View Single Post
Old 10-10-2007, 07:01
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
... 3200 grid met water, veel water, en wat blijkt? Deze primer is verdorie de beste die ik al gebruikt heb tot nu toe. Alle korrels verdwijnen bij het schuren en wat overblijft is een prefect gladde ondergrond. En dat na net geen half uur... ! Noch met Tamiya, noch met Gunze ben ik met een primer tot dit resultaat gekomen. En daar draait het om, een perfect gelegde primer, is de basis voor een schitterende kleur. Oef!!

Wat meer is, doordat ik de lichtgrijze primer heb gebruikt, zijn er enkele zeer pijnlijke fouten aan het licht gekomen. Fouten ontstaan tijdens het uitkrassen....
Bon ... snapt ge nu waarom ik al jaren met auto producten spuit? Uw verhaal over moeilijk toegangkelijk klopt gedeeltelijk, maar ... voor deze kwaliteit rij ik graag naar de carrosier (Zero paints was mij onbekend).
Toch enkele opmerkingen ...

- schuren met 3200 water. Akkoord, een strakke en vooral gladde primer is wat je wil, maar ... 3200? Het gevaar bestaat dat je weinig hechting gaat krijgen bij het aanbrengen van de volgende laag. Niet zo'n probleem als je bij één kleur blijft, maar als je meerdere kleuren gaat spuiten en over de vorige kleuren gaat afplakken durft dit wel een risico zijn. Je hebt immers weinig groeven in de primer dus ook mindere hechting. Misschien dat deze lak zich anders gedraagd ... ik ben dus benieuwd. Ik schuur altijd met 800 of 1000 water omdat ik met 2400 ooit eens fratsen gehad heb bij het afplakken.

- een Badger 150 is nu niet bepaald het pistool dat je wil blijven gebruiken (lees wel BLIJVEN - in de toekomst dus) voor dit soort dingen. Je hebt inderdaad een probleem met een zanderig oppervlak en je omschrijft zelf de juiste analyse. Door dat dit lakken zijn die snel drogen (en vooral de primer) drogen ze ook al een deel in de lucht bij het 'transport' van pistool naar oppervlak. Dus ... je krijgt een opbouw van drogere lagen, dus kunnen de lagen niet 'nat' in elkaar vloeien. Als ik deze lagen aanbreng doe ik dat met een pistool met een zeer grote nozzle (ik gebruik een oude Tamiya airbrush die ooit met compressor geleverd werd. Compressor weggeslingerd en enkel het pistool overgehouden). Je kan dan natter spuiten waardoor het oppervlak vanzelf al gladder is. Minder schuren, dat wel, maar zeker ook een meer gelijkmatigere opbouw.

- als je in de toekomst nog eens kleine foutjes vindt zoals putjes in plamuur, foutjes in boordjes, ..., probeer dan eens een beetje primer in een potje/dekseltje/bekertje te doen. Laat dit enkele minuten in uw verwarmde spuitcabine staan ( ) totdat de primer ietsje minder vloeibaar wordt en breng dat dan op die plaats aan met een penseel. Zo kan je bijna plamuur schilderen. Dat verhindert dat je opnieuw de airbrush moet bovenhalen, reinigen, ... en werkt minstens even goed.

Je zal zien ... deze producten zijn fantastisch (ook al ken ik Zero Paints niet maar het zijn auto lakken zoals Dupont, Sikkens, ...) en je gaat ontdekken dat een iets andere manier van werken tot fantastische resultaten gaat leiden.

Eén vraag echter ... je zet eerst een grondlaag en dan nog eens primer? Hoe kome? Waarom?

Last edited by Gulfie; 10-10-2007 at 07:04.
Reply With Quote