View Single Post
  #74  
Old 02-03-2009, 21:26
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by Mark View Post
In deze thread zie ik enkele malen een verzoek komen tot meerdere quizzen per jaar. Misschien kan de organisatie eens een inzicht geven in het aantal manuren die benodigd zijn voor een dergelijke quiz.
Wel, daar kan ik misschien op antwoorden. Zonder in onze interne keuken te laten kijken even op een rijtje zetten hoe onze quiz tot stand komt. Of: hoe een quiz in elkaar steken in 8 stappen.

We hebben een aantal jaren geleden met ons quizteam een aantal centrale thema's kriskras door elkaar opgesomd die we nog wel eens aan bod zouden willen laten komen; daarna hebben we ze ingedeeld in de jaargangen waarin we ze tevoorschijn willen laten komen. We doen dit omdat we willen vermijden dat 2 thema's die te dicht bij elkaar liggen in hetzelfde jaar gebruikt worden, of om te vermijden dat de quiz te eentonig zou worden. Vergeef ons als we daar dit jaar tegen gezondigd hebben, maar dat is zoals al vaker aangehaald te wijten aan ons centraal centraal thema.

Op die manier hebben we voor de komende jaren al heel wat centrale thema's op een rijtje, maar in elk jaar ontbreken er nog wel een paar. Dat is onze ruggegraat van onze quiz (stap 1).

We hanteren gedurende de periode februari-augustus een forum, vergelijkbaar met De Paddock, waartoe alleen het quizteam toegang heeft. Daarin worden alle centrale thema's per jaargang verzameld, en daar werken voornamelijk Pat en ikzelf de thema's uit, onder supervizie van Werner. We volgen het vaste stramien van onze 10 vragen per ronde en zorgen ervoor dat de te zoeken antwoorden passen in het centrale thema. De filmpjes-vragen worden steevast gemonteerd door Werner. Zo heeft iedereen van ons zijn bezigheid. Op die manier komen de 10x10 vragen tegen het einde van de zomer tot stand. Dat is zeg maar de ruwe vorm die nog geboetseerd moet worden (stap 2).

Rond september komen we voor het eerst samen om "live" met elkaar te overleggen over de opgestelde vragen. Soms valt een vraag weg omdat ze te moeilijk is, omdat we geen goede foto vinden, omdat we een betere gevonden hebben dan een oudere, of omdat ze toch niet zo goed past in het centraal thema. Ok wordt er gecheckt of onze antwoorden wel kloppen, of er geen dubbelzinnigheden inzitten, enz... Na deze overlegvergaderingen hebben we een quiz die klaar is om in een powerpoint gegoten te worden (stap 3).

Nu gaat Dominique aan het werk: hij maakt de powerpoint presentatie op basis van onze finegetunede quiz. Aangezien we allemaal vrijwilligers zijn die dit in onze vrije tijd doen gaat het niet altijd zo snel als we zouden willen, maar meestal is de powerpoint klaar tegen november (stap 4).

Nu komen we weer samen en dan is Guido aan de beurt. Hij speelt in onze aanwezigheid en soms wel algemene hilariteit de ganse quiz op zijn eentje uit en we houden de score bij. We trachten ervoor te zorgen dat Guido op zijn eentje in elke ronde minstens de helft van de punten kan halen en liefst het centrale thema vindt. Is dit niet het geval, wordt er weer aan de vragen gesleuteld. Meestal blijft de vraag dezelfde, maar wordt er wat meer informatie vrijgegeven zodat de vraag iets makkelijker wordt. Soms kan het gebeuren dat een ganse vraag vervangen wordt door een andere. Na deze overlegvergaderingen staat de quiz op punt (stap 5).

In december of januari komen we een laatste keer samen om de ganse powerpoint nog eens te overlopen en te checken op spellingsfouten, flaters die we niet eerder gezien hebben, enz... (stap 6). En zoals jullie wel weten zien we nooit alles want er zit altijd wel nog een foutje in links of rechts...

Daarna komen we nog eens samen, enkele weken vóór de effectieve quiz, om een try-out te doen in de zaal waar de quiz zal doorgaan. Nu wordt er niet meer aan de vragen gesleuteld, maar wordt nagegaan of de projectie goed is, of het geluid goed is, of alles naar behoren werkt, of je vanop alle zitplaatsen de quiz goed kan volgen, hoe de tafels geschikt moeten worden, waar de jury moet zitten, waar de presentatoren moeten staan, enz... (stap 7).

Daarna komt het moeilijkste deel: de jacht naar sponsors en gulle schenkers van prijzen voor de prijzentafel. Zoals jullie weten is de quiz gratis voor Paddock clubleden, wat leuk is voor jullie, maar wat ons voor het probleem stelt dat we nooit genoeg geld in kas krijgen door het inschrijvingsgeld van de quizzers die geen lid zijn. Zonder de hulp van sponsoring zou de quiz dan ook niet mogelijk zijn. Dat mag gerust eens gezegd worden, en we mogen deze mensen gerust ook eens in de bloemetjes zetten. Beste sponsors, hartelijk dank voor jullie broodnodige steun! Eens we de prijzentafel rond hebben zijn we klaar voor de quiz (stap 8).

Zoals je ziet is het maken van de live quiz een proces dat een gans jaar duurt. Soms is het moeilijk om iedereen te motiveren om weer eens samen te komen, want tenslotte wonen we ongeveer in alle hoeken van het land. Tel daar nog eens de andere verplichtingen bij van ons quizteam, ziekte, afspringen van vergaderlocaties, autopannes, misverstanden, je kan het niet bedenken of we hebben het al meegemaakt. Toch weerhoudt ons dat er niet van om elk jaar opnieuw weer helemaal onze schouders onder de live quiz te steken, en hebben we zeer zeker ook zelf een heleboel plezier bij het maken van de quiz. Maar de 4 à 5 uur vertier die we jullie elk jaar aanbieden zijn niet in 1, 2, 3 gemaakt: we hebben onze tijd nodig. En hoe plezant ik het ook zou vinden om meerdere keren per jaar zo'n quiz te houden, daar ontbreekt ons echt de tijd en de middelen voor. Vergeet ook niet dat Werner en ik naast de live quiz ook nog een online quiz in elkaar steken en runnen...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote