De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Ferrari Modena 360 GTC (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=14848)

bartmotte 20-01-2007 23:34

Ferrari Modena 360 GTC
 
Ben met deze volop bezig,
een Tamiya 360 modena + een resin kit aangeschaft van renaissance
om er een GTC versie van te maken.
ik ga er geen raceversie van maken met sponsers e.d. maar een gewone pure witte versie

http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod1.jpg
zoals je ziet is de gtc versie pakken breder dan de originele kast
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod2.jpg

Luchtbelletjes uitgeboord...
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod3.jpg

Om ze te vullen met tamiya putty
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod4.jpg

Heel wat schuurwerk, daarna in de grijze grondverf, daarna terug geschuurd
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod5.jpg

daarna een paar witte grondlagen gegeven om met pure white te lakken
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod6.jpg


http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod7.jpg

Wild Goose 21-01-2007 00:19

Dit ziet er ferm uit.

Een te volgen thread.

Succes Bart

Gulfie 21-01-2007 00:27

Ik heb de indruk dat door je vele lagen verf (primer, witte grondlak, ...) de panellines van de deuren en andere details verdwenen zijn. Spijtig. Misschien een reden om in de toekomst

- te proberen met minder lagen lak en dunner te spuiten
- de panel lines uit de diepen

bartmotte 21-01-2007 00:54

Quote:

Originally Posted by gulfclk (Post 200325)
Ik heb de indruk dat door je vele lagen verf (primer, witte grondlak, ...) de panellines van de deuren en andere details verdwenen zijn. Spijtig. Misschien een reden om in de toekomst

- te proberen met minder lagen lak en dunner te spuiten
- de panel lines uit de diepen

ik moet je gelijk geven, maar om de kast wit te krijgen heb ik veel verf moeten zetten, vandaar dat de panellines inderdaad gevuld zijn.
ene.. tis ook de eerste keer dat ik me aan een rsin kit waag.

panel lines uit diepen durf ik me niet aan te wagen...
met de airbrush spuiten ipv spijtbusjes kan natuurlijkal een verbetering zijn

Loeten 21-01-2007 01:40

Of je spuitbussen verwarmen, dan komt er "dunnere" verf uit. Door de hoge druk heb je geen dikke laag.

Grtzzzz

Sennake 21-01-2007 01:53

Quote:

Originally Posted by bartmotte (Post 200327)
tis ook de eerste keer dat ik me aan een rsin kit waag.
panel lines uit diepen durf ik me niet aan te wagen...

Dat is een beetje tegenstrijdig natuurlijk: resin kits hebben per definitie ondiepe panellines door het gietproces, en eisen gewoon om dieper uitgekrast te worden. Langs de andere kant is het ook wel zo dat het materiaal zich veel beter leent tot het uitdiepen vanwege het relatief gemak waarmee je door de resin heen krast, vanwege het gemak waarmee een eventuele uitschuiver terug weggeschuurd kan worden, en vooral vanwege het feit dat resin bodies uit veel dikker materiaal bestaan dan plastic wat je de kans geeft om werkelijk 1 à 2 mm diep te krassen wat een super realistisch effect geeft. Je zou zweren dat de deuren en/of koffer werkelijk opengaat als je naar een resin model met uitgekraste panellines kijkt. Geen stift meer nodig om de lijnen in te kleuren : de diepte zorgt voor een natuurlijk lichteffect van de panellines.

Voorbeeldje van een eveneens witte auto (de panellines zijn NIET ingekleurd):

http://i9.photobucket.com/albums/a79...e_917lh_16.jpg

Wild Goose 21-01-2007 02:56

Quote:

Originally Posted by Loeten (Post 200332)
Of je spuitbussen verwarmen, dan komt er "dunnere" verf uit. Door de hoge druk heb je geen dikke laag.

Grtzzzz

Dat helpt ook, ik zet mijn busjes altijd aan de bakkersoven. :)

bartmotte 21-01-2007 14:01

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 200334)
Dat is een beetje tegenstrijdig natuurlijk: resin kits hebben per definitie ondiepe panellines door het gietproces, en eisen gewoon om dieper uitgekrast te worden. Langs de andere kant is het ook wel zo dat het materiaal zich veel beter leent tot het uitdiepen vanwege het relatief gemak waarmee je door de resin heen krast, vanwege het gemak waarmee een eventuele uitschuiver terug weggeschuurd kan worden, en vooral vanwege het feit dat resin bodies uit veel dikker materiaal bestaan dan plastic wat je de kans geeft om werkelijk 1 à 2 mm diep te krassen wat een super realistisch effect geeft. Je zou zweren dat de deuren en/of koffer werkelijk opengaat als je naar een resin model met uitgekraste panellines kijkt. Geen stift meer nodig om de lijnen in te kleuren : de diepte zorgt voor een natuurlijk lichteffect van de panellines.

Heb nog een opel manta 400 resin 1/24 klaarliggen, zal me daar misschien eens aan wagen om de panellines uit te krassen, en hopelijk zonder schuivers waar ik schrik van heb...

BSmodels 21-01-2007 15:37

Quote:

panel lines uit diepen durf ik me niet aan te wagen...
met de airbrush spuiten ipv spijtbusjes kan natuurlijk al een verbetering zijn
leuk project om te volgen, ne witte ferrari komt ge ook niet veel tegen....

Inderdaad spijtig van de panellines, temeer dat ze op een witte kas zowiezo minder goed uitkomen als ze niet diep genoeg zijn uitgekrast.
Maar laat het je niet ontmoedigen, ik kras mijn panellines ook nog niet diep genoeg uit. Bij mij is het eerder een kwestie van niet diep genoeg durven te gaan :+ . Breed zijn ze meestal genoeg, het is enkel de diepte die telt ;)

bartmotte 21-01-2007 19:38

De zijpanelen aan de motor heb ik in de carbon gezet.
Was niet makelijk gezien de 'ambetante' vorm maar met wat microsol is het toch aardig gelukt
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod10.jpg
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod11.jpg

Voor de gordels heb ik het dunne lood gebruikt (van een goede fles wijn)
verder afgewerkt met de photo edge parts van de kit.
Het achterpaneel heb ik in kevlar gezet.
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod12.jpg
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod13.jpg

ook de achterspoiler zet ik in het carbon
http://home.versateladsl.be/vt669861/mod/mod14.jpg

Gèrre 21-01-2007 20:08

wel leuk gevonden van die gordels :)

Gulfie 21-01-2007 20:09

Een tip voor de volgende keer ...

- als je nog lood gebruikt voor de gordels, snij ze dan eerst en spuit ze erna. Nu heb je een snijrand die zilverkleurig is terwijl de beide oppervlakken rood zijn. Dat steekt fel af.

- probeer je bedrading op schaal te maken. Meet eens de diameter van de draden die je nu gebruikt hebt en doe die maal 24 ... je zal zien dat dat enorme kabels zijn! Gebruik hiervoor eens visdraad (te krijgen in verschillende maten) die je met secondelijm op zijn plaats kleeft en dan zwart schildert.

Carbon decals zijn goed gezet ... setting solutions zijn inderdaad een mooie hulp

bartmotte 21-01-2007 20:19

Bedankt voor de tips...
Nu de zetel in de auto staat met de ramen erin kan je het niet meer zien,
maar zal er rekening mee houden de volgende keer. Die tip van de fles wijn kwam trouwens ook van U, waarvoor dank !

Heb nu bij domino verschillende kabeltjes besteld, voor deze gebruikte ik draadjes uit een utp kabel, op de foto lijken ze imens, in het echt vind ik het best meevallen. Die visdraad is dat plooibaar en makelijk bewerkbaar ?? of alleen gebruiken bij rechte stukken??

Gulfie 21-01-2007 21:12

1 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by bartmotte (Post 200403)
Bedankt voor de tips...
Die visdraad is dat plooibaar en makelijk bewerkbaar ?? of alleen gebruiken bij rechte stukken??

Is goed plooibaar en bewerkbaar en in bochten te leggen, alleen spiralen maken kan niet.

Op bijgaande foto kan je een deel zien van de bedrading die ik in mijn Subary gebruikt heb, en die is voor 90% uit visdraad gemaakt.

commanderke 21-01-2007 21:20

Schoon begin, ik blijf dit volgen


All times are GMT +2. The time now is 13:30.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.