Eerst een vooral sorry dat de titel van de thread niet in de verplichte structuur past, maar ... het is nu eenmaal ook geen gewone build.
Sommigen onder jullie weten waarschijnlijk wel dat ik al even bezig ben met 3D printen en met de laatst aangekochte machine willen we vooral de markt van 'micro prototyping' gaan aanboren.
Als demo model voor een beurs eind februari willen we een model bouwen dat gelijk laat zien wat we in onze marge hebben.
Enkele maanden geleden kwam ik voorbij deze reportage.
https://www.youtube.com/watch?v=K1zV8JMwrvs
Op die manier heb ik de wagen leren kennen. Om echter niet anderen te imiteren werd besloten om dit zelfde model op kleine schaal te bouwen. Veel tijd is er echter niet.
Het geeft ook een idee van hoe onze hobby er binnen enkele jaren uit zou kunnen zien. Je koopt een 'bouwdoos' op het net en laat ze om de hoek printen. Op dit moment is het echter nog een dure zaak, dus voorlopig is het nog zo ver niet. Maar het opent wel deuren omdat bijvoorbeeld verzendkosten, importkosten, ... komen te vervallen.
Het gaat dus om deze wagen:
De file werd aangekocht op de website van Turbosquid. Snel werd echter duidelijk dat er eerst en vooral veer correctie werk nodig is, want de wagen is getekend op schaal 1:1. Als je dan rekening houdt met de diktes van bepaalde onderdelen, dan zijn ze gewoon niet printbaar. Na uren en uren corrigeren waren de files dus bruikbaar om te printen, maar alles is 1 geheel. De onderdelen werden dus los gemaakt en bevestigingspunten gecreerd.
Als eerste hebben we een test gedaan met de wielen, de uitlaat en de bladveren achteraan. De spaken zijn 0,3mm dik, en ze komen er verbazingwekkend goed uit. Met een resolutie van 35 micron is het voldoende.