Bon

, als ze beginnen tetteren en afdwalen is het de hoogste tijd voor een nieuwe update.
Niet in de 307 thread, maar wel in deze ga ik de eerste ervaringen met Zero Paints neertikken. Misschien dat ik later er een aparte thread aan ga wijden "hoe werken met Zero Paints" bijvoorbeeld.
In ieder geval, de Prelude was klaar om zijn definitieve grondlaag te krijgen, alvorens dan morgen de eerste laklaag te krijgen. Immers op het flesje staat vermeld: Stofvrij na 5 à 10 minuten, sporen vrij na 30 minuten, schuurbaar na 1 uur. Dus dat was het plan. Weldegelijk was..., want het ging mis...
Eerst het busje goed opschudden. Er zit een bolletje in, dus dat helpt. De plastic flesjes zijn mat doorzichtig, waardoor je nog juist kan zien of alles goed genoeg opgeschud is. Dan overgieten in de airbrush pot, airbrush pot op het pistool, badger 150 in aanslag en compressor aan. Eerst toch nog even proberen op een proefstukje en dat gaat zeer goed. Verf komt er gelijkmatig uit, zonder horten of stoten.
OK, de Prelude dan maar. Langzaam aan de grondlaag opbouwen over gans de auto, maar wat is dat... Het oppervlak begint eruit te zien als een zandoppervlakte... oh damn, hoe kan dat nu? Een reactie met de primer die er al op stond? Het zal toch niet waar zijn zeker... Wat nu? Twijfel en radeloosheid alom. Aaaargh, idioot, compressor staat op 1,7 bar! Gij se kieken! Verdekke toch, zou het dat zijn? Druk verlaagd naar de goeie ouwe waarde 0,8bar en dan maar de achterspoiler en het schuifdak proberen. Als het hier ook nog mis gaat, ga ik postzegels verzamelen... Terwijl ik de auto aan de kant zet en de 2 andere onderdelen erbij neem, zie ik al al mijn kits op ebay staan en mezelf door een albummetje met postzegels bladeren. Verdoemme toch... "even een "simpel" dingetje in elkaar zetten. Kwestie dat er nog eens wat afgeraakt... ", wtf...
Maar, dan keert het tij! 0,8 bar is de ideale druk en nu gaat alles perfect. Miljaarde he, wat nu met de body? Ah foert, ik kuis mijn pistool even uit en ga dan eens even schuren, kijken wat dat geeft. Zo gezegd, zo gedaan. Een pistoolreinigingsbeurt en een sigi later, sta ik aan de spoelbak te schuren. 3200 grid met water, veel water, en wat blijkt? Deze primer is verdorie de beste die ik al gebruikt heb tot nu toe. Alle korrels verdwijnen bij het schuren en wat overblijft is een prefect gladde ondergrond. En dat na net geen half uur... ! Noch met Tamiya, noch met Gunze ben ik met een primer tot dit resultaat gekomen. En daar draait het om, een perfect gelegde primer, is de basis voor een schitterende kleur. Oef!!
Wat meer is, doordat ik de lichtgrijze primer heb gebruikt, zijn er enkele zeer pijnlijke fouten aan het licht gekomen. Fouten ontstaan tijdens het uitkrassen. Dat is een heel pak minder, want nu moet ik terug aan de bak om die dingen voor de 2de keer te corrigeren. Met de witte primer vielen die niet zo op en was ik in de veronderstelling dat het goed was. Jammer, maar wel goed natuurlijk dat de fouten nu aan het licht komen. Per slot van rekening dient primer daar natuurlijk ook voor. Niet enkel om een body voor te bereiden maar ook om dit soort dingen te tackelen.
Verdict:
Ik ben zeer tevreden over deze primer van Zero Paints. Zoveel is nu wel duidelijk. Dat het initieel misging was mijn eigen stomme fout en lag zeker niet aan de primer zelf. Integendeel, door de goeie eigenschappen, ben ik in staat geweest om de fout zelfs nog dezelfde avond te herstellen. Mooi is dat en veelbelovend voor de eigenlijke kleur.
Oh ja, en voor de gieren onder jullie. Mijn kits gaan voorlopig nog niet op ebay terechtkomen. En de locale postzegelclub mag zich ook gelukkig prijzen...
Zo ziet de Prelude er nu uit. Hier en daar moet er nog even bijgewerkt worden, waarna op de doorgeschuurde plekken nog wat primer zal bijgezet worden.
Enkele pijnlijke fouten met blauwe pijltjes aangeduid. Deze moeten opnieuw gerepareerd worden.