De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Autosport algemeen (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Benelux Supercar Challenge 2012 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=20777)

Mark 09-11-2011 21:26

Benelux Supercar Challenge 2012
 
Geen idee waarom dit persbericht bijna nergens te lezen is, dan maar bij deze:

Quote:

Persbericht 8 november 2011.
De Supercar Challenge niet meer Dutch in 2012 ?

In de afgelopen jaren heeft de DSC naast veel Nederlandse deelnemers ook teams en rijders getrokken die afkomstig waren uit bijvoorbeeld België, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Slowakije. Veelal amateurs die zich thuis voelden in de eenvoudige opzet en het open karakter van de populaire raceklasse.

Hierdoor was en is het voor velen mogelijk te rijden in een wagen van het merk en type van hun keuze en daarop ook tal van doorontwikkelingen toe te passen. Dit heeft geresulteerd in zeer gevarieerde startvelden verdeeld over een aantal divisies vanaf Cup Clio’s tot aan de snelste GT’s.

Na overleg met de drie autosportbonden in de Benelux, de KNAF, RACB en ACL is er voor 2012 besloten onder het Benelux zonereglement de wedstrijden te verrijden. Binnen dit reglement blijven de kernwaarden van de DSC in stand en kunnen wedstrijden in Nederland en België georganiseerd worden met daarnaast een jaarlijkse uitstap in een van de ons omringende landen.
Gevolg hiervan is dat na 11 jaar de SUPERCAR CHALLENGE niet meer exclusief DUTCH is en dat de naam komende winter aangepast zal worden.
De raceklasse voor amateurs en semi-profs.

Voor 2012 is een schitterende kampioenschap kalender samengesteld met minimaal 4 raceweekends in Nederland, 4 in België en een weekend op de Duitse Nurburgring. Het raceformat blijft ongewijzigd, naast de vrije trainingen en kwalificaties ieder weekend twee race van maximaal 60 minuten met verplichte pitstop voor een eventuele rijderswissel.

Het reglement van de divisies blijft gebaseerd op de verhouding tussen het wagengewicht en het live gemeten motorvermogen. Voor eventueel deelnemende semiprofs die een gentleman rijder ondersteunen is er een handicap op basis van “pro-seconden” en vanzelfsprekend blijft het systeem van resultaatseconden na het behalen van podiumplaatsen. Het systeem werkt uitstekend en zorgt voor een gezonde competitie waarin niet alleen de topteams het podium kunnen halen.

Absoluut uitgangspunt van de organisatie achter de DSC blijft het plezier van het racen, de teams en rijders moeten na een weekend vol sportieve strijd ongeacht het resultaat tevreden huiswaarts kunnen keren.
Het spreekt voor zich dat de centrale hospitality van de DSC, dé ontmoetingplek voor rijders, teamleden en gasten gehandhaafd blijft. Een goed onderling contact zorgt voor respect voor elkaar tijdens het racen, zeker bij een zo divers startveld als de DSC waarin iedereen met elkaar, letterlijk en figuurlijk, goed door de bocht kan.

Door de keuze onder het Benelux zonereglement te gaan rijden is het de verwachting dat binnen de Supercar Challenge meer Belgische teams en rijders actief zullen worden zeker nu bijvoorbeeld de recente GT3’s in België uit de nationale kampioenschappen geweerd zullen worden.
Publiciteit en de media.

Een belangrijk onderdeel van het succes van de DSC is de uitgebreide publiciteit in tal van media in Nederland en Europa. Door de organisatie achter de DSC, V-Max Racing Management B.V. (VRM) onder leiding van Dick van Elk, wordt al sinds jaren samen met Bright Sight Media de TV programma’s voor SBS6 en MotorsTV geproduceerd.

In Nederland werden voor SBS6 afgelopen jaar 31 wekelijkse programma’s van een half uur geproduceerd en voor het International kanaal MotorsTV 10 programma’s van een uur. Programma’s die bestaan uit raceverslagen maar ook afleveringen die een ruime blik achter de schermen bieden waarbij teams, rijders en sponsoren uitgebreid aan bod kwamen.

V-Max is op dit moment in onderhandeling met een aantal zenders om ook in België een dergelijke reeks uit te zenden, vanzelfsprekend aangepast met de nadruk op de Belgische teams en rijders. Een goede publiciteit rondom een klasse is van levensbelang, niet alleen voor de klasse zelf maar ook voor haar deelnemers.

Dé raceklasse in de Benelux.
De doelstelling van VRM is de Supercar Challenge uit te laten groeien tot de meest aansprekende klasse in de Benelux voor teams, rijders en sponsoren met een breed startveld van de kleinere toerwagens tot aan de snelle GT’s. Doorgaans zullen die in twee gescheiden startvelden van start gaan behalve op het lange circuit van Spa-Francorchamps waar alle wagens tegelijk van start kunnen gaan.

In 2012 zullen er binnen de DSC 5 divisies van start gaan, allen gebaseerd op de verhouding tussen het wagengewicht en het live gemeten motorvermogen. Daarnaast kunnen in een aantal divisies aanvullende eisen gesteld worden om een zekere gelijkwaardigheid te waarborgen. Zo is het in de GT divisie niet toegestaan van Carbon remmen gebruik te maken en er worden voor de ex. GT1 wagens een aantal beperkingen opgelegd. Dit systeem heeft zich in het verleden al bewezen en hierdoor is het mogelijk dat GT1’s en GT2’s bijvoorbeeld competitief kunnen strijden tegen de GT3 machines, vrij van de FIA restricties.

Ondanks technische ingrepen hebben we niet de illusie 100% gelijkwaardigheid te kunnen garanderen, hierin slaagt geen enkel kampioenschap, hiervoor zijn de kwaliteiten van wagens, rijders en teams te divers. Het resultaatseconden systeem bij het behalen van een podiumplaats biedt hier echter een fraaie oplossing, het biedt de topteams optimale competitie terwijl ook voor de amateur teams een mogelijkheid bestaat ver te komen in het kampioenschap, immers “ to finish first, you first have to finish ”.
De evenementen kalender voor 2012.

Er is een indrukwekkende kalender samengesteld, met het races op de circuits van Assen, Zandvoort, Spa-Francorchamps, Zolder en de Nurburgring. Er zijn een groot aantal grote publieksevenementen zoals natuurlijk het GT1 en Superleague evenementen op Zolder en de GAMMA racing Days op Assen en de ADAC Masters op Zandvoort . Beide groepen zullen minimaal tijdens 8 evenementen actief zijn en zo mogelijk indien de laatste onderhandelingen succesvol worden afgesloten tijdens 9 evenementen.

Daarnaast zal een delegatie, buiten het DSC kampioenschap om, mee doen tijdens de 24 uur van Zolder en een aantal teams hebben zich ingeschreven voor een gastrace op het Circuit van Monza. Een fraai en vol programma derhalve.

Voorlopige kalender kampioenschap Supercar Challenge 2012:
  • 3-4-5 april 2012 Pre season testdagen , Circuit Zolder *
  • 20-21-22 april 2012 FIA GT1 World Cup , Circuit Zolder
  • 4-5-6 mei 2012 ADAC Masters GT3 , Circuit Park Zandvoort
  • 25-26-27 mei 2012 GTOpen-F2 , Nurburgring
  • 22-23-24 juni 2012 GTOpen- F2 , Spa-Francorchamps
  • 6-7-8 Juli 2012 Superleague Dutch GT , Circuit Zolder
  • 3-4-5 augustus 2012 GAMMA Racing Days , TT-Circuit Assen
  • 24-25-26 augustus DTM¹ , Circuit Park Zandvoort *
  • 14-15-16 september 2012 Superleague Formula ² , TT-Circuit Assen *
  • 12-13-14 oktober 2012 Racing Festival Spa , Spa-Francorchamps
  • 26-27-28 oktober 2012 Finaleraces Assen , TT-Circuit Assen
Opm.: * onder voorbehoud definitieve goedkeuring en definitieve data.
¹ Alleen divisies GT en Supersport 1
² Alleen divisies Supersport 2, Sport 1 en Sport 2.

Invitatie evenementen buiten DSC kampioenschap:
5 tm. 9 september 2012 24 Uur van Zolder , Circuit Zolder
28-29-30 september 2012 AvD 100 Meilen rennen , Autodromo di Monza

De sportieve en technische organisatie van de Supercar Challenge.
Het kampioenschap staat open voor teams en rijders uit de gehele EU in het bezit van een door een ASN uitgegeven Nationale licentie. Alle rijders komen in aanmerking voor punten in het kampioenschap op voorwaarde dat ze aan minimaal 4 evenementen deelnemen. Alle races worden verreden onder auspiciën van de Nederlandse KNAF welke eventuele klachten, beroepsprocedures en geschillen zal behandelen.

Tijdens alle races zijn een Nederlandse KNAF sport- en technische commissaris aanwezig welke als Voorzitter van het College, respectievelijk Hoofd TC voor de Supercar Challenge zullen optreden. Vanzelfsprekend zal onze vaste wedstrijdleider Bobbe Veldkamp verantwoordelijk zijn voor het raceverloop.

De algehele organisatie is in handen van V-Max Racing Management te Breda waar op dagelijkse basis Dick van Elk en Renate Vissers actief zijn. Rondom de evenementen wordt dit team aangevuld met een grote groep vrijwilligers met een autosport hart. Voor allen is de ultieme doelstelling een plezierig autosportweekend voor de deelnemers te organiseren. Naast de Supercar Challenge is VRM ook verantwoordelijk voor de organisatie en promotie
van complete evenementen zoals de Zolder Superleague in Juli en de Finaleraces op Assen waar wij ook als gastheer optreden voor de andere deelnemende klassen.

Deelnemen ?
Nadere informatie over de Supercar Challenge 2012, het technische- en sportieve reglement
of over deelname aan dit kampioenschap kan verkregen worden bij :
Dick van Elk Mobile: 0031653798219 dick@supercarchallenge.nl
Renate Vissers Mobile: 0031641060451 renate@supercarchallenge.nl

Belle 09-11-2011 22:03

Awel, ik hoop echt dat veel Belgische teams zich hiervoor inschrijven. :)

Mark 09-11-2011 22:32

Laten we het hopen, dan is er tenminste 1 fatsoenlijke raceklasse te bewonderen. Alle klassen in de Benelux klagen, kampen met te weinig deelnemers etc............. En wie groeit er tegen de stroom in? De DSC/BSC! Moeten ze toch iets bieden wat de welwillende autosporter ergens anders niet kan vinden. Hulde voor Dick en zijn team.

Coach Ep 09-11-2011 23:23

Het zonnetje breekt weer een beetje door in Benelux Autosportland! :)

Moedige stap van Dick, verrassend dat ie nu handen ineengeslagen heeft met RACB.

Paar kleine opmerkingen:
- extra divisie in Sport, wachten is op een 2e GT divisie
- kalender lijkt niet helemaal te kloppen, het ADAC GT weekend op Zandvoort is op 11 t/m 13 mei, een week later dus dan hier vermeld
- BSC rijdt gezamenlijk met Belgian Endurance + Sprint op Zolder met (hopelijk) het FIA GT (hoe dat er ook moge komen te zien)
- 2 opmerkelijke clashes, Superleague (ja hoor alsof die volgend jaar nog gaan rijden...) op Zolder valt samen 25 Fun Cup op Spa incl. Belgian Endurance + Sprint. Daarnaast is het Spa Racing Festival gepland op hetzelfde weekend als de Finale Races op Zandvoort. Dat laatste is vooral voor het publiek vervelend.

Hoe dan ook: ambitieuze move, ik wens de organisatie in Breda heel veel succes!

N.B. de winnende Corvette in Argentinië van SRT schijnt al verkocht te zijn aan een BSC deelnemer; ongetwijfeld VEKA (Mad & Daring). Maar we klagen niet hoor!

Baron 10-11-2011 01:10

Wees maar zeker dat er hiervoor vanuit België heel veel interesse is. De meeste teams en piloten zijn de fratsen van de RACB (24 Uren van Zolder, Belcar, 1000 km van Zolder) zo beu als koude pap. Massale uittocht naar de Benelux Supercar Challenge in 2012?

Mattiallemakki 10-11-2011 10:58

De laatse C6 zou naar alex van het Hof gaan, althans dat werd veelvuldig gezegd op de paddock in Assen.

Dick zal niet om de RACB heen kunnen om iets in belgië te organiseren.

Iemand misschien al een startveld op papier?

Astra-fan 10-11-2011 14:19

De RACB heeft nog geen goedkeuring verleend:

http://sport.turbomagazine.be/news_N...Challenge.html

A.J. 10-11-2011 15:36

natuurlijk kon zo'n reactie niet uitblijven... Alle goede initiatieven proberen ze kapot te maken...

Belle 10-11-2011 15:37

Allé, zeg me toch niet dat ze dit ook weer gaan tegenwerken hé...

Coach Ep 10-11-2011 16:58

Oei, dit gaat vuurwerk geven...

Er is iets aan borrelen, vraag me af of de RACB het tij nog kan keren, haar stellingnames zorgen keer op keer voor tumult, onduidelijkheid en ongenoegen, de weerstand groeit en rap ook. Op deze manier stevenen we af op een revolutie om de RACB omver te werpen!

Gaat België het eerste land worden waar het eeuwenoude en autoritaire sportbondensysteem in de prullenbak belandt? Ik juich het toe!

Coach Ep 11-11-2011 16:04

Aan de plannen van V-Max zijn in ieder geval de nodige voorbereidingen voorafgegaan waar de RACB wel degelijk bij betrokken was - misschien niet in directe zin mbt de DSC maar dan toch indirect, zie http://www.knaf.nl/media/18279/benel...itief%20nl.pdf

Waarom de RACB dan verklaart dat er geen overleg is geweest? Wellicht ligt er bij de KNAF nog iets op een stapel of was de telefoon/pc niet onder handbereik....?

Edit: het Benelux Zone Reglement staat overigens ook bij de RACB op haar site: http://www.racb.com/pdf/reglements/B...itief%20NL.pdf

FIRE 12-11-2011 14:42

Gezien het aantal buitenlandse evenementen en deelnemers is de naamswijziging logisch.

Coach Ep 14-11-2011 18:09

Als er nog geschikte bolides voor de Corvette cup worden gezocht dan heeft Patrick Selleslagh er nog 3 in zijn garage staan:

http://www.endurance-info.com/versio...ance-8709.html

;)

Mattiallemakki 14-11-2011 21:02

Mijn Frans is niet al te goed, welke wagens heeft hij staan? 1 C6 zou voor van t Hof zijn.

Coach Ep 14-11-2011 21:21

Quote:

Originally Posted by Mattiallemakki (Post 272161)
Mijn Frans is niet al te goed, welke wagens heeft hij staan? 1 C6 zou voor van t Hof zijn.

Klopt, althans de wagen die in Argentinië won, gaat richting Nederland (=Van ´t Hof). De Veka stickers zater er al op!

Daarnaast heeft Selleslagh nog 3 exemplaren in zijn bezit (encore = nog).


All times are GMT +2. The time now is 14:48.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.