View Single Post
Old 16-10-2007, 14:53
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Ik ben mijn licht eens gaan opsteken "bij iemand die het weten kan", of beter nog, ook een spuiter, maar geen modelbouwer. Hun benadering en invalshoek zijn meestal anders en dat durft nogal eens tot interessante discussies leiden.

We zijn samen tot de volgende conclusies gekomen:
- de naad op het model is geen gietnaad, maar eerder een stuk waar de plastic in 2 verschillende richtingen bij elkaar komt. Het zou immers kunnen dat dit stuk er bij de mal is uitgehaald om er dan een ander stuk in te zetten, waarop ook de antenne komt. Vergezocht? Dat kan, maar feit is wel dat de naad ook aan de binnenkant te zien is. Waar ik dus niet geschuurd heb. Op zich is dat geen probleem, maar wat er gebeurd is, is dat ik de bovenkant eraf geschuurd heb, waardoor de dikte daar anders is geworden. Op zich nog altijd geen probleem, maar dat kan het wel worden (zie volgende punt)
- De spuitcabine is uitgerust met 6! halogeenspots. Die geven natuurlijk warmte af, maar hoeveel precies, was niet geweten. Tot ik er een thermometer in gelegd heb. Resultaat. Na 30 min: 50°C!! Dus ik denk, da's toch prima, kan alles lekker drogen, maar dat blijkt de verkeerde manier te zijn. Immers, in een oven, professionele spuitcabine enz wordt de warmte "verdeeld door de ruimte" dmv ventilatie. Iets wat dus ontbreekt in de cabine. De ventilatoren staan wel op, maar er wordt koude (20°C) lucht naar binnen getrokken, verwarmd en onmiddellijk weer weg. Alles behalve optimaal dus.
- De combinatie van deze 2 aangehaalde fenomen heeft er wellicht toe geleid dat het verschil in plastic richting (als zoiets bestaat) en hoge statische temperatuur tot een reactie geleidt heeft op het zwakste punt: de weggeschuurde naad.

Mogelijke oplossing.
Het remoliebad was en is de enige juiste eerste stap van de remedie. De kas moet immers aan de binnenkant versterkt worden, zodanig dat een reactie vermeden wordt. Wellicht dat ik er een stuk plastic card in lijm met secondenlijm als test. Dus, eerst moet alle verf er weer af. Jammer, maar helaas. Met de versterking aan de binnenkant zou het moeten lukken, tenminste als deze theorie klopt. Dan kan ik primer zetten en de kleur en dan gaan we weten of we voor een 2de baddeke gaan en of het euvel van de baan is.

Het straffe is, dat ik deze lijn aan de binnenkant zeker gezien had, maar er geen aandacht aan besteed heb. Zelfs op 1 van de eerste foto's was de naad langs de buitenkant al goed te zien. En alhoewel het mij opviel, deed ook dat geen belletje rinkelen. Nu goed, had het dat wel gedaan, had ik niet onmiddellijk geweten wat te doen. Terwijl ik nu, na ergernis en frustratie, toch weer wat bijgeleerd heb - en zoals steeds "the hard way".

Zoals gezegd, more to come!

Last edited by Guido; 16-10-2007 at 14:58.
Reply With Quote