View Single Post
Old 05-03-2010, 13:02
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Boeken, ah de boeken.

Wat maakt een goeie kwisser? Telkens een combinatie van dingen en nooit 1 precieze reden. Zo is er om te beginnen de algemene interesse in het onderwerp. Die zorgt er immes voor dat je, zoals Hannu aangeeft, in je leven op zoek gaat naar meer informatie. Dit is dus een "ongoing process". Je kijkt, je leest, je leert en wat je boeit sla je op. Dit is niet enkel zo voor autosport, maar is van toepassing op alle facetten 'des levens'.

Wij organiseren 1x/jaar onze autosportkwis, maar te lande en ver daarbuiten bestaat er een regulier kwisserscircuit. Die kwissen ook altijd in team en die teams die meedoen voor de overwinning zorgen er dan ook altijd voor dat ze met hun teamleden een zo breed mogelijk scala van domeinen bestrijken.

Dat geldt natuurlijk voor een autosport kwis net zo. Ik herinner me nog die keer dat we eens aan een F1 kwis in Leuven zijn gaan meedoen en in ons team hadden we ervoor gezorgd dat we met ons 4 gans de F1 periode afdekte. Dus iemand met goeie parate kennis over de beginjaren tem '70, iemand over de jaren 70-80 en iemand over de jaren 80 en later en dan nog iemand die alle jaren in zijn "broekzak" zitten heeft. Ge kunt al raden wie won.

Wat zoniet het allerbelangrijkste is, is de motivatie om mee te doen. Er zijn de mensen die een team vormen omdat ze samen een gezellige avond willen beleven rond een thema dat hun aanspreekt. Er zijn ook de mensen die in hun eentje gewoon mee komen doen en in een team gaan "bijzitten" omdat ze autosport gepassioneerd zijn en het leuk vinden om andere mensen te leren kennen. En er zijn er die meedoen om te winnen natuurlijk, dat zijn die mensen die, door toeval of niet, een team samengesteld hebben waarvan blijkt dat ze goed presteren en die op dat elan verder gaan. Af en toe spelen ze wel eens met "een vervanger" maar als ze compleet zijn, zijn ze moeilijk te verslaan.

Welke de beweegredenen ook zijn, feit is dat een kwis maar kan slagen als alle soorten mensen present geven. Je hebt maar een race als iedereen aan de start staat.

Daarom dat ikzelf ieder jaar weer enorm blij ben dat de effort die we erin steken telkens weer gewaardeerd wordt. We doen ons best om er een vermakelijke avond van te maken en ondanks het feit dat de opkomst ietske minder was dit jaar, heb ik toch weer een aantal nieuwe gezichten gezien. Ik hoop dat ook zij zich geamuseerd hebben en dat we hun bij volgende edities opnieuw kunnen begroeten.

OPROEP
Graag bij deze nog even de oproep herhalen dat we nog steeds op zoek zijn naar een aanverwante ziel die het kwisteam mee wil komen versterken.
Reply With Quote