De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Algemeen en vraagbaak (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Vraagbaak voor beginners... (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=6834)

Nismo 13-08-2009 14:18

Quote:

Originally Posted by Ph1L (Post 250976)
Hoi,

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ja ik was toch van plan om de barstjes er nog mooi uit te schuren, en dan nog een laag primer te zetten.

Ik had wel wat langer gewacht hoor bij het drogen van de body. Na de wasbeurt spuit ik deze altijd af met lucht op hoge druk uit een compressor (kweet niet als dit kwaad kan ??) en vervolgens zet ik de body in het kot waar de verwarmingsketel staat (chauffagekot) en dan na 2 uur is de body wel droog.

Nog bedankt voor de tip, als de body eenmaal gelukt is naar mijn smaak dan zal ik een topic aanmaken van de bouw.

Nogmaals bedankt voor de uitleg !! :worship:

Ik droog mijn modellen eerst af met een oude keukenhanddoek en blaas ze daar verder droog en stofvrij. Ook ik wacht maar een paar uurtjes (3à4) om eventueel een volgende laag te spuiten of om te schuren.
Wel maak ik mijn spuitbusjes altijd warm vooraleer ik ga spuiten, je hebt dan meer druk, je spuit wat fijner en verbruikt minder verf. Je verf is ook al wat warm en droogt ook beter.

Waarom wachten met een topic te openen, als je ons nu al laat meevolgen kunnen we ook dadelijk in je topic met goede raad bijstaan.;)

LamboMiura 13-08-2009 17:14

Hallo,

Na enkele jaren niet meer aan modelbouw gedaan ben ik opnieuw besmet door de microbe en ben ik begonnen aan de BMW 320 Gr.5 van Revell. (en heb ik mij ook maar ineens lid gemaakt van dit forum :) )

Naar mijn mening kan de motor nog wat extra details gebruiken maar ik weet niet goed hoe je daar aan moet beginnen.

heeft er iemand ervaring met dit model of andere hints?

Thx

Vincent

Nismo 13-08-2009 21:01

Quote:

Originally Posted by LamboMiura (Post 250983)
Hallo,

Na enkele jaren niet meer aan modelbouw gedaan ben ik opnieuw besmet door de microbe en ben ik begonnen aan de BMW 320 Gr.5 van Revell. (en heb ik mij ook maar ineens lid gemaakt van dit forum :) )

Naar mijn mening kan de motor nog wat extra details gebruiken maar ik weet niet goed hoe je daar aan moet beginnen.

heeft er iemand ervaring met dit model of andere hints?

Thx

Vincent

Je kan hier het best een aantal oudere topics bestuderen van oa Sennake , Gulfie, ... Zij brengen bij de meeste modellen een hoop extra details aan en in deze topics staat ook meestal beschreven welke materialen en hoe ze gebruikt worden.
Zet U maar eens rustig voor de pc en bekijk de afdeling "op de werkbank" maar eens op uw gemakske.;)

LamboMiura 14-08-2009 08:45

Zet U maar eens rustig voor de pc en bijk de afdeling "op de werkbank" maar eens op uw gemakske.;)[/QUOTE]

:) Zal ik zeker doen, bedankt voor de hint.

Greetz

Vincent

jonckers 29-08-2009 22:55

hoi phil en lambomiura,

bedankt dat jullie ook vragen stellen die ik my afvraag zo voel ik my niet meer alleen :)

nog eens bedankt :):)

joris

jonckers 29-08-2009 23:03

hoi iedereen,

mss een vraag die hier niet thuishoort maar hoe zet je een foto in een berichte?

joris

jonckers 25-09-2009 18:38

hoi,

myn volgende vraag is: met welke kleur van welk merk kan je het beste chroom spuiten en moet je het op een speciale manier spuiten?

Dominique 26-09-2009 14:39

Quote:

Originally Posted by jonckers (Post 252197)
hoi,

myn volgende vraag is: met welke kleur van welk merk kan je het beste chroom spuiten en moet je het op een speciale manier spuiten?

Drie manieren:
1. de moeilijkste is spuiten met Alclad II. De ondergrond moet eerst in enamel zwart gespoten worden. Let wel: ENAMEL, niets anders. Die zwarte ondergrond moet echt perfect goed liggen en perfect blinken. Alle oneffenheden die je nog hebt worden later meedogenloos afgestraft. Daarna kan je in héél dunne laagjes het chroom spuiten.
Nadeel van deze methode is dat de chroomlaag vrij broos is, en met de vinger gewoon kan worden weggeveegd. Wees dus echt voorzichtig na het aanbrengen en het manipuleren van je stukken.

2. De Gunze methode. Die is iets makkelijker omdat je ondergrond gewoon blinkend zwart mag zijn, hoeft niet persé enamel te zijn. Maar weer: de ondergrond moet echt perfect afgewerkt worden. De chroomlaag kan je dan opzelfde manier als bij Alclad aanbrengen: steeds in dunne lagen werken.
Voordeel van deze methode tegenover Alclad: de chroomlaag is niet zo fragiel, en het schijnt geen probleem te zijn om je onderdelen achteraf te manipuleren.

Zelf heb ik nog geen tests gedaan met de Gunze-potjes. Sennake heeft deze wel al gebruikt in de thread van zijn strandbuggy. Daar kan je meer info vinden.

Je hebt wel voor beide methodes een airbrush nodig. Ze zijn beide niet geschikt voor het penseel, en ze komen niet in spuitbussen!

3. Er is een variant die wel uit spuitbus kan worden gespoten. Vraag eens schoon aan Nismo of hij nog een fotooke van die spuitbus van de Gamma wil posten :D

Nismo 26-09-2009 23:14

2 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 252234)
......................

3. Er is een variant die wel uit spuitbus kan worden gespoten. Vraag eens schoon aan Nismo of hij nog een fotooke van die spuitbus van de Gamma wil posten :D

Allé, omdat je het zo lief vraagt:

Dit is de spuitbus:

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1253999580

Het resultaat; de velgen van mijn Jägermeister-Porsche 962

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1253999580

Gulfie 27-09-2009 16:58

Volgens mij is de tijd aangebroken voor uwen eigen webstek ... www.johny's-gamma-spuitbus.com :p

Nismo 27-09-2009 23:04

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 252258)
Volgens mij is de tijd aangebroken voor uwen eigen webstek ... www.johny's-gamma-spuitbus.com :p

Diene link werkt niet. :+

Guido 27-09-2009 23:20

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 252258)

Als 'em ene zou geven per keer dat deze 2 foto's gepost worden, waren we al lang zat en Johny allang blut... !!

:+ :+

Nismo 28-09-2009 11:10

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 252267)
Als 'em ene zou geven per keer dat deze 2 foto's gepost worden, waren we al lang zat en Johny allang blut... !!

:+ :+

Dan doet ne mens al eens wat er gevraagd wordt, afzuipers. :p

Allé ook eens een vraagske van mij. Ik heb hier een potje Micro-Mask staan en wil dat binnenkort wel eens gaan gebruiken.
Hoe lang duurt het ongeveer voor dat blauw spul droog is en je eroverheen kan spuiten?

Gulfie 28-09-2009 17:00

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 252269)
Dan doet ne mens al eens wat er gevraagd wordt, afzuipers. :p

Allé ook eens een vraagske van mij. Ik heb hier een potje Micro-Mask staan en wil dat binnenkort wel eens gaan gebruiken.
Hoe lang duurt het ongeveer voor dat blauw spul droog is en je eroverheen kan spuiten?

15 minuten moet voldoende zijn, maar het hangt natuurlijk af van de dikte van uw laag, waarbij te dik smeren geen zin heeft natuurlijk.

Guido 29-09-2009 10:39

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 252269)

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 252273)
15 minuten moet voldoende zijn,

Tot als het droog is tiens... :crazy:

Zal u leren mij een afzuiper te noemen... :champagne:

All times are GMT +2. The time now is 13:05.