6 punten pakt (achter de 2 ferraris) ... dan wordt het gat maar langzaam groter ...
daartegenover staat dan wel dat dit jaar hongarije later op het seizoen komt (door het wegvallen van francorchamps) .... er zijn nog maar 3 GP's achter ...... 30 puntenkloof is voldoende
Als de concurrentie nu elke keer 6 punten pakt, wordt het gat bijna even snel groot, aangezien Rubens vorig jaar vaak nie eens kon vertrekken.
Werner333
09-05-2003, 21:00
Team to test new car the week after the Austrain Grand Prix at Paul Ricard
McLaren has, according to AUTOSPORT.com sources, set a date for the long awaited public debut of its MP4-18, the car which the team hopes will keep it the title hunt alongside Ferrari and Renault.
The car, which had originally been scheduled to test immediately after the Brazilian Grand Prix, will now run for the first time at Paul Ricard on May 21, the Wednesday after the Austrian Grand Prix.
McLaren's technical director Adrian Newey stated last weekend that the team would not be rushed into introducing the new car saying: “The problem is that if we bring it in too quickly and it is unreliable, then we shoot ourselves in the foot. So while there is pressure, as far as introducing it is concerned, we still have to establish reliability and pace before we do that.”
Long-serving McLaren driver David Coulthard feels differently however, believing that the longer the team takes to introduce MP4-18, the more ground McLaren loses to its rivals. “We have to have the new car out as soon as possible,” he said. “It's the only way I believe we can continue to challenge for the championship.
“Ferrari had their new car in Spain and you have to presume that the reason they had it is because the car is quicker. That is going to take them a step forward from where they were, while we are still eking something out of this car (MP4-17D).”
Bron: http://www.autosport.com/
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.