Als ik alle lieve verhaaltjes zo lees dan moet het echt beestenweer zijn geweest in Spa. Het staat zelfs in de persbabbel van SRO:
Quote:
Maar de omstandigheden werden steeds moeilijker, net voor anderhalf uur wedstrijd vormde er zich onderaan de Raidillon zelfs een beekje en een sortie van de Viper van Ceusters-Van Moerkerke verplichtte de koersleiding tot een tweede neutralisatie van de race.
Deze extreme omstandigheden lieten niet meer toe om de race te herlanceren en zo eindigde de race achter de safety-car. De laatste interventie duurde overigens bijna 40 minuten.
o.a. te vinden op http://www.autosport.be/shownews.awm?id=9840
|
Waarom hebben ze die koers niet voortijdig beeindigd? Volgens mij staat e.e.a,. toch beschreven in het reglement van de SRO:
Quote:
ART. 33: WEDSTRIJD
Een wedstrijd wordt niet geschorst in geval van regen, tenzij de piste is geblokkeerd of het te gevaarlijk is om verder te rijden.
ART. 35: SCHORSEN VAN DE WEDSTRIJD
35.1 Indien het noodzakelijk wordt om de wedstrijd te schorsen omdat de veiligheid niet langer kan verzekerd worden, toont de Koersdirecteur of zijn aangestelde een rode vlag ter hoogte van de aankomstlijn. Gelijktijdig worden op alle baanposten rode vlaggen gezwaaid en het rode licht wordt ontstoken aan de startlijn.
36.7 Indien de wedstrijd niet wordt hervat, wordt deze als beëindigd beschouwd op het ogenblik dat de leidende wagen de aankomstlijn overschreed in de ronde voorafgaand aan deze waarin het schorsen van de wedstrijd inging.
http://www.sro-belgium.be/images/sto...2001%20def.pdf
|
Kan mij iemand het nut uitleggen van 40 minuten Safetycar, wetende dat de weersomstandigheden voor het voorziene einde toch niet meer verbeteren? Mijn inziens mogelijkheden genoeg om met een rode vlag het hele spel stop te zetten.
Uiteaard even gesnuffeld bij de FIA of dergelijke teksten daar ook te vinden zijn. Ja, dus

Wat deed ik daar? Kijken of er wellicht halve punten worden uitgedeeld als een wedstrijd voortijdig beeindigd gaat worden. Niet kunnen vinden, uit een ver en grijs verleden heb ik namelijk in mijn kop zitten dat je 100% van de punten krijgt als 70% van de wedstrijd verreden is. Zoiets hebben we ooit in de jaren '80 gehad tijdens een GP van Australie.
Vergelijkbare FIA tekst:
Quote:
SUSPENDING A RACE
137. Should it become necessary to suspend a race
because the circuit is blocked by an accident or
because weather or other conditions make it
dangerous to continue, the clerk of the course will
order red flags to be shown at all marshals’ posts
and the abort lights to be shown at the Line.
http://www.fia.com/resources/documen...3_SportReg.pdf
|
40 minuten achter de SC? Ik kan werkelijk niet 1 voordeel bedenken waarom dat beter is dan de race voortijdig te stoppen. Achteraf praten is uiteraard makkelijk, maar daarom ben ik dan ook maar een simpele ziel achter draad
Anders gezegd, ik zou weleens een goede (officiële?) onderbouwing zien waarom de oplossing van 40 minuten SC-car de beste oplossing was!
Ze hadden op zijn minst kunnen onderbreken met een code rood. Op dat moment had men alsnog kunnen inschatten of een herstart voor een bepaalde tijdsduur mogelijk zou zijn geweest gezien het tijdschema van die dag.
Mijn (eigenwijs) inziens zijn de teksten in het SRO meer dan voldoende om tijdens extreme weersomstandigheden de wedstrijd af te vlaggen c.q. te onderbreken met een code rood. Zoniet, dan zorgen ze er maar voor dat zo'n artikeltje erin komt voor 2008