Zoals beloofd leg ik hier mijn redenering uit van bovenstaande stelling. Dit kon/mocht niet eerder omdat er een quizvraag lopende was waarop de Gulf Mirage GR8 te zien was en die hier misschien ter sprake zou kunnen komen. Om geen quizzers een abnormaal voordeel te geven heb ik gewacht met het posten van deze thread tot na de oplossing van die quizvraag.
Jacky Ickx won 6 maal Le Mans. 1 maal met een Ford GT40, 1 maal met een Mirage Ford, 3 maal met een Porsche 936 en 1 maal met een Porsche 956.
Kristensen won 7 maal Le Mans. 1 maal met een Joest-Porsche, 5 maal met een Audi R8 en 1 maal met een Bentley (vermomde Audi).
Alle overwinningen die Ickx behaalde heeft hij met 2 piloten bereikt. Alle overwinningen van Kristensen zijn met 3 piloten behaald.
Als je dus het Ickx-aandeel berekent kom je uit op 6 / 2 = 3 volledige races.
Bij Kristensen wordt dat 7 / 3 = 2,33 volledige races. De balans slaat dus door in het voordeel van Ickx.
Verder waren de wagens in Ickx' tijd bijlange niet zo betrouwbaar als vandaag. Zelfs de betrouwbare Porsche 956 waarmee hij zijn laatste overwinning behaalde stond in 1982 nog in zijn kinderschoenen... Als uitrijden al een klein mirakel was, is het behalen van een overwinning al helemaal gigantisch. En dat 6 maal! Bovendien won Ickx 6 keer met 4 verschillende wagens terwijl de 7 overwinningen van Kristensen in weze met slechts 2 verschillende wagens behaald werden. 6 ervan met een Audi die zo betrouwbaar was als het dagelijks opkomen van de zon.
Ook is het zo dat het risico in Ickx' tijd oneindig veel groter was : het aantal dodelijke slachtoffers is niet bij te houden terwijl er in geen enkele race de laatste decennia nog een dode te betreuren viel in Le Mans. Niet dat ik dit betreur, maar het geeft de overwinningen van Ickx veel meer glans : toen moest je iemand met ballen zijn om te winnen!
Verder was de concurrentie destijds veel groter omdat er toen nog veel merken meestreden voor de overwinning, terwijl tegenwoordig eigenlijk alleen Audi nog interesse vertoont in Le Mans.
Nog iets wat Kristensen niet heeft t.o.v. Ickx : de mooiste Le Mans overwinning aller tijden (die van 1969). Na op zijn gemakje in zijn GT40 gestapt te zijn en als allerlaatste te vertrekken, wint Jacky na 24 uur met een verschil van 120m op de Porsche 917 van Hermann. Dit huzarenstukje is nooit meer vertoond geweest!!
Ik vergeet misschien nog argumenten, maar dit is voor mij al voldoende om Jacky voor altijd "Mister Le Mans" te blijven noemen. Noteer trouwens ook dat hijzelf te allereerste was die Kristensen gelukgewenst heeft om 10 voor 4 (via sms) toen de race zelfs nog niet afgelopen was. Ickx gelukwenste Kristensen en merkte op dat hij dank zij de 7e overwinning van de Deen nu terug de enige piloot is die 6 maal Le Mans won