![]() |
4 mei 2004, geboorte- of sterftedag van de Formule 1?
Wellicht een ietwat zware titel, maar morgen kon wel eens een van de belangrijkste vergaderingen zijn tussen FIA-Mosley en de teambazen van de Formule voor het voortbestaan van de Formule 1. Plaats van handeling? Monaco
De reden van dit overleg? Het naderende einde van de looptijd van de "Concorde Agreement" (het geheime afsprakenboek in de Formule 1) in 2007 en de dreigende afsplitsing van enkele fabrikanten (GWPC). Daarnaast zijn de explosief gestegen kosten niet meer voor elke fabrikant te verantwoorden jegens "the members of the board" en het personeel. Geruchten blijven gaan dat 1 of 2 fabrikanten willen stoppen als de Formule 1 op het huidige kostennivo blijft. Mosley gaat morgen enkele radicale plannen voorleggen die de kosten vanaf 2008 fors moeten drukken. Door de nieuwe ontstane dreiging van de GWPC schijnt Mosley zelfs enkele plannen eerder te willen invoeren om de GWPC de wind uit de zeilen te nemen. Ferrari heeft al laten blijken weinig te voelen voor een wederopstanding van de GWPC, daarbij moeten worden opgemerkt dat Luca di Montezemelo aspiraties heeft om het stokje over te nemen van de oude Mosley......als hem dat niet lukt wil ie president worden van Italië ;) De belangrijkste voorstellen: -motor: 2.4 liter V8 -4 kleppen per cylinder -motor moet twee races mee kunnen -bepaalde onderdelen moeten via een bepaalde standaard worden gemaakt -standaard ECU -verbod op directe injectie -manuele versnellingsbak -manuele koppeling -verbod op electronic diff -verbod op stuurbekrachtiging -standaard remmen -gewicht van het chassis verlagen zodat ballastgewichten kunnen verdwijnen -zeer streng aeropakket met vastgestelde waarden (iets a la Nascar?) -smallere voorbanden -bredere achterbanden -geen reservewagen -drastische vermindering testen -één bandenleverancier -een hele hoop gepeupel rondom de kwalificatie (teveel typwerk:D ) -geen bandenwissel in de race -constructeurspunten kunnen door meer als twee wagens worden verdiend. Mosley schijnt nogal op zijn strepen te staan en wil zijn zin doordrukken, benieuwd wat we hiervan gaan terugzien. Mosley heeft met bovenstaande wijzigingen een aantal doelen voor ogen. -Verbeteren van de kwaliteit van de races -De coureur heeft meer invloed op het geheel van de wagen -Omlaag brengen van de kosten voor de teams -Nieuwe teams proberen binnen te halen om uiteindelijk 24 wagens aan de start te krijgen Zeer uitgebreid verhaal staat te lezen in autosport van 29 april, dit is een hele korte ruwe versie daarvan. Die journalisten van Autosport moeten toch enkele serieuze lekken kennen :D |
gewoon te wild om los te lopen. Van het oorspronkelijke doel - 'the pinnacle of motorsport' blijft niets meer over op die manier.
'k heb zaterdag even zitten kijken naar de F2000 Renault race - of zoiets :o - in Magny Cours. Gelijk materiaal enz. Dus dan denk je, wordt lekker spannend... Niets van, gewoon treintje rijden. Ik hoop écht dat de constructeurs er een einde aan maken en de GWPC nu echt concretiseren. De echte F1 is reeds 10 jaar geleden, in 1994, gestorven. Toen de eerste 'batch' van vernieuwingen zijn doorgevoerd - en toevallig ook het jaar van.... 't is daarna, op enkele uitzonderingen na (korte heropflakkeringen) en om diverse redenen, nooit meer goedgekomen met de ene regelementswijziging na de andere. Balestre had misschien een voorliefde voor Fransen, maar 't was niet zo'n geping-pong als ten tijde van Mosley. :( Allez, Mosley zal het moeten beseffen als ie op een vrijdagochtend bij de vrije trainingsrondes alleen door de paddock zal mogen wandelen. |
Dat er ingrijpende aanpassingen moeten komen is nu eindelijk ook doorgedrongen in de hoofden van de hoogste FIA-bobo's.
Als het huidige prijskaartje dat aan de Formule 1 plakt, behouden blijft, staat de hele zaak op ontploffen. Alleen vrees ik dat er in het Formule 1-wereldje geen algemene consensus zal zijn om die veranderingen door te voeren en in een nieuw Concorde-akkoord te regelen. Sommigen (en ik denk dan in de eerste plaats aan Ferrari) zullen hun verworven machtsposities, waarvoor zij ook fors geïnvesteerd hebben, niet zomaar prijsgeven. |
Quote:
Het geld dat Bernie in eigen zakken stopt moet naar de teams. Da's trouwens in grote lijnen waarom de GWPC op stapel staat. Dan zijn dit soort van artificiële beknottingen niet nodig. ;) De teams die overkop gegaan zijn de laatste jaren, hebben dat gedaan, niet omdat het te duur was, maar owv slecht beheer. |
"Sommigen (en ik denk dan in de eerste plaats aan Ferrari) zullen hun verworven machtsposities, waarvoor zij ook fors geïnvesteerd hebben, niet zomaar prijsgeven"aldus BARON hierboven.Maar op F1-club.be staat er heel wat anders te lezen, namelijk:"De technische directeur van Ferrari, Ross Brawn, glimlachtte in de Enzo e Dino Ferrari pitlane vorige zaterdag, toen een reporter hem vroeg wat hij dacht van de reglementswijzigingen voor 2008".
"Er wordt gesuggereerd dat Ferrari inspraak had in het ontwerp van het nieuwe reglement, of de regels al steunde. Eerder deze week werd er ook nog beweerd dat Maranello de sleutel was om de meeste Formule 1 teams aan de kant te krijgen van Bernie Ecclestone, om zo de afscheidingsserie van het GPWC achter zich te laten". Dus hoe het nu werkelijk allemaal in elkaar steekt in deze voor mij afgedane voormalige raceklasse? Ja het is geen racen meer jongens, de F1 fans ten spijt. Maar een uurtje of wat DTM kijken leverd net zoveel spektakel en inhaalpogingen op als in de F1 de laatste 2 seizoenen......RACEN dat is wat er moet gebeuren, niet ontwikkelen, (wat er nu gebeurd, de F1 is gewoon een ontwikkel centrum geworden op een racecircuit..). |
|
ziet er dan toch naar uit dat ze elkaar gevonden hebben. Iedereen zijn zin. Of het een goede zaak is voor het 'show-gehalte' van de F1 zal de toekomst wellicht moeten uitwijzen.
|
Ja, ik heb er ook van gehoord van die aanpassingen :) ik vind het persoonlijk goed dan is het niet meer de wagen die het hem doet, maar de coureur :)
|
Je moet ook denken aan de afstelling van de wagen hé. Kijk maar naar de formule klasses bij het LG Super Racing weekend, ze hebben hetzelfde vermogen maar de afstelling doet het ook wat
|
Voor mijn part mogen ze zoveel veranderen als ze willen maar ze moeten afblijven van V10 motoren. V8 voor een F1 ? hoe stom is dat wel niet !
|
ja jpmontoya heeft gelijk de V10 is wel typisch F1 dus afblijven van die motor :mad:
|
Quote:
|
Quote:
Weleens in de geschiedenis gedoken van de Formule 1? In de jaren zeventig en tachtig hebben naar mijn bescheiden mening toch vele fraaie wagens rondgereden, merendeel reed daarvan met een V8! Is Schumacher niet de eerste keer kampioen geworden met een V8?. De V10 is pas aan zijn opmars begonnen in de jaren negentig, trouwens ik heb ook al prachtige wagens met een V4 of V6 gezien in de formule 1, weliswaar met turbo, maar toch............. |
reden ze vroeger ook met V8 motoren :eek: dat wist ik niet
|
Quote:
|
ja tieners hé :no: maar formule 1 is niet echt mijn ding, kzie liever de Belcar enz DTM die dingen want de laatste jaren was F1 maar saai met M. Shumacher
|
Quote:
Ik zou niet weten wat er verkeerd is aan een V8 motor. De beroemdste motor aller tijden, met de meeste overwinningen trouwens, is de Ford Cosworth V8! |
Nu dat ik da hier allemaal hoor mogen ze van mijn er weer een V8 motor in steken :) wie weet krijgen we dan weer iets meer sensatie in de F1
|
Quote:
Bovendien kan je het sommigen niet echt kwalijk nemen dat ze nog maar tien jaar de F1 volgen .... Gezien ze amper ouder zijn ..... En we gaan nu ook niet verplichten om eerst geschiedenis te studeren alvorens op dit forum te mogen ;) Verder is M.Schumacher de naam ;) Saai ...... Ach het is maar hoe je het bekijkt ..... Ik geniet nog elke koers van de perfectie die ze nastreven bij Ferrari. Ik zou ook best wat meer close-wheel racing willen zien .... Maar of je dat de heer Schumacher kwalijk moet nemen ? |
Ja je kan ook zeggen dat het aan de andere rijders ligt of zo maar ja da ferrari is ook wel de betere F1 wagen al vele seizoenen :) maar ik vind het persoonlijk maar saai dit en vorig jaar telkens Shumacher die won, had vaak gewoon de race af gezet omdat ik het ni meer moest weten. :)
|
Wat ik de beste regels vind in dat voorstel :
Smallere banden vooraan, grotere en bredere vanachter (remember the seventies) Ook terug naar gewone remmen vind ik goed : langere remweg is ook meer uitrem mogelijkheden. Verder : Geen benzine bijtanken, 2 races waarvan de tweede met reverse grid positions :D |
Ik zeg dit vanuit het Oogpunt van t geluid van een F1. V12 van Ferrari vond ik genieten. V10 valt nog mee. V8 eigenlijk niet gehoord in F1. heeft er iemand daar misschien een sound-file van ?
|
Van een V8 niet, maar luister eens naar deze BRM 16-cilinder motor, en zet maar eens goed luid. Als dat nu eens niet goed klinkt... :)
|
als ge een vd F1 Sounds CD's hebt, daar staan wel nummers op met V8 motoren, ik heb het geluk gehad de Ferrari V12 ooit nog live te mogen horen :D en er gaat niets boven dat, de V10's maken ook nog een mooie sound, maar de V8's van enkelen jaren geleden vind ik toch niet zo mooi klinken.
|
Quote:
In vergelijking met die gouden periode, is er voor de huidige Formule 1 slechts één woord : OERENDSAAI ! |
Quote:
Dat je Belcar, rally, .... of wat dan ook tegenwoordig spannender vindt .... Kan best zijn .... Die forumonderdelen vind je hier ook ..... Blijf dan daar. Maar kom hier niet zagen met een mentaliteit die recht uit een of ander rusthuis komt .... "Vroeger was toch alles beter". Ik stel enkel vast dat het overleg een aantal maatregelen heeft ingevoerd die ervoor moeten zorgen dat de spanning terugkeert. Waarom je dan voor de zoveelste keer nog eens een jammerbede moet opzetten .... |
volledig akkoord Airco
we zullen wel moeten afwachten vorig jaar was Belcar voor de algemene overwinning ook best saai met altijd de GLPK Viper die won, dus dan kan je over alles beginnen zagen! in DTM is Schneider ook wéér kampioen geworden, dus ook saai? niet té negatief over F1 dus, want vorig jaar is best wel een interessant seizoen geweest ... |
Ja ben wel akkoord met Airco want er kan ook iets voorkomen met de ferrari, dan ziet de uitslag er ook weer anders uit. Maar ja we zullen zien wat het wordt met al die aanpassingen :)
|
iemand de persconferentie van mosley gedownload via pitstop.tv? de V8 is nog niet definitief beslist! ze gaan nakijken welke optie de kosten het beste zal drukken: een V10 die 3 à 4 wedstrijden meekan, of een 2.4l V8 die er 2 meegaat....
|
Quote:
|
Quote:
De reden waarom ik nogal hard tegen je ben uitgevallen is dat ik het stilaan beu dat er er hier na iedere wedstrijd een tiental mensen moeten komen vertellen hoe saai het wel was en hoeveel beter zijn/haar favoriete autosporttak is .... Jij was de spreekwoordelijke druppel. ;) |
ze willen daar nu een 2.4 V8 invlammen....binnenkort gaan ze nog zelf mogen duwen als ze vooruit willen
F1 staat toch voor snelheid speciale dingen exclusief racen anders noemen ze het maar F2 of F3 een kleinere motor met minder pk's ..ze zullen er alles aan doen om ddar zoveel mogelijk pony's uit te krijgen tunen a volenté en dan moet dat blokske 2 races meegaan, ze houden het nu nog geen 9 ronden uit dan gaan ze ook terug manueel schakelen...die piloten weten niet meer wat dat is... ook nog zonder servo gaan rijden ;;;daar kunnen wij zelfs niet zonder laat staan in een F1 race... standaard remmen ( zijn dat ook trommelkes vanachter ) hoe zit dat met de veiligheid of worden de wagen gelimeteerd op 200km/h geen bandenwissel niet meer ...dan staat er maar 2 man meer in de pits i.p.v. 20 nu het enige wat na de start nog wat spektakel bied houd die banden wissel maar in ere het lijkt en ik zeg " lijkt " dat ze mmer naar het champcarconcept wiilen of vergis ik mij laat ons er maar het beste van hopen....... |
sorry voor de spel fouten
|
Quote:
Dat houdt gewoon geen steek, ga alsjeblief even het motorengamma van de F3 en F2 sinds 1975 bestuderen. De herinvoering van de manuele versnellingsbak, het niet-bekrachtigde stuur en standaard remmen: toch niets op tegen zeker, het is alleszins een manier om het aandeel van de piloot (en dus zijn vakkennis) te vergroten. Of wil jij dat ze binnenkort helemaal telegeleid over de piste geloodst worden? En dan nog zo'n heikel punt, de bandenwissels. Een F1 overwinning (zelfs anno 2004) behoort in de regel op de baan behaald te worden, slechts per uitzondering in de pits. Het is al erg genoeg dat tegenwoordig het spektakel uitsluitend uit de bandenwissels te puren valt. jan, die het ook nog zonder servo kan |
:mad: ook een goeiendag...bied ik hier mijn excuses voor wat stomme typfouten en PATAAAAT dat krijg onmiddelijk op uw bord gesmeerd
weet ge wat.... we kunnen er hier zoveel over zagen en zeveren en ons mening zeggen maar " bernie " en " maxske " doen toch wat zij willen willen jullie wat meer spektakel , snelheid en terug naar het klassieke concept van racen en echt close racen tegen soms wel 360 km/h.........kijk dan maar eens naar een NASCAR race dat is tenminste nog eens spannend en dat kost niet zo veel geld !! En NEEN dat is niet alleen maar rondjes rijden ...kijk maar eens een paar races... Geld Geld Geld Geld Geld neeeeen :gas: :gas: :gas: :gas: |
@ crazy ernie,
Laat ik voorop stellen, welkom op dit forum. Echter het lijkt me geen kwaad te kunnen om eens de "regels van De Paddock" door te lezen. Daarin staan enkele dingen die wij, vzw De Paddock, belangrijk vinden om het forum leefbaar te houden ;) Waar staat dat? http://www.depaddock.eu/FAQ/ Onder het motto: Quote:
|
ik heb een kleine opmerking over het feit dat er maar een bandenleverancier zal zijn. Op verschillende sites (pitstop.tv om er een te noemen) staat dat dit gebeurd om de prijs te drukken.
Hoe kan je nu de prijs drukken als je de concurrentie uitschakelt? Ik denk dat de prijs toch meespeelt voor de teams als ze voor een bandenleverancier kiezen.... |
Ik vrees voor de vele Michelin teams in 2005. Hoe zal een leverancier als michelin nog zeer veel inspanningen doen als het een jaar later zich toch terugtrekt.
|
Quote:
|
Quote:
Alle andere componenten zullen ze pushen tot het uiterste .... Maar dat wat er voor zorgt dat je iets of wat grip hebt blijft stilstaan in de ontwikkeling :s |
All times are GMT +2. The time now is 14:58. |