Begin dit jaar werd ik door de piloot Filip uitgenodigd om er ter gelegenheid van 20 jaar rallyteam Pyck mijn eerder gebouwde evo's van hemzelf tentoon te stellen. Een hele eer voor mij en blijk van waardering. Iets wat ik dus met heel veel plezier deed. Heel veel mensen namen een kijkje en vroegen er uitleg over. Dit gaf me het idee om gewoon alle wagens van Filip te gaan bouwen, beginnend met de wagens waarmee hij de rally van Ieper reed. Heel waarschijnlijk ga ik dit uitbreiden naar alle wagens waarmee ooit werd gereden...
Ter plaatse werd de evo 9 voorgesteld waarmee het seizoen zou gereden worden: dezelfde als vorig jaar met lichtjes aangepaste livery. Ik heb er meteen een fotoshoot van de wagen gehouden. Tijdens de speech werden de doelstellingen van het seizoen verwoord. En deze waren eenvoudig: deelname aan het BFO-BRC (Belgisch rallykampioenschap groep N) met hopelijk een mooie eindklassering. Met tegenstanders als Princen, Martin, VandenAbeele en Barbier leek top 5 het hoogst haalbare. Ondertussen zijn reeds 6 van de 8 wedstrijden gereden en prijken Filip en Ignace op een schitterende eerste plaats !! Dit ligt deels aan het afhaken van de tegenstanders (budget, maar daar kunnen zij niks aan doen) maar zeer zeker ook aan hun eigen prestaties: tweemaal tweede (waaronder Ypres Westhoek Rally) en eenmaal eerste in hun klasse. Zelfs in het algemene klassement staat ze zomaar eventjes vierde !! Knap !!
Maar dit wist ik allemaal nog niet toen ik op 1 juli aan het model begon. Een simpele Fujimi-kit (straatmodel) die volledig omgebouwd moet worden tot rallywagen. Dit houdt in: andere velgen, lichtjes verlagen, compleet nieuw interieur en scratchen van een VDHeuvel-rolkooi. Iets wat ik bij hun evo 8 ook reeds heb moeten doen, dus dat komt allemaal in orde.
1/ De echte wagen tijdens de Ypres Westhoek Rally 2013
2/ Even alle belangrijke onderdelen samen leggen. Hierbij ook een PE-setje en hopen velgen. Maar...
3/ Daar was ik niet tevreden over. Het werd een zoektocht naar betere en uiteindelijk vond ik die...
4/ Na wat gepruts met verzagen van de ophanging (geen foto van, sorry) kwam ik tot deze hoogte. Voor mij voldoende laag.
5/ Tijd om de body aan te passen: gaten boren in de voorste bumper bvb...