View Single Post
  #107  
Old 04-01-2008, 10:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Ondanks de beperkingen van de Tamiya-figuurtjes (of misschien beter gezegd: die van mijzelf) ben ik toch doorgegaan en heb ik ze in het interieur bevestigd. Eerst werd de piloot in zijn stoel gekleefd, waarna de beide zijstukken van de rolkooi aangebracht werden. Daarop kon dan weer het dashbord bevestigd worden. Nu moest alleen nog het stuur aan zowel dashbord als de handen van de piloot vastgemaakt worden. De positie van de handen, die ik nochtans wel uitgemeten had mits een dryfit, kwam niet perfect overeen met die van het stuur, en hier bewijst het rubber van de figuren zijn dienst: ik kon de armen een beetje buigen zodat ik de handen toch mooi aan het stuur kon vastkleven. Het alternatief is de figuur vastkleven in zijn stoel zonder armen, dan dashbord en stuur aanbrengen, en tenslotte de armen op hun exacte plaats kleven. Nadeel is dan wel dat je de naad tussen de romp en de armen niet zo goed kan wegwerken. Maar beide methodes hebben dus zowel voor- als nadelen.



Nadat de piloot op zijn plaats zat heb ik de gordels die tot achterin lopen uitgesneden uit wat overschot materiaal van een Hasegawa-kit, en ze op de schouders van de piloot bevestigd tot aan de gespen. Vervolgens bracht ik de "Sparco" logo's aan waarna alles een laagje matvernis kreeg.



Terwijl de vernis aan het drogen was boorde ik een gaatje in de helm om de radiokabel in aan te brengen. Daarvoor gebruikte ik een 0.4mm draad die ik op een "jackstekker" liet uitkomen. In werkelijkheid is dit gewoon een stukje holle draad van een ietsje grotere diameter.

Eens de vernis droog was, kon ik de helm op de romp vastkleven en kleefde ik ook de jackstekker vast op de schoudergordel. Daarna vervaardigde ik een spiraalkabel uit 0,4mm ijzerdraad, die ik aan de ene kant aan de jackstekker bevestigde, en aan de andere kant doorheen de stoel naar achter trok om vervolgens via de rolkooi naar het dak te lopen, waar hij in een intercom-box zal verdwijnen (nu hangt de draad nog in de lucht omdat ik eerst foto's wou tonen zonder het dak van de rolkooi op zijn plaats, vanwege de betere zichtbaarheid).



De co-piloot werd op identieke wijze op zijn plaats aangebracht. Alleen kijkt den Dany (zonder handschoenen) op zijn nota's, want hij wordt niet geïnterviewd. De nota's zelf heb ik gedownload van het internet, verkleind, en uitgeprint op maat. Niet dat je er iets van kan lezen, maar goed, ik weet dat het een echte pagina uit een roadbook is.



Wat er nu nog moet gebeuren is het aanbrengen van het dakgedeelte van de rolkooi, waar ik de intercombox ga aan bevestigen, alsook de gordels die tot achteraan in de Escort lopen om aan de achterste dwarsstang vastgemaakt te worden. Eens de rolkooi compleet is kan ik ook het reservewiel aanbrengen dat voor de rest al afgewerkt is. Dan moeten ook nog de deurpanelen aangebracht worden die na overleg met rallyspecialist Juha meer dan waarschijnlijk niet uit carbon bestonden, maar nog de originele Ford-deurbekleding droegen. Maar dat zien jullie wel in een volgende update.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1997_escort_wrc_61.jpg
Views:	1155
Size:	448.5 KB
ID:	8718   Click image for larger version

Name:	1997_escort_wrc_62.jpg
Views:	1216
Size:	442.0 KB
ID:	8719   Click image for larger version

Name:	1997_escort_wrc_63.jpg
Views:	1139
Size:	396.1 KB
ID:	8720   Click image for larger version

Name:	1997_escort_wrc_64.jpg
Views:	1291
Size:	437.7 KB
ID:	8721   Click image for larger version

Name:	1997_escort_wrc_65.jpg
Views:	191
Size:	445.8 KB
ID:	8722  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote