Thread: GP monaco
View Single Post
Old 22-05-2004, 15:15
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally posted by Peter Baert
Ik was "ooggetuige" van Webbers vuurwerk via de Duitse schotelzender n-tv, dat exclusief de eerste vrije trainingen uitzendt.
Vandaag was ik "ooggetuige" van het bewuste incident, in de samenvatting op SBS6 lieten ze vandaag het bewuste stukje zien. Ik heb niet eens een baanpost met een blusser gezien !! Kijk als we een brandweerman niet eens kunnen onderscheiden van een baanpost dan geeft dit aan dat meerdere mensen in deze thread niet weten hoe het qua veiligheid nu pecies zit.

Tijdens een F1-weekend heb je op een post vlag- en interventiemarshals, daarnaast is er ook een officiële brandweerman op post. Dat is ook op Spa-Francorchamps het geval. De man die dus even op zich liet wachten was de brandweerman. Op enige afstand was er ook een oranje mannetje te zien maar dat was duidelijk een vlagmarshal en mag dus simpelweg niet op de baan komen.

Als er iets op de baan gebeurd dan gaan de interventiemarshals daar als eerste op af, vergezeld door een brandblusser. Bij zichtbaar vuur (en dat was bij Webber het geval) gaat de officiële brandweerman er als eerste op af, hij heeft de juiste kennis in huis om te blussen. Tevens heeft hij ook de juiste veiligheidskleding aan, niet onbelangrijk lijkt me bij open vuur.

Is de vraag natuurlijk, waarom duurde het enige seconden voordat die brandweerman over het hek kwam? Hoeveel meter moest die man lopen met een brandblusser voordat er een mogelijkheid was om het hek te springen? Je blijft natuurlijk met het feit zitten dat die beste kerel één keer per jaar aanwezig is bij een autosport evenement en niet de ervaring heeft qua reactie van iemand die wellicht 20 weekends per jaar langs de baan staat.

In dezelfde samenvatting lieten ze ook een item zien van een Nederlandse doktor die één keer per jaar actief was in de autosport wereld, leuke hobby volgens die kerel

Maar hij liet wel duidelijk zien dat het af en toe verdomd lastig is om vanachter de draad op het circuit te komen in geval van nood. Er zijn maar op een aantal plaatsen per baanvak voorzieningen getroffen om op of onder het hek door te komen.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote