![]() |
Williams / McLaren liever 5de in de eindstand als 4de
Doordat BAR dit jaar een fantastisch seizoen beleefd strijden Williams en McLaren voor plaats 4 in de eindstand voor het constructeurskampioenschap. Alleen 4de...........dat willen ze niet worden maar 5de! Reden? De teams op de plaatsen 5 t/m 10 mogen in 2005 een 3de rijder inzetten tijdens de trainingen op vrijdag.
De financiële voordelen van plaats 4 schijnen niet te kunnen opwegen tegen de hoeveelheid data die je met de derde wagen kunt genereren. Dus van plaats 5 in 2004 met een sprongetje richting de top met die derde wagen. Benieuwd of we van die toestanden gaan zien als in het wielrennen waarbij men in de laatste meters zowat stil staat als ze sprint niet durven aangaan :D |
Ze blijven zelf bij hoog en bij laag beweren dat ze liever vierdes worden, maar daar heb ik mn twijfels bij. Hun seizoen is toch al om zeep, waarom dan die plek niet opgeven om dan volgend jaar een BAR-stunt uit te proberen?
|
eerlijk gezegd: ik zag dat wa aankomen. het voordeel van die extra wagen op vrijdag is idd enorm groot, zeker als het testen nog meer beperkt zou worden. en met die derde wagen kan je ook de motoren van de race-piloten sparen, nu die volgend jaar misschien meerdere weekends moet meegaan. ik vind het dan maar logisch dat je dan voor die 5de plaats gaat, ipv de 4
|
Ik denk dat de regel van de derde auto zal afgeschaft worden, als een van de topteams daarvan zou kunnen profiteren in 2005.
:) |
Quote:
|
Voor zover ik meen te weten, is de eindrangschikking in de constructeursstand ook bepalend voor het aantal vrachtwagens een team in de paddock mag neerpoten. Hoe lager, hoe minder. Ze hebben er volgens mij alle baat bij om zo hoog mogelijk te eindigen. Een vrachtwagen minder, betekent ook weer zo veel minder materiaal dat onmiddellijk ter beschikking staat. En Peter zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ferrari zou nogal steigeren. :D
|
Als dat van die vrachtwagens waar is, dan klopt het toch niet helemaal. Zo zou Minardi, die 3 wagens hebben, minder vrachtwagens mogen parkeren dan Ferrari, die slechts 2 wagens hebben. Ik heb hier wel de T-cars buiten beschouwing gelaten. En een team met veel materiaal binnen handbereik kan theoretisch meer punten pakken in het kampioenschap, wat de kloof met andere teams die minder materiaal hebben dan weer vergroot. Is dat misschien geen manier om de kosten te drukken? Voor ieder team hetzelfde aantal vrachtwagens?
|
mja, als je de T-cars buiten beschouwing laat, krijg je een vertekend beeld, he. voor de mindere teams is de wagen waarop vrijdag getest wordt door de derde rijder, gewoon de T-car voor de race...
|
Mja, daar was ik dus over aan het twijfelen. Ik was niet zeker dat de testwagen ook als T-car gebruikt kon worden. Maar dan nog is er een verhouding veel-weinig materiaal wat voor oneerlijke concurrentie kan zorgen.
|
Misschien is er tussen de vierde en de vijfde plaats ook geen verschil in aantal vrachtwagens. Of weegt het verschil niet op tegen de voordelen.
Wel zullen de vrachtwagens bij een lagere klassering verder weg van de pitbox staan. |
All times are GMT +2. The time now is 01:50. |