View Single Post
Old 22-01-2013, 22:32
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Pieter,

ik volg je thread al even. De 205 T16 is niet zo mijn ding, maar de EVO 2 des te meer.

Even terugkomen op de weathering. Ik denk dat je zelf al aangeeft dat het iets erover is. Bij de eerste foto's (toen de weathering nog niet helemaal klaar was) had ik zo iets van ... SPOT ON!
De finale weathering is er inderdaad over. Ik neem altijd echte foto's erbij en probeer die te gebruiken als referentie.
Je hebt 3 zaken die ervoor zorgen dat je weathering niet meer 100% lijkt:

- tweede laag is té donker
- de spatten zijn te groot
- te veel weathering

Ik heb de Subaru en de Fiesta ook in de Monte versie gemaakt en je moet enkele zaken in acht nemen:

- de Monte is een rally met dikwijls sneeuw. Donkere weathering zal je niet vlug vinden, tenzij heel subtiel.
- gedroogde sneeuw is licht van kleur
- stof is fijn van structuur, geen spatten dus.
- de snuit van een rally auto blijft meestal zuiver alsook het dak (ik heb niet gezegd dat ze moeten blijven blinken)
- de delen achter de wielen en het centrale lage stuk van de achterzijde is het vuilst

Ik ga meestal als volgt te werk (met de airbrush):
- net zoals jij het ruitenwisserspoor maskeren (maar hier nog niets mee doen)
- eerst een laagje matte vernis tot je met een nevel juist over de zijruit komt.
- dan lokaal en horizontaal een laag sterk verdund matt grijs aanbrengen (als het ware een masker
- dan lokaal achter de wielen en achteraan in het midden met grijs of bruin een laagje aanbrengen. Ik gebruik dus GEEN zwart wegens véél te donker.
- als dat droog is, op de plekken waar het stof of de modder nog nat is een laagje glans vernis aanbrengen die nog natte modder of water simuleert
- een zeer natte laag verdunde vernis rond de ruitenwisser maskering aanbrengen en deze met pure lucht in de rijrichting uit mekaar blazen. Let op dat je de raam decal niet los blaast.

het ganse zit hem in subtiel werken en heel gelijkmatig opbouwen. Ik veronderstel ook dat je geen airbrush hebt. Misschien is dat het overwegen waard, alhoewel je met een weatheringset van Tamiya ook al aardig uit de voeten kan komen hoor.

Ik weet niet welke producten je gebruikt hebt voor de weathering maar misschien kan je die verwijderen als je een vernis over de decals gezet hebt en bvb enemal gebruikt hebt voor de weathering. Wel eerst even testen om zeker te zijn dat je model geen schade oploopt.

Met de zaken die ik hier zie denk ik dat je maar weinig nodig hebt om het weatheren onder de knie te krijgen, dus aanzie dit zeker niet als negatieve kritiek. Bij iedere bouw zie je dat je met rasse schreden vooruit gaat, dus dit is een kwestie van oefening.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Screen Shot 2013-01-22 at 21.11.50.png
Views:	388
Size:	265.0 KB
ID:	26721   Click image for larger version

Name:	Screen Shot 2013-01-22 at 21.11.40.png
Views:	354
Size:	291.8 KB
ID:	26722   Click image for larger version

Name:	Screen Shot 2013-01-22 at 21.11.13.png
Views:	392