Quote:
Originally posted by Mistery
"Het dieselblok is ook veel zwaarder dan een normale motor, waardoor de gewichtsverdeling ook ongebruikelijk zal zijn… Het zal belangrijk zijn om een goede set-up te vinden, gelet op deze gegevens…"
|
Alle deelnemende wagens zijn gisteren gewogen. De Caterpillar motor weegt echt wel een stuk zwaarder dan de andere wagens in de LMP1 klasse (minimumgewicht ligt op 900 kg):
4 Taurus Lola Judd 911 kg
10 Taurus Lola Caterpillar 1079 kg
Volledige lijst:
hier.
De Caterpillar motor is trouwens gebaseerd op de 5.0 V10 TDI uit de VW Touareg en Phaeton; standaard heeft deze motor 313 pk en 750 Nm koppel (in ontwikkeling bijna 1000 Nm maar dat vond rest van aandrijving niet tof), terwijl een gechiptunede versie al snel meer dan 370 pk en 850 Nm heeft. In tegenstelling tot de race diesel die Ricardo ooit ontwikkeld heeft op basis van Judd GV5 (600 pk bij 6000 tpm en 850 Nm), is dit een motor met een hoge compressieverhouding die laag in de toeren blijft en vooral zeer veel koppel ontwikkeld.
Het grote voordeel is natuurlijk het lagere verbruik: de wagen zou 19 ronden met 1 tank kunnen rijden t.o.v. 13 voor benzine. Audi wint nu ook al een paar jaar omdat ze 1 of 2 rondjes meer per tank kunnen rijden dan de rest omwille van directe inspuiting (FSI).