![]() |
Porsche 906LH - 1/43 (Vroom)
1 Attachment(s)
Ik heb mijn oude passie nog eens bovengehaald ... Porsche's bouwen op 1/43.
Deze kit zal gebouwd worden in een witte uitvoering, dus niet de race versie zoals deze in de kit zit. Ik probeer van ieder Porsche model dat officieel door de fabriek gebruikt is een model te hebben. De race wagens altijd in het wit, de personen wagens altijd in het zilver. Hiermee probeer ik het volume van een Porsche historiek een beetje te beperken. De kit is ontdaan van de weinige braam die er was. De 'metalen' riemen die de benzine tanks aan de zijkant vasthouden zijn verwijderd omdat ze opnieuw in metaal gemaakt zullen worden als de tanks met BMF bekleed zijn. Om het interieur wat meer leven te geven zal de liner deur opengewerkt worden. Dit betekent dat de deur verwijderd wordt, de deurstijlen aangepast en dan moet er een nieuwe deur gemaakt worden, omdat het bestaande model uit resin te dik is. De deur afvrezen tot op de juiste dikte zou ze te breekbaar maken uit resin, dus de nieuwe versie zal uit alu of messing sheet gemaakt worden. Het eerst plamuur werk is achter de rug ... Na het dry fitten bleek alles goed te passen en juist op z'n plaats te zitten. Geen noemenwaardige problemen dus. |
Benieuwd naar uw bouwerstalent.
Zal weer een leerzame topic worden. Succes Gulf. |
Ben ook wel benieuwd naar de manier waar op je dat deurtje gaat hermaken :)
|
Scratchbuilden op 1/43...
Ik ben curieus ;) |
Doet dat gene zeer Tom, z*t zijn? :+
|
Quote:
|
gij zijt zo zot als een achterdeur Tom, zo'n mooie (en vrij dure kit) kapot zagen. :applaus:
Op 1/24 een deur open maken OK, maar op 1/43 :crazy: We gaan weer het een en ander leren, succes maat :worship: |
5 Attachment(s)
Het verwijderen van de deur verliep vlekkeloos … de nieuwe maken daarentegen … ik heb 2 versies gemaakt vooraleer ik een goede had, maar ik had niet anders verwacht.
Eerst had ik geplaand om ze te maken in messing, maar uiteindelijk is het aluminium geworden. De strip werd eerst voorzien van de juiste radiussen. Omdat het hier oven alu van 0.5mm gaat is dit makkelijk met de hand te plooien. De handvatten van 2 exacto’s dienden als plooivorm. Daarna de originele deur tegen de plooivorm gelegd en afgetekend. Eerst het gat voor de ruit maken. De contour uitboren met gaatjes en dan met een klein freesje de restanten verwijderen is de gekende procedure. Omdat het geheel nog vrij stevig is heb ik ook in één keer de raam contour uitgevijld totdat hij perfect was. De deur uitsnijden gebeurde met een slijpschijfje. De deur die op de foto te zien is is nog te breed in vergelijking met het gat, maar dat is omdat de zijkanten nog afgevijld moesten worden. Nadat dit gebeurd was heb ik, zoals het op deze deuren was, de versterkingskader aangebracht. Hier heb ik gekozen voor dun soldeer tin. Het voordeel is dat het niet veerkrachtig is. De vorm waarin je het plooid is dus ook de vorm waarin het blijft staan. Kleven met secondenlijm en de verbinding uitplamuren en wegschuren. Klaar is Klara! Omdat het hier oven een gesloten versie gaat zijn de wanden van het dak te dik. Deze moesten dus uitgefreesd worden om de indruk van reële dikte weer te geven als de deur open staat. Vervolgens moesten nog enkele gaten dicht gemaakt worden. Er was immers een immense opening tussen het interieur en de wielkast vooraan en het motorcompartiment achteraan. Ik heb Maskol (een vloeibaar masking middel) op de carrosserie gedaan aan de binnenzijde, alles gemonteerd en dan de opening opgevuld met plamuur. Doordat er geen Maskol op het chassis zat blijft het hierop kleven en is alles dadelijk in de juiste vorm. Voorlopig is alles geschuurd (water + papier 600) en met Cif en een tandenborstel gepoest en voor een tweede keer met Dreft en een tandenborstel. Volgende stap is dus grondlak. |
2 Attachment(s)
Het originele stuur (in resin) wordt vervangen door een versie van Renaissance. Het midden is een PE deel, de ringen in kunststof. Ziet er gewoon beter uit vind ik.
|
euh, ........... euh ,ja euh ..........
Ik weet niet wat schrijven,of toch. Ligt daar bij jou in de buurt zo geen pshychiatrisch ziekenhuis ????? :p :+ Awel, petje af. :worship: |
Quote:
Quote:
Dus je hebt de deur erin gezet en langs onder-zijkant opgevuld ? |
Quote:
Prachtig werk Tom!! :gas: |
Ja dit is wel een hoog niveau van modelbouw, hier kan je veel leren
|
mooi stuurtje ;)
|
Quote:
:Offtopic: In de buurt van Bilzen is er ook ééntje. :crazy: |
2 Attachment(s)
De eerste laag grondlaak is gezet en dan komen de kleine foutjes naar boven. Buiten enkele krassen (gemaakt tijdens het uitkrassen van de panel lines) was vooral de voorste panel line van het kofferdeksel een ramp. Deze bleek veel te breed te zijn in vehouding met de andere lijnen. Nu heeft deze oldtimer in het echt aan iedere deur een sleet van wel 10cm, maar op een miniatuur trekt dat op niks.
De panel line onderaan werd met plamuur dicht gemaakt, terug een plaatselijke laag primer erover en dan alles klaar gemaakt om de panel line opnieuw uit te krassen. Op een stukje papier tape heb ik een sjabloon getekend waarlangs de nieuwe panel line gekerfd kon worden. De tweede foto laat de nieuwe panel line zien met enkele plaatselijke retouches waar nog kleine foutjes zaten. |
2 Attachment(s)
Help! Nu vind ik van mezelf dat ik te ver gegaan ben …
Ik was zo naar de achterlichten aan het kijken en deze waren volledig rood. Nochtans zijn de echte achterlichten rood met een oranje insert. Dat stoort me! Maar hoe op te lossen? Simpel dacht ik, ‘gewoon’ een witte of oranje insert in het midden, maar ga maar eens zoeken naar een staafje doorzichtig materiaal van 0.6 tot 1mm dikte. Visdraad … alles wat ik heb is tot 0.5 (te dun dus) en eerlijk gezegd, visdraad van 1mm dikte gebruikt men meer om tonijn en zwaardvissen te vangen (?). Oplossing … men neme een stukje oude Tamiya sprue van ruiten. Dit verwarmen en tijdens het opnieuw opstijven uittrekken (je weet wel, de oude manier van antennes maken). Dit levert doorzichtige staafjes op in alle diktes. Een gaatje geboord in de lens, staafje erin en … dat ziet er al veel beter uit. Had ik oranje sprue gehad dan was het ook nog dadelijk in de juiste kleur, dus vanaf nu zal ik zelfs geen sprue meer weggooien. Mijn vrouw verklaarde me gek … en of ze gelijk had! |
Quote:
Niettemin: goed idee van die inserts! |
5 Attachment(s)
Bon ... waar waren we gebleven.
Het probleem is dat je na 20 updates in een 1/43 thread het einde van het project al hebt. Dus .... we naderen stilaan het einde. De carrosserie is gevernist en ook al uitgehard (iets meer verharder toegevoegd en dan is dat hard op 5 dagen), de ruiten gemonteerd, de lampen zwart geverfd en de lensen gemonteerd. Ook de pinkers werden oranje geverfd (natuurlijk!) en voorzien van een zilver randje rond het oranje gedeelte. Het interieur werd een beetje verfijnd. De versnellingspook is niet de gebruikelijke naald die in de kit meegeleverd is maar vervangen door een exemplaar van Renaissance. Zij hebben zalige details op 1/43. Ook de schakelstang naar de versnellingsbak werd gemaakt. Een accupunktuurnaald bracht de oplossing. De olieleiding die aan de passagierskant loopt werd gemaakt uit soldeer lood. Ook de gaskabel werd 'getrokken' ... De aluminium benzinetanks zijn bekleed met aluminium tape. Geen BMF ... die blinkt een beetje te fel. Dus alu tape is hier de uitkomst. De wielen werden gespoten met 'steal' van Alclad. De diepere details werden aagetipt met smoke en enamal zwart. Er is nog wat werk ... maar het einde is in zicht. Tegen volgende meeting zal dit 'beestje' wel klaar zijn. |
Hey ,dat ziet er alvast veelbelovend uit .Ik ben benieuwd naar eind resultaat.
alvast knap werk!:applaus: |
Quote:
De schoonste modellekes worden wéér meegebracht als ik eens niet kan komen.:frusty: Gulfclk, dat ziet er goed uit zunne.:applaus: |
Awel, omdat ge het zo vriendelijk vraagt zal ik hem de meeting daarna nog eens meebrengen! :+
|
Ben eens benieuwd wat ik er van zoal maken alsk zo'n 1/43 kitje maak.
|
Quote:
|
ja heb hem vandaag pas binnen gekregen. Tgaat om een Mercedes C-class uit de DTM van 1995. Pilo(o)t(e) is Ellen lohr en tgaat om een kit van BBR dus die wil ik niet om zeep helpen. En als ik de kit bekijk heb ik echt nog veel vragen.
http://img294.imageshack.us/img294/9039/lohra1li4.jpg foto: www.faszination-tourenwagen.de/index0 |
Ge hebt ook dadelijk de makelijkste eruit genomen. Als ik van u was zou ik eens eerst proberen met een simpele kit van bvb Starter of Provence Moulage. Kosten niet gek veel en zijn een heel goeie leerschool.
BBR is per slot van rekening niet goedkoop als ik me niet vergis ... In ieder geval, hou ons op de hoogte! |
Ja ik ga er ook nog even mee wachten, kheb nog zo'n mercedes van BBR gekocht (alletwee via Ebay) en ben nu aant bieden op een BMW tis zo die witte van 24h van spa op. Die hier overlaatst ook gemaakt is als slotcar. Ik denk dat die minder moeilijk gaat zijn. Maar met de Mercedes ik snap alles wat zo bedoelen behalve de ramen. Er zitten wel raamlijsten bij en een plastic vierkantje. Je moet die er dan zo uitsnijden maar dan twijfel ik over de grote. Even groot als de lijsten of zo groot als de binnenkant. En dan de normale vragen over de primer op de pe deeltjes en de onderkant is dat die voor metaal? Maar voor de resin deeltjes is dat die van tamiya of speciale primer voor resin ?
Maar ik ga pas met die kit beginnen na de examens, dus ik kan nu nog genoeg nadenken over de werkwijze en verfkleuren. En het is zoals je zei dat ik beter eerst een makkelijke neem, dus ga ik wachten tot de BMW er is. |
Quote:
|
Dank u nu hebk ik tenminste al een goed beeld van wat me te doen staat maar zoals ik al eerder zei ga ik beginnen met die BMW zo kan ik al wat ervaring opdoen voor de 2 Mercedessen :) nog eens dank u voor de uitleg Sennake :worship:
|
Quote:
Gij zijt ne schat. :applaus: |
Grijze haren krijgt ne mens ervan!
3 Attachment(s)
Deze 906 LH is niet van de kwaliteit die ik gewend ben van Vroom. Er zijn een aantal kleine details niet in orde die de kwaliteit van het model erg verminderen.
De pasvorm van de ramen in de carrosserie is niet 100%, bij montage van de carrosserie op het chassis wordt de achterruit omhoog geduwd wegens plaatsgebrek en om de afdekkingen van de koplampen vooraan te monteren is er geen boord voorzien. Had ik het maar geweten voordat ik de carrosserie schilderde … maar ja, da’s te laat nu! Het zijn ook punten die ik niet gecontroleerd heb omdat dat de eerste keer is dat zoiets mij bij Vroom overkomt. Blijkbaar een andere maquetist die dit model gemaakt heeft. De gordels heb ik toegevoegd en gemaakt uit lood tape. Simpele versie in het zwart zonder veel toeters en bellen. De montage beugels van de gordels op de achterwand zijn gemaakt van geplooide accupunctuur naalden. De riemen om de dorpels op hun plaats te houden zijn ook uit dunne loodtape gemaakt. In het zwart geverfd geven ze een goed contrast met de alu tape die de dorpels realistisch weergeven. De carrosserie staat inmiddels op het chassis … en de twee componentenlijm droogt. In dit soort kits wordt de bodem normaal op het boven gedeelte geschroofd, maar ik heb daar in het verleden erg nare ervaringen mee gehad. De gaten waren nochtans met de juiste diameter geboord vooraleer te schroeven, maar na enkele jaren begon het model barsten te vertonen. Dus … lijmen is voor mij nog de enige manier. De wielen zijn gemonteerd, het interieur ziet er niet slecht uit (al zeg ik het zelf) maar een prijswinner zal het niet worden. Ach ja … we hebben dan toch plezier gehad! |
Klaar ...
4 Attachment(s)
Afgewerkt. De achterlichten monteren in de meegeleverde chrome ringen was geen optie. Die waren ten eerste al te dik en ten tweede ook te klein (de rode lichtblokken pasten er niet in). Nieuwe alu ringetjes op de draaibank maken was dus de enige oplossing.
Voor de rest ... weinig uitzonderlijk voor een 1/43. De koplamp deksels uitsnijden en monteren, alles dichtschroeven en afwerken. |
Knap gemaakt en dat op deze schaal:applaus::bye:
|
knap met dat deurtje open :)
|
Ben ik blij dat ik vrijdag alsnog tenhuize Wheels ben geraakt om al dat moois eens van dichtbij te bekijken.:drewl: :worship:
|
All times are GMT +2. The time now is 00:35. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.