![]() |
Impreza WRC 2001 Monte Carlo
4 Attachment(s)
Ben er dan toch eindelijk aan begonnen ... ik heb deze bouwdoos gekocht bij Sturmtiger tijdens de laatste meeting. Ik zou en moest deze hebben omdat ik ooit met Burns meegereden heb in deze auto. Ik heb me dus rotgezocht naar goede referentie foto's van het interieur en uiteindelijk heeft Juha me eraan geholpen ... waarvoor :worship: .
Het zal dus niet blijven bij het gewone bouwen ... het interieur zal uiterst gedetailleerd gaan worden en toen ik de foto's zag kwamen bepaalde herinneringen terug aan deze hemelse ervaring en aan die geweldige kerel die Richard wel was ... Deze versie zal geen showroom model worden maar washes en weathering zullen het model een meer realistische en gereden look geven. Ook zelf delen vervaardigen wordt dus de boodschap. Het chassis heeft al de nodige aanpassingen ondergaan. De standaard zetelsteunen zijn verwijderd en vervangen door buizen zoals in de echte versie, enkele steunen verwijderd, ... De rolkooi is gemonteerd en natuurlijk ontdaan van alle bramen, de naden uitgeschuurd, ... Als eerst heb ik de wielen gebouwd. Voor mij is dat gelijk met een boek, daar lees je ook de laatste bladzijde om te weten of het een goed boek is (heb ik van horen zeggen). De ventielen zijn natuurlijk een standaard toe te voegen accessoire ... maar als extra heb ik ook de balanceer loodjes gemonteerd en daarover de alu tape gesimuleerd. Enkele foto's om jullie een eerste indruk te geven. |
Mooi begin van een interessant project. Als je al die details gaat aanbrengen zoals je van zin bent wordt dit een lang en ingewikkelde build. Maar ja, wie ben ik om zoiets te zeggen ;)
Wat betreft die balanceerloodjes: leuk dat je daar aan hebt gedacht. Ik vind ze persoonlijk wat breed. Ze nemen de volledige breedte van de opening tussen 2 spaken in (of toch bijna), en ik denk dat dat iets te veel van het goeie is. Enige kans dat je dat kan bijsturen? |
2 Attachment(s)
De loodjes zijn kleiner ... de alu tape die achteraf over de loodjes gekleefd wordt is groter, en deze neemt wat meer plaats in beslag. Op 2 velgen inderdaad de ganse breedte, op de 2 andere wat minder. Ze zijn nog altijd te corrigeren ... tot op het einde zelfs. Ik ga wachten tot de wielen onder de carrosserie staan en kijken hoe de verhouding dan is. Maar je hebt zeker een punt Dominuque.
Het ergste werk is achter de rug ... alle carbon decals aanbrengen, en dat zijn er nogal wat. Enkel de stoelen moeten nog gedaan worden als ze gespoten zijn. Dashbord, console, air outlet, carterbeschermer, stuurkolom, handrem, ... De bijgevoegde foto's zijn van de buitenspiegel en het dashbord. De decals zijn veel te licht, dus zullen ze donkerder gemaakt moeten worden. Van het dashbord heb ik alle knopjes verwijderd. Deze worden vervangen door gedraaide deeltjes die de snelzekeringen, schakelaars, ... vervangen. |
2 Attachment(s)
Alweer wat verder geraakt ... ik ga eerst de bekabeling in het interieur voorzien en de details daar afwerken. Als de auto op zijn wielen staat is de ophanging en andere delen toch wat fragiler.
Het interieur heeft een grondige wash gehad, alhoewel ik hem een beetje te zwaar vindt. Wat verlichten is dus de volgende stap. De onderzijde heeft ook al een wash gehad ... de motor (of hoe Tamiya dit stukje slecht gegoten plastic noemt) moet nog een behandeling krijgen. De bedrading voor de diffs en versnellingsbak met stekkers is al klaar. Voor de schakelkast op de middenconsole zijn alle knopjes verwijderd, dan bekleed met carbon decal en dan opnieuw alle knopjes gemaakt. De voeten van bepaalde schakelaars zijn blauw terwijl de top zwart is. De volgende stap? Nog meer bedrading, verankeringspunten voor de gordels, ... |
Wow wat een bouwkunst... Knap werk hoor... Ik heb deze ook staan, maar zo'n details heb ik niet... Mijn respect voor mensen die dit allemaal doen, wordt steeds groter...
Good luck (oftewel break a leg...) ;) |
wow *is verbaasd*
|
Knappe details! Ik ben al benieuwd naar de volgende update.
|
2 Attachment(s)
Gisteren avond de stuurkolom afgewerkt. De carbon decals plaatsen viel reuze mee. De knopjes op het stuur zelf die Tamiya voorziet heb ik verwijderd omdat ze op een verkeerde plaats staan. Tamiya zet ze namelijk op de dikke stuurwielstukken terwijl ze in werkelijkheid op het alu middenstuk staan.
De nieuwe knopjes zijn vervaardigd uit mini deeltjes van horloges die aangepast zijn. Ook hier op de stuurkolom natuurlijk weer de nodige electrische stekkers en de curly-cable tussen stuurwiel en stuurkolom. De wielkasten werden ondertussen ook al voorzien van steenslag en een extra wash ... maar daarover volgen later nog foto's. |
Hier wordt indrukwekkend werk geleverd!
het interieur is misschien ietsje te vuil aan de binnenkant naar mijn smaak. De mof die over de verbinding van stuur met stand zit, zou ik nog wat lichtjes dry-brushen. ;) |
Quote:
Die mof ... jep, je hebt 100% gelijk. Goeie tip ... |
ik heb nog maar eens zitten kijken, en die knopjes zijn echt wel 'bangelijk'.
|
na een lang paasweekend ...
4 Attachment(s)
Weer wat kunnen knutselen dit weekend ... ik heb eindelijk opnieuw mijn draai gevonden in het bouwen nu dat ik geen hobbykamer meer heb (lees andere thread), en het gaat nu ook een beetje vooruit. De kwaliteit van het geleverde werk is niet altijd naar mijn goesting, maar kom, 'Übung macht dem Meister!'.
De onderzijde is bijna helemaal klaar. De diffs en ophanging zijn gemonteerd, de beschermbakken voor de benzinetanks, de diff beschermer ... die dingen zitten er al onder. Ik heb de remklauwen wat opgesmukt door ook de verbindingsleiding tussen de linker en de rechter zijde toe te voegen. Klein detail, maar maakt net dat verschil vindt ik. Ook de remklauwen werden voorzien van de temperatuurmarkeringen op de buitenzijde. Ik had ook de PE set van Studio27 voor deze kit, maar heb toch besloten om de remschijven origineel te houden. De PE delen maakten het geheel niet beter vond ik. |
interieur ....
4 Attachment(s)
de onderzijde is nog niet helemaal klaar. De propshaft (centrale cardan) is te kort. En nieuwe maken is de boodschap. Deze wordt deze week gespoten, de uitlaat eronder an dan is de onderzijde klaar.
Het interieur wordt ook verder afgewerkt. De handremcilinder is nieuw vervaardigd omdat de kit versie te weinig detail had. Eerst het deel gemaakt uit messing en dan verder afgewerkt. Het dashbord werd opnieuw voordien van alle toeters en bellen. De knopjes opnieuw gemaakt, de snelzekeringen aan de linker zijde zijn in 2 lengtes uitgevoerd zodat het lijkt alsof sommige ingedrukt zijn en andere niet. |
brandblussers
4 Attachment(s)
Voor de brandblussers hetzelfde verhaal als voor het dashbord. Alle knopjes, houders, ... eraf, gespoten en alles opnieuw gemaakt. De ondergrond eerst wit en dan het rood zodat het rood veel heviger is. Ook de brandblusser zal voorzien worden van bedrading, leidingen, ...
De voetenplaat voor de piloot was niet goed van vorm en ook te dik. Een nieuwe in alu sheet is de oplossing geweest. Bekleed met carbon decal en dan verder afgewerkt met delen van de originele kit. |
1 Attachment(s)
Even de auto op zijn wielen gezet. Blijkt dat de ophanging wel recht onder het chassis staat, maar de carrosserie staat ongeveer 1mm verkeerd (naar links). Dat wordt corrigeren dus ...
|
All times are GMT +2. The time now is 23:16. |