De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Ferrari 250 Testa Rossa - 1958 - Hasegawa - 1/24 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=21555)

Sennake 20-11-2013 18:51

Ferrari 250 Testa Rossa - 1958 - Hasegawa - 1/24
 
3 Attachment(s)
De Ferrari die je op deze referentiefoto ziet is een exemplaar dat momenteel in het bezit is van Ralph Lauren. Het is de bedoeling dat het model dat ik ga bouwen zo'n beetje op dit voorbeeld gaat lijken...

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1384966230

So it begins...

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1384966230

De body wordt samengebouwd, waarna alles glad geschuurd wordt. Vervolgens wordt de body in de primer gezet.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1384966230

Sennake 20-11-2013 18:52

5 Attachment(s)
Nadat de primer droog is komt er eerst een mat laagje acryl rood overheen, gevolgd door 3 lagen TS-08 Italian Red.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1384966297

Zoals je ziet moet de body nog gepolisht worden, maar de glans zit er toch al een beetje in.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1384966297

Moeilijk te zien op de foto, maar de motorkap werd ondertussen gepolisht om de procedure uit te testen.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1384966297

Nadat de volledige body gepolisht is zal ik een moeilijke keuze moeten maken: glansvernis er over of niet?

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1384966297

Eens het model klaar is zou ik graag een foto maken die er precies zo uit ziet als de Ferrari van Ralph Lauren bovenaan deze thread...

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1384966297

Sennake 20-11-2013 18:53

4 Attachment(s)
Ondertussen ben ik begonnen aan de bouw van de motor, waaruit duidelijk blijkt waarom deze Ferrari 'Testa Rossa' heet, wat zoveel betekent als 'Rode Kop'...

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1384966376

De bedrading werd toegevoegd, net als de rode geleidingsbuisjes waardoor de bougiekabels lopen. I heb ook aluminium gedraaide inlaatkelken besteld, maar die zijn nog ergens onderweg vanuit de USA...

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1384966376

De grote 12-cylinder 3 liter motor neemt een serieus stuk in van het chassis.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1384966376

Geen schijfremmen te bespeuren op deze Ferrari die in 1958 tot stilstand gebracht moest worden via trommelremmen...

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1384966376

Bart P 20-11-2013 23:26

Ik kijk met grote bewondering toe !!!

Nismo 21-11-2013 00:29

Quote:

Originally Posted by Bart P (Post 280062)
Ik kijk met grote bewondering toe !!!

Me too ;)

Aja, voor ik het vergeet Guy, hier bij mij staat zo'n rood F1-geval op 1/8. Ik geloof dat die van U is, allé volgens Eyckles toch. 't Is maar dat ge het weet, ik breng hem mee op onze eindejaarsactiviteit.

eyckles 21-11-2013 02:11

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 280068)
Me too ;)

Aja, voor ik het vergeet Guy, hier bij mij staat zo'n rood F1-geval op 1/8. Ik geloof dat die van U is, allé volgens Eyckles toch. 't Is maar dat ge het weet, ik breng hem mee op onze eindejaarsactiviteit.

Ik ook.

Ik had de Ferrari afgelopen vrijdag mee, maar heb aan Johny overhandigd, omdat je niet aanwezig was.

Mech@niC 22-11-2013 08:59

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 280057)
Nadat de volledige body gepolisht is zal ik een moeilijke keuze moeten maken: glansvernis er over of niet?

Ik vrees dat je dan opnieuw kan polishen. ;)
En dan is de 1e poetsbeurt voor niets geweest

Sennake 24-11-2013 16:57

5 Attachment(s)
Ik heb nog wat voort gedaan aan de Ferrari, te beginnen met het inbouwen van de achterste ophanging.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1385305002

Hasegawa is er ook in geslaagd om een redelijk realistisch buizenchassis te ontwerpen.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1385305002

Het motorcompartiment is ook nog niet helemaal klaar; er moeten nog een aantal slangen en leidingen aan toegevoegd worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1385305002

De onderkant van de wagen is klaar; alleen denk ik van nog een lichte drybrushing toe te voegen.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1385305002

Ik heb geen extra details toegevoegd aan de onderkant omdat die tenslotte toch niet zichtbaar zouden zijn.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1385305002

Sennake 24-11-2013 16:58

5 Attachment(s)
De standaard kit wielen daarentegen zijn wel erg prominent aanwezig en dus heb ik ze vervangen door aftermarket exemplaren van Hobby Design.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1385305083

Met de wielen gemonteerd ziet de wagen er heel wat realistischer uit.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1385305083

In vergelijking met de kitwielen vind ik het een verbetering van 100%. Dat mag ook wel want de wielen kosten even,veel als de kit zelf ;)

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1385305083

Aan de cockpit moeten nog heel wat details toegevoegd worden vooraleer ik de body op het chassis kan monteren.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1385305083

Hier zie je ook een stukje van de batterij die bij de Testa Rossa binnen in het interieur zat.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1385305083

Sennake 15-12-2013 16:13

5 Attachment(s)
Er werden wat extra details aan de motor toegevoegd en de stoelen werden gespoten.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387116752

De stoelen zijn gespoten met enkele laagjes van verschillende tinten rood om wat diepte effect te creëren.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387116752

Eens ze er goed uitzagen, werden de stoelen voorzien van een beschermende laag matte vernis.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387116752

Daarna werden ze afgeplakt om de witte siernaden te kunnen spuiten.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387116752

Close-up van het motorcompartiment dat bijna klaar is. De inlaatkelken ontbreken uiteraard nog wel.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387116752

Sennake 15-12-2013 16:14

4 Attachment(s)
Ondertussen ben ik er in geslaagd om de schade aan het spuitwerk van de body te repareren. Daarna werden de decals aangebracht en werd alles beschermd met een laag glansvernis.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387116864

Vervolgens heb ik de ganse body semigloss black geschilderd aan de binnenzijde.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387116864

Er werden ook al enkele details aangebracht die moeilijk te bereiken zijn eens de body op het chassis staat, zoals de koplampen, het dashbord en de radiator (niet zichtbaar op deze foto).

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387116864

Tenslotte zijn de panel lines ingekleurd met een zwarte wash, waarna de ganse body nog eens een polishbeurt kreeg.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387116864

Sennake 15-12-2013 16:16

4 Attachment(s)
De body werd aan de kant gelegd en de laatste details werden aangebracht aan het chassis.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387116936

Zo werden er nog wat bedradingen toegevoegd aan de motor, wat er toe leidt dat het enige wat hier nog ontbreekt de inlaatkelken zijn, die 'in backorder' staan. Gelukkig kan ik die aanbrengen op gelijk welk moment, zelfs als de Ferrari helemaal af is.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387116936

De versnellingspook werd aangebracht, net als de handrem.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387116936

Ook de zekeringenkast werd op zijn plaats gelijmd.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387116936

Sennake 15-12-2013 16:16

2 Attachment(s)
Nu kunnen chassis en koetswerk eindelijk samengebouwd worden.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387116995

Dit is dan ook de laatste foto voor het 'huwelijk' voltrokken wordt.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387116995

Sennake 15-12-2013 16:18

5 Attachment(s)
En hier zien we het kersverse koppel, voor altijd in de echt verbonden ;)

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387117050

Het was wel een beetje tricky om de body over het chassis te wringen omdat de ganse body hiervoor moest open getrokken worden en ik was bang dat er dingen zouden breken, maar het is toch goed gegaan.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387117050

De motor ziet er wat mij betreft schitterend uit onder de open motorkap.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387117050

Natuurlijk zal het nog sjieker zijn met de inlaatkelken op hun plaats.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387117050

Maar voorlopig zal ik het zonder kelken moeten doen.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387117050

Sennake 15-12-2013 16:19

5 Attachment(s)
Dryfit van de motorkap.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387117137

Ik ben van plan om de Ferrari tentoon te stellen met afgenomen motorkap (anders had ik me de moeite van de motor kunnen besparen), maar ik vind het toch belangrijk dat ze past.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387117137

Een zicht vanop de achterzijde van de Ferrari.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387117137

Nu kan ik eindelijk beginnen met het aanbrengen van alle details aan de buitenzijde van de wagen.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387117137

Om dit te doen zal ik hem eerst vastmaken op een vitrine-bodem, maar alvorens ik dat kan doen moeten de uitlaten eerst aangebracht worden. Dat is dus wat ik nu als eerste ga doen.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387117137

Rocknrolla 15-12-2013 18:09

Jawadde, die blinkt nogal :cool:

Mooie motor en stoelen :worship:

Nismo 15-12-2013 20:09

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 280203)
Ondertussen ben ik er in geslaagd om de schade aan het spuitwerk van de body te repareren. Daarna werden de decals aangebracht en werd alles beschermd met een laag glansvernis.

........................................

Wats kebeurt ???

Sennake 17-12-2013 07:43

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 280209)
Wats kebeurt ???

Oh, gewoon stomweg de body uit mijn handen laten glippen. Ik was nog wel snel genoeg om hem op te vangen, maar daarbij schuurde hij langs een scherpe rand van een glazen legger in mijn vitrinekast, en dat zorgde ervoor dat er een flinke hap verf 'afgeschuurd' werd van de body.

Reparatiewerken zijn gebeurd door eerst de beschadigde plaats terug glad te schuren zodat er geen niveauverschil meer was tussen gespoten oppervlak en niet gespoten oppervlak, en vervolgens werd er een spot-repair gedaan met de airbrush. Gewoon de beschadigde plek terug inspuiten en voorzichtig naar buiten toe 'uitspuiten', net als een carrossier. Daarna intensief polishen om overal terug dezelfde glans te krijgen en je ziet er niets meer van.

Nismo 18-12-2013 00:32

"Un accident de parcours" of hoe noemen ze zo iets.
Er zit dus ne goeie carrossier verborgen in U. ;)

Sennake 19-12-2013 22:22

5 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 280207)
Om dit te doen zal ik hem eerst vastmaken op een vitrine-bodem, maar alvorens ik dat kan doen moeten de uitlaten eerst aangebracht worden. Dat is dus wat ik nu als eerste ga doen.

Dus dat is precies wat ik gedaan heb: de uitlaten monteren.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387484501

Vervolgens heb ik het model op een acryl basis bevestigd, zodat ik vanaf nu verder kan bouwen zonder dat ik de wagen te dikwijls moet vastnemen.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387484501

Het aanbrengen van de resterende onderdelen is wat het model zal maken of kraken: je kan het gemakkelijk ruïneren door een verkeerd manoeuvre...

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387484501

Het gevaarlijkste deel zal het monteren van de voorruit worden zonder het lakwerk te beschadigen...

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387484501

Maar laat ons niet op de zaken vooruitlopen: eerst heb ik het stuurwiel in elkaar gestoken door het centraal plastic deel weg te snijden en te vervangen door een PE-exemplaar. Ik heb er ook een PE-contactsleuteltje bijgevoegd... De punaise ligt erbij ter vergelijking.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387484501

Sennake 19-12-2013 22:23

4 Attachment(s)
Hier moet straks de contactsleutel in gestoken worden. Omdat dit onderdeeltje erg zichtbaar zal zijn in deze open sportwagen vond ik het belangrijk genoeg om er veel aandacht aan te besteden.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387484595

Close-up van het dashbord en de versnellingspook.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387484595

Close-up van het beschermingsgaas voor de radiator.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387484595

Close-up van het motorcompartiment. Nog altijd geen inlaatkelken :(

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1387484595

Nismo 20-12-2013 00:51

Een juweeltje wordt dit, neem dat van mij aan :drewl:

VSB 20-12-2013 08:40

Dit word erg mooi! succes met de afwerking.

Is dit trouwens niet de duurste auto ooit?

Sennake 20-12-2013 11:04

Quote:

Originally Posted by VSB (Post 280234)
Is dit trouwens niet de duurste auto ooit?

Mijn modelleke? Dat zou ik wel tof vinden ;)

maar ik veronderstel dat je de echte Ferrari 250 Testa Rossa bedoelt: op Wikipedia heb ik dit gevonden: After the 250 GTO, the 250 Testa Rossa is the second most valuable Ferrari model, often valued at more than US$8,000,000.

Niet de duurste, maar de tweede duurste dus ;)

Nismo 21-12-2013 00:18

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 280235)
Mijn modelleke? Dat zou ik wel tof vinden ;)

maar ik veronderstel dat je de echte Ferrari 250 Testa Rossa bedoelt: op Wikipedia heb ik dit gevonden: After the 250 GTO, the 250 Testa Rossa is the second most valuable Ferrari model, often valued at more than US$8,000,000.

Niet de duurste, maar de tweede duurste dus ;)


Da kan tellen voor uw modelleke :p

Sennake 24-12-2013 17:45

Ziezo, de voorruit werd op de Ferrari gemonteerd en er zijn geen accidenten gebeurd. ik heb er wel voor gekozen om de aftermarket voorruit die bestaat uit een foto-ets kader en een flinterdunne plexi voorruit die in de juiste vorm verlijmd moet worden te laten voor wat ze zijn, en in plaats daarvan heb ik de standaard kit voorruit flinterdun geschuurd en gepolisht. Reden hiervoor was dat de aftermarket ruit niet mooi paste, terwijl de kit ruit perfect in haar ligplaats past, en als enige nadeel had dat ze 1mm dik was...

De foto's van het afgewerkte model kan je gaan bekijken in mijn galerij.

Nismo 24-12-2013 18:02

Moest gij uw vrouw niet helpen met kroketten rollen :p

We zullen eens gaan kijken in uw gallerij ;)


All times are GMT +2. The time now is 22:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.