Quote:
Originally posted by JPMontoya
We zouden het beter is vragen aan Pascal Nelissen-Grade, hij is autopiloot en advocaat
|
Graag, maar dan wel op pro-deo basis
Quote:
Originally posted by AJ
er zijn reeds meedere keren "autosportfeiten" voor een burger rechtbank uitgevochten.
|
Klopt volledig. Zaken omtrent contracten, uitspraken van de RACB, KNAF (CAR) omtrent straffen die zijn opgelegd naar aanleiding van een koersfeit op de baan.
Wellicht het meest bekende is het juridisch geharrewar omtrent de dood van Senna in Italië waarbij mensen van het Williams F1 team op persoonlijke titel voor de rechter werden gedaagd. Uiteindelijk zijn die mensen nooit veroordeeld, maar wat was de houding van de FIA destijds? Als er veroordelingen volgen moeten we overwegen om geen FIA autosport-evenementen te organiseren in Italie, het is een te groot risico om onze leden bloot te stellen aan de mogelijke gevolgen van het Italiaanse rechtssysteem. Dat hele verhaal is destijds met een sisser afgelopen, heeft jaren geduurd. Geloof zelfs dat enkele jaren Frank Williams en Adrian Newey niet aanwezig zijn geweest bij de twee GP's in Italië.
Nog zo'n voorbeeld is het ge-emmer met Paultje S. in Australië omtrent zijn klassieke Minardi's en de bijbehorende rechtszaak. Eerst reactie van de FIA was: We moeten maar eens overwegen of we hier nog FIA-evenementen gaan organiseren. De eerste de beste Crocodile Dundee kan ons evenement in de war schoppen
De twee voorbeelden die ik aanhaalde in het eerste bericht van deze thread zijn significant anders dan de (auto)sport-rechtszaken in het verleden. Hier gaat het Parket / Openbaar Ministerie actief op zoek naar een mogelijke zaak.