De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Autosport algemeen (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Nijvel ooit een mooie circuit (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=9487)

pascual 17-11-2004 12:08

Nijvel ooit een mooie circuit
 
Via volgende link zijn er foto's van het circuit van Nijvel te vinden, van vroeger tot nu. :frusty:

http://groups.msn.com/Circuitsofthepast/nivelles1.msnw

pudding1 17-11-2004 12:22

Hey pascual,


Voor mijn vorige job was ik bijna constand "op de baan", ik heb op +- 5 jaar gans belgie doorgereden van luxemburg tot veurne en soms wel eens over de grens.

In die "Wilde" jaren nu en dan wel eens langs Nijvel gekomen en een klein omwegje gemaakt via het circuit. me vaak geamuseerd, en dikwijls de vraag gesteld hoe zoiets kan verloren gaan.

Maar ja, we mogen nog content zijn zeker dat we zolder en Franchorchamps nog hebben, als het aan Steve stunt zou liggen plaatst hij ook daar nog ne flitsbak.

Pat 18-11-2004 20:57

Even gaan kijken via Pascual's link ...

Eén woord springt in mijn gedachten ... zielig, zielig, zielig, zielig !

Enkele weken geleden stelde ik me nog de vraag waarom niemand erop dacht Nijvel eens onder handen te nemen. Het is toch weer typisch Belgisch, dat een stukje geschiedenis ten prooi valt aan de sloophamer.

Maar ja, zoals Pudding1 zegt, laten we maar content zijn ...

FIRE 18-11-2004 21:11

Jammer dat zo'n circuit verloren is gegaan.

pompierke 19-11-2004 00:00

Ik heb zelfs het geluk gehad daar als marshal te fungeren, wanneer juist, daar moet ik mijn oude paperassen eens voor doorzoeken, maar ik vond het een leuk circuit.

Baron 19-11-2004 02:22

Nijvel krijgt ook steeds het predikaat "saai circuit" mee. Ten onrechte vind ik. Nijvel was vooral een modern en veilig circuit; met een brede piste, grote uitloopstroken, moderne boxen en overzichtelijk voor de toeschouwers met o.a een tribune die mocht gezien worden.
Nijvel was een circuit dat in feite zijn tijd vooruit was. In de periode dat het circuit gebouwd werd , reed men in België nog volop op het oude Francorchamps, Mettet, Chimay en het snelle Zolder (dus voordat in Terlaemen de chicanitis-epidemie toesloeg). Die oude circuits leverden uiteraard meer sensatie en spektakel op. Een piloot die op een van die omlopen een serieuze "sortie" maakte, kwam gegarandeerd ergens tussen de bomen of in een gracht terecht; in Chimay kon je zelfs op een spoorweg belanden. In Nijvel zat je vast in de zandbak of in de vanghekken. Dat was nieuw, minder spectaculair en dus werd al vlug gezegd dat Nijvel een saai circuit was.
Toch waren er op Nijvel steeds mooie en spannende races te zien. De gedrochten die mijnheer Herman Tilke tegenwoordig uit zijn mouw schudt, scoren wat betreft saaiheid een stuk hoger.
Dat het circuit zijn deuren moest sluiten, was niet te wijten aan het feit dat de omloop saai of slecht zou zijn; maar had alles te maken met het wanbeheer van de eigenaren.
Jammer, want ook vandaag nog zou Nijvel een mooie aanvulling en afwisseling geweest zijn voor Zolder en Francorchamps.

Lemans 19-11-2004 10:11

Heb er als 10-jarige nog zelfklevers uitgedeeld voor ELF .
Gele achtergrond met de verschillende Renaultmodelen in het blauw getekend. Het enige wat ik me nog herinner was een foto in de mezaninne van Steward , met de matra-F1 een halve meter van de grond. De F1-wedstrijden waren echter voorbehouden voor mijn zus en ik moest me tevreden stellen met mexico-cup en andere tourismewagens. Ivette Fontaine was een grote vedette en de presentatie van de Detomasso Pantera , enorm spannend voor een snotneus !

Pat 19-11-2004 19:53

Quote:

Jammer, want ook vandaag nog zou Nijvel een mooie aanvulling en afwisseling geweest zijn voor Zolder en Francorchamps.
Mijn gedacht !

Mr.Dallara 26-12-2004 23:21

Daarstrak toen we terug kwamen van de Dakar start uit Bergen hebben we ff in Nijvel gestopt met als doel het circuit te vinden.

En jawel, wie zoekt die vind! :) Maar het was een serieus zoektochtje, maar na veel de weg te vragen en rond te dolen zijn we uiteraard op de plek geraakt.

Momenteel is men dus een volledig nieuw industrie park aan het aanleggen op de gronden van het circuit zelf! De nu al aangelegde nieuwe wegen zijn o.a. gelegt over het start finish rechte stuk. De pitstraat is nog zichbaar, want de betonnen platen liggen er nog, de pitsgebouwen zelf daarentegen zijn met de grond gelijk gemaakt. Het is nog wel duidelijk te zien waar de gebouwen stonden aan de funderingen, ook kan je nog de boordstenen zien liggen van de pitstraat. Verder zijn er op al de verlaten en met mos begroeide bochten zandbergen gemaakt om er voor te zorgen dat er niemand met een auto nog een meter kan rijden op het circuit van Nijvel.

Net als van de Dakar start morgen ook enkele foto's van de overblijfselen van het Circuit van Nijvel online. ;)

Mr.Dallara 27-12-2004 13:08

Zoals belooft is users.skynet.be/kbo-torfs is zonet geupdate met o.a. wat foto's van het circuit van Nijvel anno 2004.

Wat je op foto 7 ziet is volgens onze creativiteit en logica een bord waar men in de jaren 70 de stand met krijt opschreef bij iedere pasage aan de start finish. Kunnen mensen hier dat bevestigen?? of zitten we totaal verkeerd??
Het bord staat aan het einde van de pitlane.

Herman 07-04-2012 11:57

Quote:

Originally Posted by Baron (Post 118714)
Nijvel krijgt ook steeds het predikaat "saai circuit" mee. Ten onrechte vind ik. Nijvel was vooral een modern en veilig circuit; met een brede piste, grote uitloopstroken, moderne boxen en overzichtelijk voor de toeschouwers met o.a een tribune die mocht gezien worden.
Nijvel was een circuit dat in feite zijn tijd vooruit was. In de periode dat het circuit gebouwd werd , reed men in België nog volop op het oude Francorchamps, Mettet, Chimay en het snelle Zolder (dus voordat in Terlaemen de chicanitis-epidemie toesloeg). Die oude circuits leverden uiteraard meer sensatie en spektakel op. Een piloot die op een van die omlopen een serieuze "sortie" maakte, kwam gegarandeerd ergens tussen de bomen of in een gracht terecht; in Chimay kon je zelfs op een spoorweg belanden. In Nijvel zat je vast in de zandbak of in de vanghekken. Dat was nieuw, minder spectaculair en dus werd al vlug gezegd dat Nijvel een saai circuit was.
Toch waren er op Nijvel steeds mooie en spannende races te zien. De gedrochten die mijnheer Herman Tilke tegenwoordig uit zijn mouw schudt, scoren wat betreft saaiheid een stuk hoger.
Dat het circuit zijn deuren moest sluiten, was niet te wijten aan het feit dat de omloop saai of slecht zou zijn; maar had alles te maken met het wanbeheer van de eigenaren.
Jammer, want ook vandaag nog zou Nijvel een mooie aanvulling en afwisseling geweest zijn voor Zolder en Francorchamps.

Ik vond deze discussie nu pas maar ben het helemaal eens met bovenstaande tekst. Ik ben de eigenaar van de hier eerder genoemde website www.circuitsofthepast.nl (hier staat het oude URL nog dus bij deze het nieuwe ;) ) en ik strijd ook al jaren tegen het beeld dat Nivelles een saai circuit zou zijn geweest. In de jaren 90 heb ik het voor de ombouw tot bedrijventerrein verschillende malen bezocht en er ook illegaal gereden. Vooral de bochten 2 en 3, de z.g. Big Loop, waren fantastisch!

NetForce84 07-04-2012 20:19

Quote:

Originally Posted by Baron (Post 118714)
Nijvel krijgt ook steeds het predikaat "saai circuit" mee. Ten onrechte vind ik. Nijvel was vooral een modern en veilig circuit; met een brede piste, grote uitloopstroken, moderne boxen en overzichtelijk voor de toeschouwers met o.a een tribune die mocht gezien worden.
Nijvel was een circuit dat in feite zijn tijd vooruit was. In de periode dat het circuit gebouwd werd , reed men in België nog volop op het oude Francorchamps, Mettet, Chimay en het snelle Zolder (dus voordat in Terlaemen de chicanitis-epidemie toesloeg). Die oude circuits leverden uiteraard meer sensatie en spektakel op. Een piloot die op een van die omlopen een serieuze "sortie" maakte, kwam gegarandeerd ergens tussen de bomen of in een gracht terecht; in Chimay kon je zelfs op een spoorweg belanden. In Nijvel zat je vast in de zandbak of in de vanghekken. Dat was nieuw, minder spectaculair en dus werd al vlug gezegd dat Nijvel een saai circuit was.
Toch waren er op Nijvel steeds mooie en spannende races te zien. De gedrochten die mijnheer Herman Tilke tegenwoordig uit zijn mouw schudt, scoren wat betreft saaiheid een stuk hoger.
Dat het circuit zijn deuren moest sluiten, was niet te wijten aan het feit dat de omloop saai of slecht zou zijn; maar had alles te maken met het wanbeheer van de eigenaren.
Jammer, want ook vandaag nog zou Nijvel een mooie aanvulling en afwisseling geweest zijn voor Zolder en Francorchamps.


Volledig akkoord; dat zo een circuit verloren is gegaan, doet pijn aan het hart en bijna tranen in de ogen...


All times are GMT +2. The time now is 18:42.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.