![]() |
Quote:
Als het aan oude vernis zou liggen, denk ik dat het effect anders zou zijn, meer applesien, minder strak, dof enz. |
Quote:
De reden van SemiGloss tussendoor was dat ik gewoon de boel wat wou vastzetten om geen verf mee te hebben na het afplakken voor het pèche. Glossy was bijna op en ik heb nog een volle bus SemiGlossy staan. Die wil ik dus opgebruiken. Bij vorige modellen zet ik altijd eerst een tweetal mistcoats met SemiGlossy. De DupliColor reageerde tot nu toe nog nooit met Gunze vernis. Zal dus aan de onderlaag (TS-17 denk ik) van Tamiya liggen?? Ondanks de knappe resultaten met vernis, begin ik er mijn buik van vol te krijgen wegens enkele missers. Langs de andere kant was de oorzaak wel steeds bij mij te vinden: - Luigi: verkeerde bus vernis gepakt - Afbrokkelen decals bij afplakken: Vernis niet dik genoeg gespoten en kleefband plakte nog teveel - Kraken van de lak: reactie van de DulpiColor met de vernis Trouwens, bij de Lancia heb ik geen vernisproblemen gehad... Ah, het is tijd dat ik vakantie heb, dan al ik weer mijn gedachten erbij hebben zoals het hoort !! |
Quote:
veel dingen tegelijk, een hoog bouwtempo en een beetje te weinig geduld? |
Quote:
Vroeger maakte ik deze fout door een te hoog tempo erop na te houden. Ik maakte een model af in een maand tijd, vaak met alle gevolgen van dien. Hier werd me aangeraden meerdere modellen te bouwen om dagelijks aan het werk te kunnen zijn. En 4 modellen is niet veel ineens hoor!! Hoog bouwtempo he... Al eens gezien hoe vak ik een update doe? Het is bijna een maand geleden dat ik nog eens deftig aan de modelbouwtafel heb gezeten... Das geen hoog tempo e ! En te weinig geduld is het laatste wat naar mijn hoofd mag geslingerd worden. Het is één van de beste eigenschappen die ik heb. En dat hoor ik dagelijks van ouders, familie en mijn vrouw. De fout die ik gemaakt heb bij het vernissen heeft niks met geduld te maken. Dat model staat al sinds augustus vorig jaar op mijn bureau... Het spuitwerk laat ik minstens een week drogen... Pfff Gulfie, ik respecteer je reactie he, maar wil je wel eens goed nakijken eer je wat schrijft?? Ik geef inderdaad mijn eigen fouten toe, maar die liggen niet aan wat jij schrijft hoor. Al wacht je een jaar met vernissen, als je de stap zet zoals ik deed, ga je ook reactie van je lak hebben... Anyway, ik klink wat pissed vrees ik, dat was niet de bedoeling, maar ik verdedig me toch graag hierop. Groetjes ! |
Quote:
|
Quote:
En ik zet er nog zo netjes bij dat het niet zo zwaar bedoeld was... Nu ja, aangezien je commentaar daarnet niet echt te staven viel, moet je je nu wel aangevallen voelen he. En ook hier ga ik niet akkoord. En ik denk met mij nog een hoop. Ik aanvaardde al eerder reacties (en waar nodig gaf ik een fout toe of paste ik het model aan) van mensen als Nismo, Scoobyfreak, Dominique, Duval_the_best, Flame, ... Moet ik doorgaan? Ik vermoed zelfs dat ik ook op jouw reacties positieve feedback heb gegeven. Ik heb zelfs al een paar keer gereageerd op jouw mooie werken. Correct me if I'm wrong... Maar met wat jij nu geschreven had, was ik niets wijzer geworden. bovendien vond ik het een ongegronde mening die ik aldus graag even betwistte. net zoals ik dat nu ook weer doe. Ik ben een man van het woord Gulfie. Ik praat iets uit (soms te lang volgens mijn vrouw) maar ik zeg nooit: trek uw plan en basta. Dus met deze nodig ik je uit om deze excuses te aanvaarden. Ik had duidelijk gezegd dat ik niet de intentie had je aan te vallen: Quote:
|
Me er nog effe tussen de woelige menigte mengen...
Khad deze vraag enkele dagen geleden in de thread geplaatst over de 935 Turbo, maar blijkbaar wordt er een beetje over gelezen. Hoe kan ik deze vernisloper wegwerken? Tis te zeggen... met welke korrel begin ik best? Heb het er met Johan even over gehad en die dacht met korrel 3500 te starten... http://ikandeez.net/av-blink/porsche...bo/935_115.jpg Zou ik dan erna nog eens moeten vernissen? Of zou dat gewoon weggepolierd kunnen worden? Zijn er nog dingen die ik moet weten om dit weg te werken? G. |
Quote:
Quote:
Succes!! PS: op de foto kan ik de vernisloper niet bespeuren, maar ik veronderstel wel dat hij IRL storend is... |
Mercie Sennake... Ik heb dat Micromesh setje liggen! Mijn matriaal heb ik dus al (met dank aan Johan)!
Laatste vraagje ivm dat vernisprobleem: de wagen is vorige dinsdag voor het laatst vernist... zou ik vanavond al mogen beginnen schuren? G. |
Quote:
|
Sennake schreef:
"daarna overgaan op 1800, 2400, 3200, 3600, 4000, 6000, 8000 en 12000. Al deze korrelgroottes zitten in de polish set van Micromesh." Raar, bij mij en ook die van Gunther zitten korrel 1800, 2400 en 3200 er niet bij. J. |
Alweer ikke... hoe beginner wil je zijn eigenlijk...
Concreet: Ik enkele moeilijkere modellen (die 934 en zo) wat aan de kant gezet om mijn vertrouwen in mijn modelskills wat op te krikken. Ik heb dus een gele body gespoten met witte primer van Tamiya. Vervolgens heb ik er een mistcoat en één goeie laag TS26 op gezet. De body blijft voorlopig wat geliger dan ik verwacht had. Zou dit ook blijven bij volgende lagen wit? Of zou die echt mooi puur wit worden? Indien jullie denken dat hij gelig zou blijven, dan zou ik niet verder proberen met wit. Zou ik er volledig TS30 (silver leaf) mogen overzetten? Dan weet ik zeker dat de gele schijn weg gaat zijn... en tis toch voor een straatwagen dus doet de kleur er niet zoveel toe. G. |
Hij zou zeker niet gelig moeten blijven. Hoeveel lagen primer heb je gezet?
|
Mijn Renault Megane blijft ook een gele schijn houden. Maar volgens mij is dat omdat je binnenzijde nog geel oogt, of niet? Ik heb daar ook een witte laag op gezet, maar hij is nog steeds wat Chineesje... Dus ik volg mee hier... Waarschijnlijk heeft de binnenzijde nog wat laagjes nodig, densoods daar een grijze primer...??
|
Heeft er iemand toevallig een Belga logo van begin de jaren 80, ingescand ofzo, liggen?
|
ik zet meestal bij een gele body eerst een donkere kleur erover en dan pas de eigenlijke kleur. bij oude ninco wagens(slotracers) hadden dat probleem ook bij de eerste seats en dat was de enige oplossing die we toen hadden dat werkte. Hoop dat dit een oplossing is voor jullie schilderprobleem.
2haco denk dat ik nog een vel heb liggen zal het inscannen en dooooormailen :-) |
Solvraagje...
Gebruiken jullie ook Sol op zonnebanden op voor- en achterruiten? G. |
Quote:
|
Thanks...
and helicopters... and jeeps als ge persé wilt! ;) G. |
Heyhey, ik heb me net Tamiya Compound aangeschaft. De super fine was niet voorrading dus heb ik maar de "FINE" meegenomen. Is dit even goed of zijn er kenmerken per compound?
Grtzz en thanks ! |
Quote:
|
Hier ben ik weer met enkele vraagjes...
Ik heb me PE-setjes van ruitenwissers en van sluitingen voor kofferdeksels aangeschaft. Jammer genoeg zit er hier geen demo of uitleg bij. Beide setjs zijn van Renaissance. Kunnen jullie me uitleggen hoe het moet? Hieronder een foto van de setjes (samen met harnassetje). Wat moet je waar en hoe plooien? Das mijn belangrijkste vraag. Ik veronderstel dat de ruitenwissers omgeplooid moeten worden. Ook bij de sluitingen zal nog het één en ander moeten aangepast worden, maar ook hier ??? (geen idee) http://albums.modelbrouwers.nl/coppe...1/IMG_8947.jpg Een ander vraagje gaat over de panellines. Ik las al verschillende mogelijkheden. Maar aangezien ik meestal met witte wagens werk, is het trekken van een zwart lijntje net iets té. Deze maal heb ik lichtjes de lijnen wat verder "uitgegraven" maar niet diep genoeg om ze niet te accentueren. Ik heb ze nu voorlopig met een zwart stiftje ingekleurd, maar ik ben niet tevreden. Ik zou eventeel wel een nieuw dun wit laagje over kunnen spuiten. Dan heb ik aan preshaden gedaan, iets wat ze vaak in de militaire bouw toepassen... Grtzz en alvast dank... |
'K heb hier ook een PE vraagje:
Ik heb zo een PE stencil om de reclame (Bridgestone en Potenza) op de banden te spuiten. In de begeleidende omschrijving staat er dat je moet werken met een airbrush met verlaagde druk (ofzoiets). Aangezien ik geen airbrush heb, heb ik een poging ondernomen met een gewone Tamiya spuitbus. Ik heb al verschillende pogingen ondernomen, maar telkens mislukte dit. Weet er iemand hoe je de Tamiya spuitbussen toch een goed resultaat kan krijgen? Alvast bedankt! |
Quote:
Ik zou bij deze toch nog eens willen wijzen op dat opvullen van die paneellijnen. Je kan dat op 3 verschillende manieren aanpakken, en 2 hebben we hier al aangehaald: 1. Uitkrassen: dat moet grondig gebeuren, én diep! Ik kan eigenlijk aanraden om met het uitkrassen zo ver te gaan dat je nét niet door de body krast. Je krijgt dan een natuurlijk schaduweffect waardoor het inkleuren nog amper nodig wordt, in sommige gevallen en bij donkere kleuren zelfs helemaal niet meer. 2. Pre-shading: eerst de pannellines donker opvullen en daarna je body-color zetten. Het donkere in de groeven zal dan "doorschijnen" door de lak, waar dat op de vlakke delen niet het geval is. Hierdoor krijg je de indruk van schaduw. 3. Post-shading, dat hier door redelijk wat mensen wordt toegepast, al dan niet met smoke, verf, stiften of andere kleurmiddelen. Bij een witte hoofdkleur kan je best geen zwart gebruiken om pannellines te kleuren, maar grijs. Bij lichtrood gebruik je donkerrood, etc. You got the picture. Wat je ook gebruikt, het is de bedoeling om een realistisch effect te bekomen. En dan moet je rekening houden met de kleur die overheerst. Uit te proberen op een onderdeel uit de scrap-box ! |
Een antwoord op de PE vragen.
- ruitenwissers: deze moeten inderdaad haaks geplooid worden en wel daar waar ze aan de arm vastzitten. En echte ruitenwissers bestuderen helpt. - snelsluitingen: ook hier dezelfde commentaar, goed kijken naar referentiefoto's en je snapt onmiddellijk hoe het moet. De clips naar binnen en de zijkanten omhoog. Iedere PE fabrikant hanteert zo een beetje zijn eigen systeem van onderdelen, bij sommige zit de clips zelfs apart, maar geen van allen zijn 100% correct. Waar het op neer komt is dat je goed naar de referentiefoto's moet kijken en dan het beste maken van wat je aan PE ter beschikking hebt. Er is geen echte algemene richtlijn, alles hangt af van wat je in huis hebt. De enige grondregel die er is, is dat daar waar inkepingen zitten, meestal moet geplooid worden. Renaissance biedt zeker een aanvaardbaar niveau van detail, maar er is meer en beter op de markt. Denk maar aan Scale Motor Sport, Studio 27, zelfs Reji beschouw ik qua vorm en realisme beter als Renaissance enz. Dus als je naar je favoriete winkel loopt, vraag dan ook eens naar die setjes, dan kan je kijken en vergelijken. ;) Ivm de PE fret voor het spuiten van Bridgestone: Als er in de begeleidende instructie staat dat je met een airbrush op lage druk moet spuiten, dan heeft dat een reden. Alhoewel ik het zelf nog nooit geprobeerd heb, kan ik met 100% zekerheid zeggen dat het niet zal werken met een spuitbus, gewoon om de druk te hoog is en dus teveel verf. Wat ik zou proberen in dit geval is de witte kleur erop "deppen". Je neemt een vodje, dopt die lichtjes in de verf, wrijf het ergste wat je gedopt hebt er weer af en breng dan aan met een lichte druk... Allez, dat zou ik doen, moest ik geen airbrush hebben (of iets van die strekking). Met de spuitbus, mag je gewoon vergeten. Algemene basisregel voor iedereen: Proberen, mislukken, opnieuw proberen en bijleren. ;) |
Die PE-set voor gordels van Scale Production zien er ook niet mis uit (nieuw bij Domino)
Ik dacht trouwens dat PE van Renaissance één van de beste was qua details en zo... Maar okey, we leren bij :p |
Quote:
|
start met gemakkelijke wagen...
ik heb reeds enkele mislukte experimenten achter de rug... zijn er wagens zoals een 307 wrc die makkelijker te bouwen zijn... ik heb ook de toyota celica gt4 liggen.. ik wil juist weten welke wagens gemakkelijk te bouwen zijn. Ben begonnen met Revell modellen en ben nu bezig met enkele Tamiya modellen.. heb de subaru van solberg 2005 reeds gemaakt.
I need some help.. |
Wat bedoel je met gemakkelijke wagens? Kits die goed passen of die minder onderdelen hebben?
|
wagens die niet zoveel stickers bevatten of niet zo'n ronde vorm hebben ofzo... welke wagens zijn dan ideaal om te bouwen? ik maak het mezelf altijd veel te moeilik..:p
|
Quote:
De meeste kits hebben geen stickers dus daar zal het probleem wel niet liggen :p |
ik maak liefst van al rallywagens. Welke Rallywagens zouden het gemakkelijkst zijn om te bouwen:p
|
Het zijn inderdaad geen stickers maar decals. Eigenlijk kun je gemakkelijk op de boxart zien of er veel decals bijzitten of niet. Sommige wagens zoals de Impreza 98 en nog andere hebben amper decals. Soms zit de moeilijkheid dan weer in het spuitwerk.
Ben je vooral te vinden voor moderne of histroric rallywagens...? |
Hoorde ik hier stickers?? :fight:
Ah, ik dacht al, decals dus. ;) |
srr about that.. Decals:p
voor mij is het gelijk, der zijn veel mooie historische wagens maar ook moderne.. voor mij maakt dat niet veel uit. |
Quote:
Simpel en niet te veel decals en zeker niet op moeilijke plaatsen. http://i9.photobucket.com/albums/a79..._24/24278m.jpg http://i9.photobucket.com/albums/a79..._24/24278b.jpg Als dat goed gegaan is, kan je misschien deze eens proberen: Iets moeilijker, want iets meer decals, maar nog altijd relatief eenvoudig te zetten. http://www.sennake.be/tamiya_1_24/24054m.jpg http://www.sennake.be/tamiya_1_24/24054b.jpg Na deze 2, moet je al voldoende kennis hebben opgedaan om aan deze te beginnen: Deze ziet er moeilijker uit dan hij in werkelijkheid is. Gezien de hoeveelheid, zal je zal goed je decalwerk moeten plannen. Op enkele uitzonderingen na, staan de meeste decals nog op vlakke oppervlaktes http://www.sennake.be/tamiya_1_24/24261m.jpg http://www.sennake.be/tamiya_1_24/24261b.jpg Mijn advies, geef wat extra geld uit aan een goede kit in het begin. Een goede kit, wat is dat? Dat is een Tamiya. Geen Hasegawa, zeker geen Fujimi en nog veel minder een Revell. Van Heller spreken we in dit stadium nog niet. Is alles wat geen Tamiya is dan rommel? Neen, maar minder geschikt voor een makkelijke entry in de hobby. Die zijn geschikt voor in een later stadium als je al wat meer de kneepjes in de vingers hebt. Verder kan je misschien ook eens de volgende dingen napluizen: "Hints & Tips": http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9009 "Hoe post ik een verslag van mijn bouwwerkzaamheden":http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=15598 Welkom op het forum en succes! ;) |
Nogmaals een vraagje van mij (we leren steeds bij):
Mijn vader is bezig met het ombouwen van een Tamiya Ferrari 360 naar een raceversie via de transkit van rennaissance. Bij die kit zit er een plastiekje velletje met daarop iets van de ramen geprint. Er staan de 2 zijruitjes op (enkel het deel dat open kan) en de achterruit. Op de begeleidende beschrijving staat enkel dat het om 1 set lasergeprinte ruiten gaat... Iemand enig idee wat dit is en hoe te gebruiken? Mijn eerste gedacht is dat dit een soort van template is om de openingen uit te maken? |
Ik denk dat ik hier ooit iets gelezen heb dat er spuitbussen die je kan vullen met een product dat je wilt spuiten. Ik ben zelf decals aan het maken, moet 'Liquid Decal Film" aanbrengen, maar heb dus geen airbrush. Doordat ik op een appartement woon zie ik het ook niet echt zitten om hierin te investeren. Maar moest er nu een spuitbusje bestaan waarin je iets kan vullen, zou dat wel interessant zijn.
Initieel gebruikte ik gewoon MOTIP Clear Varnish, dat is acryl blanke lak. Maar grotere decals kraken gewoon in het midden en soms is de sealing verre van goed. Het kraken is denk ik omdat de vernis te hard wordt. Ik hoop nu met die Liquid Decal Film een beter resultaat te halen. Thanks. |
Spuitbussen vullen lijkt me straf. Andersom gaat wel :D .
Nee serieus, ik kan me niet herinneren zoiets te hebben gelezen. Als iemand me kan tegenspreken: no offence... Ik zie alleen niet goed in hoe je het drijfgas en lak in die spuitbus krijgt, zonder ze zó ver te openen dat je de druk in de bus niet verliest. Ik denk dat je één en ander verwart met het decanteren van de spuitbus, om de inhoud van drijfgas te ontdoen, en de lak met de airbrush te spuiten. Voor wat betreft de decal film: ik zou eens langs gaan bij een collega die een airbrush heeft. Als hij enkel daarvoor moet dienen, dan is dit misschien een oplossing voor de investering die je (om begrijpelijke redenen) niet ziet zitten. Enfin, wat misschien wel een tip kan zijn: gebruik ipv Motip vernis eens Gunze. Die is voor zover we hier weten onschadelijk voor decals. Motip is niet ontworpen om op decals te worden gespoten, dus het zou kunnen dat de decals aangetast worden door één van de bestanddelen van de vernis (of het drijfgas). |
Bedankt Dominique voor je snelle antwoord. Moet lukken dat ik zaterdag net ook Gunze vernis gekocht heb :D Let wel, ik heb het dus over het sealen van net gedrukte decals, zoals hier http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=15490
|
All times are GMT +2. The time now is 10:44. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.