![]() |
Lotus Super Seven Series II - Tamiya - 1/24 - Ref. 24046
5 Attachment(s)
Het volgende model dat op mijn werkbank is beland is de Lotus Super Seven Series II. Een sportwagen pur sang. Oorspronkelijk gebaseerd op het concept van de Austin 7, heeft Mr. Chapman zijn eigen interpretatie aan het idee gegeven, en zo ontstond deze Lotus na een doorontwikkeling van de Lotus Mk. VI. Geen compromissen in deze wagen, enkel hetgeen nodig is om hem te laten doen wat een sportwagen moet doen: efficient zijn en basta.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218922440 De méér dan behoorlijke prestaties worden niet uit een dikke V8 gepuurd, maar uit een "piepklein" 1,3L 4 cylindertje van 83 PK bij 6000 RPM. Het feit dat het wagentje weinig weegt, geeft een zeer positieve KG/PK verhouding. Voeg daar een efficiente ophanging en een directe stuurinrcihting aan toe, en je krijgt gegarandeerd een hoop rijplezier. Ook al omdat de wagen zo eenvoudig is opgebouwd, kon de prijs laag gehouden worden, zodat hij voor een breed publiek toegankelijk werd. Pittig detail hier: omdat in de jaren '50 een zeer hoge tax werd geheven op nieuwe wagens, besloot Lotus deze wagen ook in kitvorm aan te bieden, waardoor deze taxen zo goed als volledig konden worden omzeild. Een nieuwe Lotus Super Seven kostte oorspronkelijk 1.036 pond, waarvan 346 pond taxen, een kit kostte slechts 526 pond, met zo goed als geen tax. Die kits konden trouwens in een mum van tijd geassembleerd worden, zonder gebruik te maken van speciaal gereedschap, zonder voorafgaande technische kennis van de bouwer. Het idee werd zo populair dat er snel meer kits werden verkocht dan geassembleerde wagens, en dat talrijke firma's deze kits vandaag nog steeds verkopen / vervaardigen. Naar de kit nu: je krijgt maar een kleine doos. En wanneer je ze opentrekt zou je de neiging hebben om te zeggen: "Is het dat maar"? Weinig onderdelen op het eerste zicht, en heel weinig body parts als je het vergelijkt met andere auto-kits van Tamiya. Maar dit is natuurlijk ook een heel kleine wagen met enkel een buizen frame en 2 paar spatborden als carrosserie. Zodus... Wanneer je de sprues een beetje begint te bestuderen dan moet je toch toegeven dat deze kit ondanks zijn leeftijd toch een hoge standaard heeft. Alles is aanwezig om er een mooi model van te maken, en de onderdelen zijn mooi gegoten. OK, we zijn begonnen met de carrosserie. Het wordt een blauwe wagen, kleur is Tamiya X3 Royal Blue. We beginnen met een mistcoat. De eerste mistlaag heeft enkel de bedoeling om de opstaande randjes en dieperliggende spleetjes met kleur te vullen, zodat achteraf geen witte randjes meer zichtbaar zullen zijn. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218922440 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218922440 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218922440 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218922440 |
5 Attachment(s)
Dan volgt een 2e mistlaag, ditmaal om het volledige model van een beetje kleur te voorzien. Het is nog niet nodig om een mooie laag verf te leggen, enkel een aanhechting voor de natte laag te voorzien.
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218922673 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218922673 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218922673 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218922673 Dat mag dan even opzij om te laten uitdrogen, in afwachting van de eerste natte laag verf. We verleggen onze aandacht dus maar op andere onderdelen. Het stuurwiel werd met penseel geverfd. Het heeft nog een beetje "diepte" nodig, maar zo zal het er uiteindelijk moeten uitzien: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218922673 |
5 Attachment(s)
Verder nog de stuurinrichting:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218922843 De velgen kregen een laagje Testors chroom, aangebracht met de airbrush. De wielmoeren moeten nog zwart gemaakt worden: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218922843 En de motor werd ook voor het grootste deel geassembleerd: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218922843 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218922843 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218922843 Edit: html tags corrected. |
4 Attachment(s)
en dit is dan hoe de body er uit ziet na 2 wetcoats met Tamiya X3 Royal Blue en een laag 2K vernis:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218923113 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218923113 De onderkant en binnenkant van de body moet in mat aluminium blijven. Ik had eerst gedacht om de rest af te plakken, en alles te spuiten, maar toen dacht ik bij mezelf: "waarom geen BMF? Let's try this out..." Ik ben dus met de onderkant begonnen met het bekleden in BMF. Wanneer dat af zal zijn, zullen we de binnenkant van het interieur verven, en dan de vloerpanelen ook met BMF bekleden. We zullen we zien wat het effect is. Als het mislukt kan het nog altijd verwijderd worden. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218923113 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218923113 |
Dit is dus echt mijn ding van auto en zal ik dus zeker volgen. Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar racing green vind ik dit ook een schoon kleurtje. Ben eens benieuwd naar het resultaat. Veel succes :eek:
|
Leuk wagentje. Mijn eerste herinnering hieraan was 2 van die dingen op de snelweg in de stromende regen zonder kap.... Neem je 'm mee naar de volgende meeting? Ben wel benieuwd naar de kleur in het echt.
|
Wat een mooie How-to-spray uitleg !! Zou je die niet bij tips en tricks kunnen zetten?
|
Quote:
|
Weer een legendarisch oudje dat je gaat bouwen Dominique en het begin mag best gezien worden.;)
Ik heb echter 2 vraagjes: - betreft de sinkholes aan de binnenkant van de spatborden; ik neem aan dat je er niet veel meer van ziet na het spuitwerk, maar had je ze niet beter eerst glad geschuurd? - betreft het stuurwiel; had je niet beter de gaten in de spaken opengewerkt, of moeten ze toe zijn? |
Quote:
Eerst even zeggen dat een Super 7, Lotus of Caterham, altijd mijn aandacht heeft, in eender welke vorm. Johny's vragen dan: - De sinkmarks. Achteraan denk ik niet dat ze zichtbaar zullen zijn, maar vooraan misschien wel... - Bij het stuurwiel zou ik ook de gaten open gemaakt hebben. Dit zijn immers de kleine details die een model meerwaarde geven. Details zoals ik ze zelf graag toevoeg. Kleine dingetjes hier en daar zonder onmiddellijk de grote middelen boven te halen. "Klein maar fijn". Nog een bijkomend iets: - Voor de alu onderkant zou ik zeker ook BMF gebruikt hebben, dus dat is prima, maar ik zou wel de te bekleden onderdelen eerst wat opgeschuurd hebben, zodanig dat de alu er strak uitziet. Nu is het precies wat gebroebeld door de onderliggende structuur. Voor de rest: I'm tuned. ;) |
Quote:
Het stuurwiel: tja, dat komt in 137 verschillende uitvoeringen, zelfs de originele Lotus van toen kreeg verschillende modellen ingebouwd volgens beschikbaarheid en wensen van de klant (jaja, toen al!). Maar de opmerking is terecht. Ik zal eens zien of er wat van te maken valt. Quote:
|
1 Attachment(s)
Quote:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1210020654 De fotokwaliteit is wel niet zo schitterend, maar je ziet wat ik bedoel eh: gaten werden uitgeboord en het hout werd nagebootst met smoke over een bruine grondlaag. |
(zucht) De nachtmerrie van iedere modelbouwer op de Paddock: Sennake heeft het model al gebouwd. Stroop dan uw mouwen al maar op, want het zal verdoemd goed moeten zijn om daar tegen op te kunnen. :D
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Quote:
|
5 Attachment(s)
Bon, waar staan we ondertussen met deze Lotus Seven? Antwoord: niet ver, wegens weer problemen, en ook deze keer weer eigen schuld ...
Ik laat jullie zelf maar oordelen. Ik heb dus vorig weekend zo goed als het volledige weekend zitten "BMF"-en. Heel de onderkant, binnenkant en de binnenkant van de 2 hoofbalken werden bekleed met BMF (mat alu). Met soms wisselend succes, heel wat pogingen waren gedoemd om nooit enig daglicht te verdragen. Het algemeen resultaat? Wel ik ben er niet echt wild van. Voor mij is BMF iets wat je kan toepassen als de oppervlakken niet al te groot zijn. Ik zal het in de toekomst dan ook zo gaan gebruiken. Maar we waren er aan begonnen, en ik zou verder doen om eens te kijken wat het effect was, en om al doende mijn skills rond het aanbrengen van BMF wat aan te scherpen en een beetje materiaalkennis op te doen. Dit is het resultaat: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218923354 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218923354 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218923354 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218923354 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218923354 |
5 Attachment(s)
En nog enkele van de onderkant:
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963091 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963091 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963091 Diegene die de foto's wat nauwkeuriger hebben bekeken, hebben ook al gemerkt wat er aan de hand is: de achterkant van de carrosserie is precies wat "gekrakkeleerd". Het zit zo: Deze week had ik geen tijd om verder te werken aan dit model. En passant neem ik het model wel even vast om nog eens langs alle kanten te bekijken en voor mezelf nog eens te bevestigen wat de volgende stap zal zijn. Maar daar blijft het dan wel bij. Nu, mijn hobbytafel staat in de veranda... En het is de laatste dagen nogal - hoe moet je dat noemen - "warm" geweest? Vrijdag moet er teveel aan geweest zijn volgens mij. de verf en/of de lak is beginnen oprispen, met dit resultaat: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963091 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963091 Ik zal hem eens meebrengen naar de volgende meeting, maar volgens mij zit er niks anders op dan gewoon opnieuw te beginnen. :frusty: |
Ziet er heel vreemd uit. Je zou bijna denken dat het vingerafdrukken zijn??? Als het alleen de achterkant is, is het dan geen optie om alleen dat deel te schuren en opnieuw te spuiten?
Het is wel het bewijs dat ik er goed aan doe om de rolluiken van mijn modelbouwhok gesloten te houden als de zon er vol op staan (de hele ochtend dus)... |
Nee, vingerafdrukken zijn het zeker niet. Het moét aan de warmte gelegen hebben, want de dag ervoor was er niks abnormaals aan de hand, en vrijdagavond was het fenomeen er plotseling...
Jullie zijn dus gewaarschuwd! |
Quote:
Tim |
Quote:
|
Qua special effect kan dit wel tellen. :D
Als je opnieuw zal beginnen, betekend dit dan dat je alle BMF ook ga moeten strippen of zal dit eraan kunnen blijven? Zelf heb ik dit nog nooit gebruikt. Grtz Fanza |
BMF is eigenlijk een heel dunne laag metaal-papier, aan 1 zijde zelfklevend. Vergelijk het met zelfklevend zilverpapier, maar dan dunner.
Dat wil dus ook zeggen: verwijderen als we gaan strippen. |
Tja, ik vrees dat deze een badje remolie staat te wachten. Wel sneu van je tijd om die BMF te plakken, het is te hopen dat er nu niet te veel lijmresten achterblijven als je de BMF gaat verwijderen.
|
Ter info: ik heb niet afgewacht en hij ligt - na het verwijderen van het BMF - te weken in het remoliebadje. Die remolie begint zo onderhand mijn meest gebruikte tool bij het modelbouwen te worden :D
|
Wat sneu weeral. De warmte kan een rol gespeeld hebben, maar is, denk ik, slechts een catalysator van een wellicht ander onderliggend probleem.
Warmte alleen lijkt me sterk, al mijn modellen zouden dan dit moeten vertonen. Ik bouw op de zolderkamer en in de zomer wordt het er best pittig warm. Zo warm zelfs dat bijv. onderdelen schilderen met enamel zo goed als onmogelijk is wegens veel te snel droog. I'd blame de Tamiya spuitbus (2 wet coats) in combinatie met de 2K clear en een geforceerde (door de warmte) droogtijd misschien. Beter ware wellicht geweest: 1 wetcoat, volledig laten uitharden (24h), nog een wetcoat, weer laten uitharden, dan 2K. Maar goed, daar koopt ge natuurlijk nu niks meer mee. |
Quote:
Ik heb geprobeerd op te schuren, en het viel mij op dat het niet de laklaag was die gekraakt was, maar echt de laag blauw eronder. Warschijnlijk dat temperaturen boven 30°C toch net iets te veel zijn, en dat de plastic op een bepaald moment een ietsje heeft beginnen "zetten", waardoor de lak werd beschadigd. Eens beschadigd heeft hij daarna niet veel meer nodig om via warmte-uitzetting te kraken. Allee ja, dat is mijn theorie hierover. Het kan net zo goed iets anders zijn natuurlijk. ;) |
5 Attachment(s)
Bon, de boel is gefixed. Deze keer hopelijk voor eens en voor altijd.
Het blauw is gedecanteerd uit een Tamiya spuitbus, en dan met de airbrush aangebracht. Opnieuw (zoals steeds) eerst de opstaande en dieper liggende delen een mistcoat, dan 2 overall mistcoats, 2 wetcoats met meer dan 24 uren tussentijd. Die kregen 1 week droogtijd. Dan werd de 2K topcoat er over gezet. Weer meer dan een 1 week droogtijd gehad. Alles afgeplakt en dan kwam het mat aluminium (weer met de airbrush). De mat lak volgde dan ongeveer 48 uren later, recht uit de Gunze spuitbus. Drogen en dan met de borstel de binnenbekleding in het - tja, hoe noem je dat vuilrode - kleurtje gezet. Enkele accentjes werden nog met X18 bijgewerkt waar dat moest, en de kas is nu klaar om verschillende sub-assemblies te krijgen. http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963342 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963342 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963342 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963342 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963342 |
Nu zijn we op de goede weg zie ;)
|
Quote:
|
5 Attachment(s)
we hebben dan eindelijk nog eens aan de plektafel kunnen gaan zitten. De laatste tijd is daar (door omstandigheden die niets met modelbouw te maken hebben) weinig tijd voor gebleken, maar uiteindelijk lukt het dan toch wel eens.
De ophanging werd onder de Lotus gevezen. Vooraan werden door middel van 2 mish-mash boutjes de aanhechting van de veren aan de ophanging wat aangekleed, terwijl bovenaan de ophangingsarmen zelf ook een afsluitingsboutje kwam te zitten. Kwestie van het één en ander iets realistischer te laten overkomen. Als je goed kijkt, dan zie je de goudkleurige boutjes nog zitten. Na de achterste ophanging te hebben gemonteerd, werd ook de motor toegevoegd. Die was al een tijdje geleden afgewerkt, dus daar was ook niet te veel werk meer aan. Hier heb je een aantal foto's van de bovenzijde: http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963521 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963521 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963521 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963521 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963521 |
5 Attachment(s)
En nog een aantal van de onderzijde:
[http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963678 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963678 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963678 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963679 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963679 |
Ziet er goed uit. ;)
|
Ziet er niet verkeerd uit. In jouw plaats zou ik 2 zaken anders aangepakt hebben: ik zou de bougiekabels toevoegen en ik zou de carburators een wash met smoke geven. Maar misschien stond dit ook op jouw planning en was je gewoon nog niet zo ver... Dan heb ik uiteraard niets gezegd ;)
|
En blinken dat ie doet :p
Ziet er zeer knap uit en Guy heeft hier een punt. Maar ik veronderstel dat je dit toch ging doen.... Voor de rest , keep on going mate ! ;) |
5 Attachment(s)
Quote:
Quote:
Je had natuurlijk al lang gezien dat de stroomverdeler nog niet eens op de motor zat, dus de bougiekabels konden ook nog niet worden aangebracht... Dat is ondertussen dus ook alweer gedaan. Die wash met smoke: ze hadden al een lichte wash gekregen, maar die heb ik dus wat verzwaard (geldt trouwens voor de gehele motor/transmissie). Nu zou het beter moeten zijn. Ik heb de foto's een beetje overbelicht, anders zou je niet veel zien. (Ik zal toch eens moeten beginnen uitkijken naar een manier om betere macro-opnames te kunnen nemen, want met deze vaste lens lukt dat niet zo goed). Enjoy! ;) http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963883 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963883 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963883 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963883 http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1218963883 |
Kan het zijn dat de foto's wat overbelicht lijken? :D :+
Goe bezig!!! |
Mja, iederen update wil ik wat zeggen, maar meestal blijft het bij: ............ Stilte inderdaad. Altijd leuk jouw speciale modellen.
Succes verder !! |
All times are GMT +2. The time now is 08:17. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.