![]() |
Impreza WRC 2001 Monte Carlo
4 Attachment(s)
Ben er dan toch eindelijk aan begonnen ... ik heb deze bouwdoos gekocht bij Sturmtiger tijdens de laatste meeting. Ik zou en moest deze hebben omdat ik ooit met Burns meegereden heb in deze auto. Ik heb me dus rotgezocht naar goede referentie foto's van het interieur en uiteindelijk heeft Juha me eraan geholpen ... waarvoor :worship: .
Het zal dus niet blijven bij het gewone bouwen ... het interieur zal uiterst gedetailleerd gaan worden en toen ik de foto's zag kwamen bepaalde herinneringen terug aan deze hemelse ervaring en aan die geweldige kerel die Richard wel was ... Deze versie zal geen showroom model worden maar washes en weathering zullen het model een meer realistische en gereden look geven. Ook zelf delen vervaardigen wordt dus de boodschap. Het chassis heeft al de nodige aanpassingen ondergaan. De standaard zetelsteunen zijn verwijderd en vervangen door buizen zoals in de echte versie, enkele steunen verwijderd, ... De rolkooi is gemonteerd en natuurlijk ontdaan van alle bramen, de naden uitgeschuurd, ... Als eerst heb ik de wielen gebouwd. Voor mij is dat gelijk met een boek, daar lees je ook de laatste bladzijde om te weten of het een goed boek is (heb ik van horen zeggen). De ventielen zijn natuurlijk een standaard toe te voegen accessoire ... maar als extra heb ik ook de balanceer loodjes gemonteerd en daarover de alu tape gesimuleerd. Enkele foto's om jullie een eerste indruk te geven. |
Mooi begin van een interessant project. Als je al die details gaat aanbrengen zoals je van zin bent wordt dit een lang en ingewikkelde build. Maar ja, wie ben ik om zoiets te zeggen ;)
Wat betreft die balanceerloodjes: leuk dat je daar aan hebt gedacht. Ik vind ze persoonlijk wat breed. Ze nemen de volledige breedte van de opening tussen 2 spaken in (of toch bijna), en ik denk dat dat iets te veel van het goeie is. Enige kans dat je dat kan bijsturen? |
2 Attachment(s)
De loodjes zijn kleiner ... de alu tape die achteraf over de loodjes gekleefd wordt is groter, en deze neemt wat meer plaats in beslag. Op 2 velgen inderdaad de ganse breedte, op de 2 andere wat minder. Ze zijn nog altijd te corrigeren ... tot op het einde zelfs. Ik ga wachten tot de wielen onder de carrosserie staan en kijken hoe de verhouding dan is. Maar je hebt zeker een punt Dominuque.
Het ergste werk is achter de rug ... alle carbon decals aanbrengen, en dat zijn er nogal wat. Enkel de stoelen moeten nog gedaan worden als ze gespoten zijn. Dashbord, console, air outlet, carterbeschermer, stuurkolom, handrem, ... De bijgevoegde foto's zijn van de buitenspiegel en het dashbord. De decals zijn veel te licht, dus zullen ze donkerder gemaakt moeten worden. Van het dashbord heb ik alle knopjes verwijderd. Deze worden vervangen door gedraaide deeltjes die de snelzekeringen, schakelaars, ... vervangen. |
2 Attachment(s)
Alweer wat verder geraakt ... ik ga eerst de bekabeling in het interieur voorzien en de details daar afwerken. Als de auto op zijn wielen staat is de ophanging en andere delen toch wat fragiler.
Het interieur heeft een grondige wash gehad, alhoewel ik hem een beetje te zwaar vindt. Wat verlichten is dus de volgende stap. De onderzijde heeft ook al een wash gehad ... de motor (of hoe Tamiya dit stukje slecht gegoten plastic noemt) moet nog een behandeling krijgen. De bedrading voor de diffs en versnellingsbak met stekkers is al klaar. Voor de schakelkast op de middenconsole zijn alle knopjes verwijderd, dan bekleed met carbon decal en dan opnieuw alle knopjes gemaakt. De voeten van bepaalde schakelaars zijn blauw terwijl de top zwart is. De volgende stap? Nog meer bedrading, verankeringspunten voor de gordels, ... |
Wow wat een bouwkunst... Knap werk hoor... Ik heb deze ook staan, maar zo'n details heb ik niet... Mijn respect voor mensen die dit allemaal doen, wordt steeds groter...
Good luck (oftewel break a leg...) ;) |
wow *is verbaasd*
|
Knappe details! Ik ben al benieuwd naar de volgende update.
|
2 Attachment(s)
Gisteren avond de stuurkolom afgewerkt. De carbon decals plaatsen viel reuze mee. De knopjes op het stuur zelf die Tamiya voorziet heb ik verwijderd omdat ze op een verkeerde plaats staan. Tamiya zet ze namelijk op de dikke stuurwielstukken terwijl ze in werkelijkheid op het alu middenstuk staan.
De nieuwe knopjes zijn vervaardigd uit mini deeltjes van horloges die aangepast zijn. Ook hier op de stuurkolom natuurlijk weer de nodige electrische stekkers en de curly-cable tussen stuurwiel en stuurkolom. De wielkasten werden ondertussen ook al voorzien van steenslag en een extra wash ... maar daarover volgen later nog foto's. |
Hier wordt indrukwekkend werk geleverd!
het interieur is misschien ietsje te vuil aan de binnenkant naar mijn smaak. De mof die over de verbinding van stuur met stand zit, zou ik nog wat lichtjes dry-brushen. ;) |
Quote:
Die mof ... jep, je hebt 100% gelijk. Goeie tip ... |
ik heb nog maar eens zitten kijken, en die knopjes zijn echt wel 'bangelijk'.
|
na een lang paasweekend ...
4 Attachment(s)
Weer wat kunnen knutselen dit weekend ... ik heb eindelijk opnieuw mijn draai gevonden in het bouwen nu dat ik geen hobbykamer meer heb (lees andere thread), en het gaat nu ook een beetje vooruit. De kwaliteit van het geleverde werk is niet altijd naar mijn goesting, maar kom, 'Übung macht dem Meister!'.
De onderzijde is bijna helemaal klaar. De diffs en ophanging zijn gemonteerd, de beschermbakken voor de benzinetanks, de diff beschermer ... die dingen zitten er al onder. Ik heb de remklauwen wat opgesmukt door ook de verbindingsleiding tussen de linker en de rechter zijde toe te voegen. Klein detail, maar maakt net dat verschil vindt ik. Ook de remklauwen werden voorzien van de temperatuurmarkeringen op de buitenzijde. Ik had ook de PE set van Studio27 voor deze kit, maar heb toch besloten om de remschijven origineel te houden. De PE delen maakten het geheel niet beter vond ik. |
interieur ....
4 Attachment(s)
de onderzijde is nog niet helemaal klaar. De propshaft (centrale cardan) is te kort. En nieuwe maken is de boodschap. Deze wordt deze week gespoten, de uitlaat eronder an dan is de onderzijde klaar.
Het interieur wordt ook verder afgewerkt. De handremcilinder is nieuw vervaardigd omdat de kit versie te weinig detail had. Eerst het deel gemaakt uit messing en dan verder afgewerkt. Het dashbord werd opnieuw voordien van alle toeters en bellen. De knopjes opnieuw gemaakt, de snelzekeringen aan de linker zijde zijn in 2 lengtes uitgevoerd zodat het lijkt alsof sommige ingedrukt zijn en andere niet. |
brandblussers
4 Attachment(s)
Voor de brandblussers hetzelfde verhaal als voor het dashbord. Alle knopjes, houders, ... eraf, gespoten en alles opnieuw gemaakt. De ondergrond eerst wit en dan het rood zodat het rood veel heviger is. Ook de brandblusser zal voorzien worden van bedrading, leidingen, ...
De voetenplaat voor de piloot was niet goed van vorm en ook te dik. Een nieuwe in alu sheet is de oplossing geweest. Bekleed met carbon decal en dan verder afgewerkt met delen van de originele kit. |
1 Attachment(s)
Even de auto op zijn wielen gezet. Blijkt dat de ophanging wel recht onder het chassis staat, maar de carrosserie staat ongeveer 1mm verkeerd (naar links). Dat wordt corrigeren dus ...
|
Goe bezig zou ik zo zeggen, prachtige detaillering :applaus:
Grtzzzzzzz Nismo :gas: |
Zeer mooie alemaal,maar het kleur van het daschbord is een beetje licht;)
|
Er zitten inderdaad zeer mooie details in, gaande van de middenconsole, tot de brandblussers, voetplaten enz. Het dashboard is misschien wat aan de lichte kant, maar is zeker niet storend. De handrem is overigens subliem gedaan. Op de onderkant afgaand, mogen we veronderstellen dat het een vuile versie van deze Impreza gaat worden?
|
Impressionant.
Maar ben je niet bang dat, wanneer alles af is, je van die binnenkant niet veel meer zult kunnen zien ? Misschien een (of twee) deur openen ? |
Het dashbord lijkt inderdaad licht van kleur, maar ik heb de foto's moeten verbleken met het een of het ander programma ... ze waren te donker. Dus eigenlijk valt het nog wel mee en is het donkerder. Ik zal vrijdag een deel dingen meebrengen.
Deze versie wordt inderdaad de vuile versie van de Impreza, en niet de 'showroom' versie. Ik zit nog te twijfelen ... ik zou hem graag zetten op een carbon fibre soccle, maar dan zie je niks van de onderkant, dus dan zou het transparant moeten zijn ... Ik kom er wel uit. Eén deur gaat op zijn minst open ... anders heb je hier geen snars aan, en da's inderdaad spijtig! |
als er een deur open gemaakt wordt, kan die maar op een plaat staan en dat is in diorama. Dan heb je ook de mogelijkheid om er een wiel af te laten en hem op een poot te zetten, dan zie je toch nog een deel. Je kan ook àlle wielen er dan aflaten en beide deuren opzetten. Zo krijg je een prachtdiorama met een pracht model erin. Je zal dan wel op zoek moeten naar goeie foto's uit de service area. ;)
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Bodem eindelijk klaar ...
1 Attachment(s)
Eindelijk nog eens iets kunnen doen wat zichtbaar is. De afgelopen dagen heb ik wat tijd gestoken in de koplampen. Decals er weer af, spiegels met Alclad opnieuw gedaan … en alles opnieuw bekleed met carbon decal. Ik was niet tevreden met het resultaat!
Eindelijk ook een referentiefoto gevonden van de onderzijde van de auto en wat blijkt … de achterste bodemplaat is NIET uit carbon fibre zoals ik dacht, maar het midden gedeelte uit alu en de zijstukken zijn kunststof platen. De versie die Tamiya in de kit steekt ziet er wel leuk uit, maar is niet echt waarheidsgetrouw. Veel te vlak, te perfect van vorm, … en dat zijn de echte kunststof platen niet. Dus … enig scratchbuild werk drong zich weer op. Het middenstuk in alu is apart alsook de zijstukken. Deze zijn uit kunststof vervaardigd, de nodige plooien aangebracht en gespoten. Ondertussen ook gewashed … en nu kan de matte vernis over de hele bodem van de auto. Ik heb ook een plat vlak in de banden achteraan geschuurd. Het stoorde me verschrikkelijk dat met de wielvlucht van de auto achteraan de banden enkel op de middenflanken raakten … niet echt natuurgetrouw. Vermits de plaat waar de auto op komt te staan toch niet doorzichtig wordt zie je dus niet dat de banden geen profiel meer hebben op die plaats. Niet erg dus, alhoewel ik er toch aan denk om het profiel er terug in te snijden. |
Knap en heel realistisch hoor. Ik bewonder je werk !!
Succes verder ! Grtzz |
Nog meer modding ...
4 Attachment(s)
De onderzijde is klaar. De laag matte vernis heeft alles bedekt. Daarna nog een kleine wash op sommige plaatsen om vlokken modder te simuleren en extra details te accentueren.
Eerst was ik van plan om enkel de bestuurdersdeur open te maken … maar dat zou niet genoeg detail achteraan weergeven. De 4 deuren openen wilde ik ook niet, want ik wilde toch één ganse zijde weatheren, dus dan maar 2 deuren links open gemaakt. De kit van Renaissance gebruiken is dus geen optie. Enkel de bestuurdersdeur zit hierin, en buiten de achterste hoedeplank kan ik toch niets gebruiken. Dus … de deuren worden ‘home made’, wat eigenlijk best meevalt. De deurstijlen en openingen zijn veel meer werk. De grote lijnen zijn al klaar in kunststof, nu nog afwerken met plamuur, putty, … Scharnieren maken is ook nog een mooi werkje! Doordat de deuren uitgesneden werden had ik plots een carrosserie die niks stevig meer was. Het gevaar bestaat er dan in dat wanneer je plamuurt alles eraf springt. Je hebt ook geen stevige structuur om te schuren en te passen. Dus de verstevigingssteunen onderaan gaan er weer uit wanneer de carrosserie klaar is, niet vroeger! |
Verdorie, dat ben ik vergeten bij mijn Ducati-model, de deuren opendoen :frusty:
Zo'n mooie onderzijde jong, nu MOET je wel die spiegel-displays van Scalemotorsport aanschaffen... En dan die stelling die je in je body moeten bouwen hebt : indrukwekkend hoor! |
Quote:
Quote:
|
Quote:
Ik denk dat de bodemplaat, die Tom in gedachten heeft, nog 10x sjieker zal worden dan de standaard SMS platen. ;) |
2 Attachment(s)
De deurstijlen maken valt eigenlijk nog beter mee dan gedacht. Dit is het resultaat van een zondag namiddag plamuren, schuren, plamuren, schuren, ...
De 'B-stijl' werd ook verlengd naar boven toe aan de binnenzijde zodat het wat echter lijkt. De structuur heeft ook opnieuw wat sterkte gekregen door een nieuwe samenhang, alhoewel ik de verstevigingen niet weg neem tot als de carrosserie gespoten is. Over de deur was ik ook nog niet tevreden. De ronding voor het slotmechanisme werd aangepast en de gaten voor de schroefjes voorzien. De achterste boord heb ik afgefreesd en zeer dun gemaakt om de omgeflensde boord van de echte deur te simuleren. Een deur van 2mm dik op schall is immers geen zicht ... |
Hoe meer ik de foto's hier op dit forum bekijk, hoe meer ik er van overtuigd ben dat we op een tentoonstelling zeker geen modderfiguur gaan slaan :) .
Hoe meer ik er van de andere kant ook van overtuigd raak dat wij niet meer normaal zijn. Dit houdt precies niet meer op hoe we mekaar tot meer en meer pushen. Het kan er alleen maar plezanter op worden zekers :eek: Goe bezig, maat, goe bezig! :applaus: |
Knap werk hoor, hier kanek nog iets van leren :)
|
The story continues ...
4 Attachment(s)
Ik heb lang getwijfeld over hoe bepaalde problemen oplossen ... en uiteindelijk heb ik nog geen sluitend plan. Een onafgewerkt model opzij zetten is slecht. Het durft te verdwijnen in de doos, de doos in de stockpile, de stockpile op zolder ... en uiteindelijk raakt het niet af.
Ik ben dus opnieuw aan deze scooby begonnen (nadat een andere afgewerkt was in de category gedoopt door Huudo 'What if ...') en hij zal en moet klaar zijn tegen de volgende beurs in Nieuwegijn. Ik hoop hiermee zilver te halen, maar misschien is dat wat hoog gegrepen voor een eerste deelname. Anyway ... genoeg gezeverd. Model bespreken. De deuren zijn ondertussen afgewerkt. De deurpanelen werden uit de zijbekleding gesneden en op de deuren geplaatst met afstandsbusjes. Vervolgens wat plamuur, schuren, plamuur, schuren, plamuur ... totdat de vorm in orde was. Kleine scharnieren gemaakt uit 0,75mm alu met messing busjes en deze op de deuren ingewerkt en vastgekleefd. De bedoeling is niet dat de deuren open en dicht gaan maar dat ze open blijven. De scharnieren zullen het geheel een realistischere indruk geven. Deuren kleven met een speelt waardoor je heenkijkt lijkt op niks! Aan de binnenzijde van de reeds gevormde stijlen op de carrosserie heb ik een dunne laag plastic gezet die de boord moet vormen voor de deurrubbers. De spleet is uitgeplamuurd met witte putty en daarna bijgeschuurd. De eerste laag primer liet nog aanwezige fouten naar boven komen en deze zijn nu ook weggewerkt. De rolkooi staat ook op het chassis. De bekabeling kan nu definitief afgewerkt worden en de zetels op hun plaats. Hierna volgt het werk dat ik haat ... gordels maken. Ik zoek trouwens nog een blad lood van 0,2mm, dus als iemand dit nog op overschot heeft .... Volgende stappen zijn de body in primer zetten (en fouten wegwerken), de zetels, gordels, ... mogen er ook al in. |
Een model onafgewerkt weg zetten dat kan ik ook niet,alhoewel ik binnenkort de zwarte Subaru van Snijers na 3 jaar:o ook maar eens verder moet afwerken.
Prachtig om te zien hoe je je model detailleerd. |
Er is precies toch nog wat werk aan het motorkompartiment als ik dat zo bekijk... :D :D :+
Goed bezig, de extra boord is zeer geslaagd kwa vorm. Wat de gordels betreft: ik neem aan dat je het loodpapier gaat gebruiken voor de gespen en dat je voor de "buckles" foto-ets gaan gebruiken. Want in dit project passen enkel PE's, tenzij je wondermooie dingen zelf kan maken... afgaande op de rest, zou dat misschien wel kunnen natuurlijk. Ben super benieuwd hoe het verder zal gaan. En je tijd nemen voor het spuitwerk. Nieuwegein 2007 is nog lang, dus je hébt tijd. Je ziet dat wel eens, een super gedetailleerd project dat de nek omgewrongen wordt door een minder spuitwerk (om welke reden dan ook, tijdsdruk of -gebrek). Er is niks dat brand he. ;) Keep on rolling! |
Ik heb het al gezegd op de laatste modelbouwmeeting en ik zal het nog eens herhalen : dit is een prachtig stukje modelbouwkunst!
Wat het behalen van zilver (of goud) betreft in Nieuwegein, dat komt wel in de sjakosj ;) Maar : denk eraan : àls je iets doet, moet het goed uitgevoerd zijn om geen punten te verliezen; soms is het vanuit medaille-oogpunt gezien beter om een moeilijke horde gewoon niet te nemen dan ze slecht te nemen. Waarmee ik bedoel dat als je geen perfecte oplossing vindt voor een modelbouw-probleem waardoor je alleen maar een matig geslaagde uitvoering kan bedenken, is het soms beter om het zo te laten. Een jury weet niet dat je met dat probleem geworsteld hebt en dat je het uiteindelijk weggelaten hebt. Daar staat tegenover dat je het zelf wel weet natuurlijk, en dat je daar soms niet kan mee leven. Dat begrijp ik ook maar al te goed... |
Quote:
Quote:
|
Tom,
ik ga u kunnen helpen denk ik. Ik heb lood- en aluminiumtape die net geknipt is ;) . Deze wordt gebruikt in de vliegtuigbouw (1:1). Breng hem de volgende meeting mee. En zoals Huudo al zei, er is geen haast bij hé maat Modelbouw met grote M :worship: |
Prachtig staaltje modelbouw:applaus:, engellen geduld, toffe details ik blijf zeker volgen en goed zien wat je nog uit je mouw gaat schudden:bye:
|
All times are GMT +2. The time now is 04:30. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.