![]() |
Moet je als coureur iedere sponsor accepteren?
Heel simpel, racen kost geld. Iemand moet de bandjes, benzine en teamchef betalen. Niks mis mee, zo werkt het nu eenmaal.
Soms zorgt papa voor de centjes, soms een eerlijke sponsor, soms de bonusregeling van je werkgever, soms de werkgever en ja soms.............??? Geld waar je je vraagtekens mag bijplaatsen. Een mooi voorbeeld treft onze geliefkoosde Olivier Tielemans weer: M.b.t. zijn sponsor in het WTCC 2007: Quote:
We hebben in het verleden wel meer discutabele sponsors en coureurs gezien. Moeten we namen noemen? Zelfs de good old Belcar kun je in verband brengen met de Russische maffia in Antwerpen enkele jaren terug. Het stond zelfs in een zeer bekend belgisch periodiek. Toch denk ik dat FIA en haar nationale vertegenwoordigingen eens moeten nadenken over een soort intregiteits-code voor sponsors. Desnoods de organisator van een klasse. Ja, dat zal als gevolg dat je tijdelijk wat minder wagens op de baan hebt. Wellicht op den duur veel meer wagens op de baan ;) Het is maar met welke bril je kijkt naar bepaalde zaken. We hoeven niet roomser dan de paus te zijn maar zijn teams, coureurs en orgsanisatoren soms niet te happig op de gesponsorde €'s? |
Het is haast onmogelijk, en ook niet fair, om organisatoren met deze verantwoordelijkheid op te zadelen. Trouwens, hoe ga je zoiets controleren? Malafide bedrijven en sponsors houden er meestal geen open en doorzichtige boekhouding op na; zelfs de gerechtelijke speurders kunnen er soms jarenlang hun tanden op stukbijten.
Het fenomeen is trouwens al zo oud als er sponsoring in de autosport is. Ook de Formule 1 ontsnapt er niet aan. In de jaren '70 reed Williams met 'Bin Laden'-stickers op zijn wagens rond. En iedereen zal zich ook nog de fratsen van Jean-Pierre Van Rossem en zijn Moneytron-geldfabriekje herinneren. Leuk voorbeeld is ook Charles Zwolsman die voor zijn 'sponsors' allerlei geheimzinnige Aziatische tekens op de Euroracing Lola's liet zetten. Dat bleken achteraf verholen boodschappen te zijn voor het drugsmilieu. :crazy: |
Als coureur valt het natuurlijk ook niet mee om te bepalen wat wel en niet een discutabele sponsor is. Easy Life leek gewoon een legaal bedrijf: Kvk, volgens mij zelfs reclame op TV, die eigenaar Wolbers was geen anoniem persoon en zelfs een "optreden" bij Harry Mens (dan moet het toch wel betrouwbaar zijn? ;)). Al zijn er natuurlijk wel vraagtekens te zetten bij een gegarandeerd rendement van 9 of zelfs 10%. Vorig jaar zijn er tussen Easy Life en N.Technology geen problemen geweest met de betaling. Althans hier zijn geen geruchten van naar buiten gekomen. Dus ik kan me voorstellen dat Tielemans daarom met vertrouwen met Advanced LSM in zee is gegaan. Al is die constructie wel dubieus. De naam Advanced LSM op de wagen en ook de directeuren op de presentatie maar de rekening wordt door iemand anders (Oosterbosch) betaald (met geld van Easy Life?).
Als we de verklaring van Advanced LSM er even bijpakken: Quote:
Dus Oosterbosch is geen directeur, echter volgens het stuk van de Limburger is dat wel: Quote:
|
Quote:
Dit soort zaken komt natuurlijk ook voor in het voetbal of wielrennen. |
Hoe lang heeft Lauda geen Parmalat petjes gedragen? Leek toch ook een doodnormaal bedrijf.
|
Quote:
Klopt. Maar na 9/11 was Frank Williams toch niet zo happy eraan herinnerd te worden dat de naam 'Bin Laden' ooit op zijn wagens stond. Natuurlijk kon hij eind jaren '70 niet vermoeden dat twintig jaar later Osama Bin Laden de meest beruchte en gezochte terrorist ter wereld zou worden. |
M.b.t. tot die John W. nog even het volgende: In de Telegraaf 27.09 staat een uitgebreid stukje over Easy Life/John W. waarin Gosse Stielstra aan het woord komt als "getuige". Hij zegt daarin dat hij € 200.000,- van John W. heeft ontvangen voor zijn Belcar team in 2007.
Even zoeken, zo goed volg ik het ook niet meer ;) , en we komen uit bij de knalgele 997 van First van vorig jaar. Zoek je dan nog even verder dan was het de bedoeling dat die John W. ook aan een stuurtje zou gaan trekken. Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Quote:
|
Kijk ook uit voor sponsors met losse handjes :)
Quote:
|
Voordat ik weer iets roep wat ik later moet herzien ;) Ben op zoek naar foto's van de lichtblauwe Porsche van JD / Antwerp Race Rent uit de BGTC van 2007. Iemand een idee waar ik de gewenste foto's kan vinden? Op Belgiangt.com kan ik het niet vinden.
|
Quote:
http://www.autosport.nl/cms/images/s...oepen_2987.jpg bron: http://www.autosport.nl/actueel/inte...82&rubriek=int De kans is zeer klein dat we dit stickertje ooit nog eens op een racewagen zien ;) Quote:
Letterlijk gezien heeft het bedrijf niets verkeerd gedaan maar als je flexibele rente meer dan verdubbelt op enkele maanden tijd dan moet je een verdomd snelle carriere doorlopen om dit te compenseren. Het was niet the most finest hour voor ELQ op de Nederlandse kijkbuis ;) |
Quote:
|
Heb net eens alles rustig doorgelezen. Zo is het nie echt moeilijk om de grote Jan uit te hangen.
De vraag blijft: had je als piloot de achtergrond van dit verhaal kunnen weten? Je gaat voor sponsoring en je krijgt het! Die mannen hadden wel een lucratief zaakje. Dom dat ze zich zo hebben laten gaan, anders hadden ze nog jaren kunnen doorgaan. Die Hollanders toch hé.:frusty: |
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 14:33. |