Quote:
ARTIKEL 2: OVERTREDINGEN
Elk inbreuk op de toepasselijke bepalingen vormt een overtreding die door de Rechterlijke Macht
gestraft mag worden.
Worden eveneens als overtredingen beschouwd (waarbij elke poging met een overtreding wordt
geassimileerd):
c. elke frauduleuze daad of elke oneerlijke handelswijze gepleegd ter gelegenheid van een
competitie of van de Autosport in het algemeen, inclusief elke te kwader trouw ingediende
klacht en het gebruik van een doelbewust niet conforme wagen;
d. elke daad of elk gedrag dat nadeel zou kunnen berokkenen aan de belangen van de RACB
Sport, de F.I.A. of aan de Autosport in het algemeen;
e. elk gevaarlijk, roekeloos, onsportief of onbeleefd gedrag tijdens een competitie of tijdens de
voorbereiding ervan, of ter gelegenheid van de Autosport in het algemeen;
j. elke zware overtreding op de Wegcode, zelf indien zij gepleegd werd buiten een competitief of de voorbereiding ervan.
www.racb.be => sports => reglement => rechterlijke macht
|
Reglementen eens doorspitten kan wel eens goede info opleveren

Of elke coureur met een licentie hiervan op de hoogte is
Dit weekend heb ik met enkele mensen discussies gevoerd of de eventuele straffen van de RACB wel of niet terecht zijn. Sommigen zijn er fel tegen, anderen begrijpen de beslissing van de RACB volkomen. Voor elk standpunt is iets te zeggen....en laten we daarom elkaars standpunt respecteren.
Zoals reeds geschreven vind ik dus dat verantwoordelijkheid van een coureur verder gaat dan de poort van het circuit. Een coureur vervuld nu eenmaal een "publieke functie".......hij is o.a. een voorbeeld voor anderen.
Tevens moeten we helaas met zijn allen vaststellen dat de algemene publieke perceptie jegens de autosport veel strenger en minder vergevend is dan bij het voetbal of wielrennen. Anders gezegd, de gebeurtenissen binnen de autosport worden onder een loep bekeken terwijl de misstanden in het voetbal of wielrennen met de mantel der liefde worden bedekt door de media en het grote publiek.
Voorbeeld: Enkele jaren terug was de Nederlandse voetballer Patrick Kluivert de veroorzaker van een dodelijk verkeersongeval, paar maanden later was hij betrokken bij een groepsverkrachting. Gevolg? Zo goed als niks, hij heeft geen wedstrijd gemist voor Ajax of het Nederlands elftal. De oogjes werden dichtgeknepen en de doofpotten geopend.
Niet veel later was Joske Verstappen betrokken bij een opstootje in een indoorkartbaan. Mijn inziens toch minder zware vergrijpen dan die twee van Kluivert.............wekenlang artikels in de krant over het gedrag van
coureur Verstappen.
Dat de perceptie van de algemene pers jegens de autosport negatief is blijkt uit het feit hoe men schrijft over Charles Zwolsman Senior. In elk stuk leest men dan: "(voormalig)
coureur Charles Z. "

De beste man heeft al 10 jaar niet meer aan een stuurtje kunnen trekken, toch zie je nog overal het woord coureur verschijnen.
Bij het minste of geringste hebben de tegenstanders van de autosport iets in handen om ons te pakken op ons "laakbare gedrag" in hun ogen. We zitten helaas in een verdomd-hoekje........waar de klappen vallen.
Mensen die een publieke functie dienen zich nu eenmaal te realiseren dat de daden en uitlatingen buiten hun functie ook gevolgen kan hebben voor het vervullen van hun functie. Goed voorbeeld is een Maastrichts raadslid die onlangs zijn functie heeft kunnen neerleggen. Op zijn functioneren waren geen op- of aanmerkingen. Buiten zijn functie hield de beste kerel van een stevige borrel, het kwam weleens voor dat hij ergens ladderzat werd aangetroffen..........maar hij was op dat moment
niet in functie. Gevolg is wel dat de raad alsnog heeft besloten om hem uit zijn functie te ontheffen.