Aangezien we dit jaar slechts één vertegenwoordiger hebben in de 72ste editie van de 24U van Le Mans, kunnen we wel wat extra aandacht besteden aan Anthony Kumpen. Vandaar ook dit aparte topic, waar we alles over Anthony netjes kunnen bijhouden.
Vanzelfsprekend kan je ook op zijn website terecht voor een pak informatie (
www.anthonykumpen.com ).
Dit is alvast het eerste persbericht:
autosportliefhebbers mogen gerust zijn. De editie 2004 van de 24 Uren van Le Mans zal niet de eerste uitgave zijn sinds vele jaren zonder een Belg aan de start. Na het forfait van de Pagani Zonda van Force One Racing, bleef Anthony Kumpen zoeken naar een oplossing en dinsdag vertrok hij naar de Sarthe. Ja, de jonge Limburger zal wel degelijk aan de start komen van de beroemdste etmaalrace ter wereld…
Kumpen, die aanvankelijk ingeschreven was in de categorie LM-GTS met de ondertussen beruchte Pagani, kon zijn ontgoocheling niet verbergen na het forfait van het team van Philippe Alliot en David Hallyday. "Men moet weten dat Force One de wagen huurt tijdens het jaar," benadrukt Anthony. "Philippe Alliot vond dat bepaalde onderdelen van de Pagani nog niet voldoende betrouwbaar waren. Hij wil een en ander opnieuw bestuderen en verbeteren, alvorens terug in actie te komen. Voor Le Mans was de tijd gewoon te kort. Ik zal wel opnieuw met de Pagani rijden in de volgende manche van de Le Mans Endurance Series op de Nürburgring en in enkele races van het FFSA-GT kampioenschap."
Na deze beslissing ging onze landgenoot op zoek naar een alternatief om toch aan de start te komen in Le Mans. "Maandag kreeg ik een telefoontje van de verantwoordelijke van Taurus Sports Racing, dat een originele Lola inzet met een…. dieselmotor! Ik moet toegeven dat ik verrast was, maar, door na even te hebben nagedacht, sprak de uitdaging me wel aan. Na een paar mails te hebben uitgewisseld, reisde ik dinsdagochtend af naar Le Mans om de laatste details te regelen. Het nieuws is nu officieel: ik zal wellicht de enige Belgische piloot zijn die aan de start komt van de 72ste editie van de 24 Uren…"
Taurus Sports Racing, een Brits team dat al jarenlang actief is in uithoudingsraces, zet dit jaar een Lola B2 K/10 in, een redelijk klassiek concept, maar met een hoogst originele motor. "Het gaat om een project dat officieel wordt gesteund door Caterpillar, een merk dat wereldwijd gekend is voor zijn bedrijfsvoertuigen en machines," vervolgt Anthony. "Dat betekent dat een dieselmotor ontwikkeld werd voor de race! Een oplossing die verbazend kan zijn, maar recente testen op het circuit van Snetterton lijken aan te tonen dat het project potentieel heeft." Logischerwijze zal Anthony de prestaties van de wagen pas in kunnen schatten na een eerste kennismaking aan het stuur… "De Caterpillar motor is niet de krachtigste, maar hij heeft enorm veel koppel. Dat betekent dat het rijden met deze wagen wellicht heel anders zal zijn dan wat ik gewend ben. Het dieselblok is ook veel zwaarder dan een normale motor, waardoor de gewichtsverdeling ook ongebruikelijk zal zijn… Het zal belangrijk zijn om een goede set-up te vinden, gelet op deze gegevens…"
Het doel van Anthony Kumpen is het bereiken van de finish van deze 24 Uren van Le Mans… "Samen met mijn teamgenoten Phil Andrews, ex-F3000 piloot, en Calum Lockie, die enige tijd geleden nog te zien was in de Belcar aan de zijde van Cor Euser, zal ik vooral trachten zoveel mogelijk ronden te rijden en de finish te halen van het avontuur. Deze Lola Caterpillar is een van de eerste wagens van een nieuwe generatie die de komende jaren aan belang kan winnen. Vandaar het belang om van de partij te zijn vanaf het begin. Donderdag beginnen de trainingen. Ik ben bijzonder tevreden dat ik van de partij kan zijn. Le Mans zonder een Belg aan de start zou in ons land niet dezelfde uitstraling hebben. Ik hoop dat ik door iedereen gesteund zal worden en, waarom niet, voor een of andere verrassing zal kunnen zorgen…"
Sportieve Groeten,
Dries De Smet