View Single Post
Old 05-01-2007, 00:52
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Maar eerlijk gezegd vrees ik dat zelfgemaakte en op inktjet geprinte decals nooit bestand zullen zijn tegen het vernissen, ongeacht hoe zorgvuldig ze gemaakt zijn. Daar zijn alleen op laserprinter gedrukte of via offset gedrukte decals geschikt voor. Denk ik toch. Of vrees ik toch beter gezegd.
Klopt niet hoor. Ik heb al meerdere malen decals geprint op een inktjet en ze dan gevernist. In het begin zette ik zelfs geen liquid decal film op ... afweken was dan een nachtmerrie. Zo gauw er water aan de bovenzijde kwam begon de inkt door elkaar te lopen en het vel was zo dun dat alles dikwijls opvouwde. Op de Scooby 'BP-edition' (voor diegene die hem gezien hebben) zijn bijvoorbeeld de logo's van Alpinestars, Breitling, ... zo gemaakt.

Maar, het is wel zo dat laser decals beter houden. De fout die je volgens mij maakt is dat je de decals de nat vernist. Je moet de lagen zeer dun en gelijkmatig opbouwen. De eerste laag is een nevel. Die dekt zeker niet alles maar brengt slechts enkele 'druppels' aan. Laat dat 5 minuten drogen en dan opnieuw verder opbouwen.
Leg het blad ook plat (niet rechtop houden). Nu moet ik wel zeggen dat ik ze altijd spuit met de airbrush, dus misschien kunnen drijfgassen van een spuitbus ook een invloed hebben, maar daar weet Guy misschien meer over.