Quote:
Originally Posted by Guido
- de naad op het model is geen gietnaad, maar eerder een stuk waar de plastic in 2 verschillende richtingen bij elkaar komt.
|
Daaraan twijfel ik ten zeerste.
Stel ... je zou de kunststof van 2 richtingen tegen elkaar laten stromen, dan:
- zou je hetzelfde phenomeen aan de andere kant hebben, want het vloeiverloop links en rechts is gelijk, ook al staat die antennevoet aan 1 kan. Er wordt onder druk spuitgegoten, dus weinig invloed van vorm afwijkingen
- zou je ook een zeer lokaal aanspuitstuk moeten hebben en dan kon de carrosserie niet glad zijn in die zone. Er wordt steeds vanop de randen geïnjecteerd, nooit op een plat stuk om wille van de materiaalkrimp achteraf
- zou je geen scherp afgelijnde naad hebben want warme (vloeibare) kunststof vloeit in elkaar over. Vooral op blauwe carrosserien zie je dat goed waar de kunststof in elkaar vloeit. Daar krijg je lichte golvingen. De ganse carrosserie wordt langs onder aangespoten, dus het dak is het laatste punt waar zones bij elkaar komen, die zone van de antenne ligt heel kort bij de aanspuitzone. Meestal zie je vloeizones op het dak, kofferdeksel of de motorkap.
De naad die je ziet komt van een 'insert', een extra of ander stuk dat in de mal gezet is voor de antenne, en daardoor ook de mooi afgelijnde naad.
Het zou mij dus sterk verwonderen moest dit deel een andere reactie geven met een naastliggend deel want de kunststof heeft op deze plaats een doorstroom.
Wat het dan wel is? Geen idee (ziet ge, de beste stuurlui staan weer aan wal!).
In verband met de opmerking van de spuitcabine ... klopt inderdaad. De opwarming is zeer plaatselijk en is geen omgevingstemperatuur. Niet ideaal dus. Misschien gewoon laten drogen met de spots uit.
Ik ben echter wel benieuwd of het aanbrengen van een versterking zal werken, want dan klopt mijn theorie weer niet