View Single Post
Old 21-02-2014, 15:28
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Vervolgens breng ik de voorbereide radiatorgrille aan op zijn ligplaats. Nu kunnen ook de ruitpartijen in het koetswerk gekleefd worden. ik gebruik hiervoor uitsluitend epoxylijm en/of witte houtlijm om geen lelijke lijmsporen te kunnen achterlaten op het koetswerk op (erger nog) op de ruiten. Daarna worden de antennes op het dak aangebracht, naar het voorbeeld van de referentiefoto's. De antennes die in de kit zitten laten toe om een heleboel combinaties te bouwen van Fabia-configuraties, maar Freddy's team is er toch in geslaagd om iets te bedenken dat niet in de kit voorzien is. Dat wordt dus scratchbuilden, maar geen wereldschokkende dingen uiteraard. Vervolgens wordt ook de achterspoiler vastgekleefd. En dan richten we onze aandacht terug op de voorzijde, waar alle 30 rivetten en/of hechtpunten van de lichtbak op de neus aangebracht worden. Dat betekent dus 30 gaatjes uitmeten, doorboren en in de mishmash doos duiken om de nodige onderdelen te zoeken die hiervoor geschikt zijn. Bij het inkleven van de hechtboutjes miet je er wel op letten dat ze aan de binnenzijde van de motorkap niet te ver doorsteken, want anders wil het onderdeel met de lichtblokken niet mooi aansluiten. Ik had dat probleem wel en het kostte me vrij veel moeite om de reeds vastgekleefde boutjes terug te verwijderen om ze in te korten, zonder de motorkap te beschadigen...

De zijpanelen van het interieur worden op hun plaats gekleefd wat er toe leidt dat je niet veel meer van het interieur kan zien. Het belangrijkste is echter dat de CF-decal wel mooi zichtbaar blijft op de bovenzijde van de zijpanelen, want ook na het inbouwen van het interieur zal dit stuk goed zichtbaar blijven.

En uiteindelijk is het moment aangebroken waarop chassis en koetwerk op elkaar gemonteerd kunnen worden. Ik had bij eerdere dryfitten al vastgesteld dat dit niet van een leien dakje zou lopen, en dat was dan nog zonder dat het interieur op het chassis vastgekleefd stond. Ik hou dus mijn hart vast...

Maar wat blijkt? Het samenbouwen gaat een stuk makkelijker dan voorheen! Mogelijk zorgt het interieur ervoor dat een en ander 'begeleid' wordt en dat het koetwerk 'opengewrongen' wordt zodat alles relatieg eenvoudig op elkaar klikt. Alleen op het einde moet je wat aandringen om de laatste 'klik' te bereiken die je de bevestiging geeft dat alles op zijn plaats zit. Meteen kan dan ook het model op een basisplaat gevezen worden zodat het afwerken van de Fabia kan gebeuren zonder het risico te lopen dat je de boel nog kan beduimelen...

Die laatste loodjes zij zonder enige strubbelingen verlopen, zodat ik met enige trots mag aankondigen dat het model klaargeraakt is. De foto's van het afgewerkte model kan je terugvinden in mijn galerij.

Toch al een teaserke:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_78.JPG
Views:	796
Size:	615.0 KB
ID:	29113   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_82.JPG
Views:	811
Size:	645.3 KB
ID:	29114   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_84.JPG
Views:	775
Size:	651.0 KB
ID:	29115   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_87.JPG
Views:	798
Size:	647.6 KB
ID:	29116   Click image for larger version

Name:	2011_skoda_fabia_11.JPG
Views:	809
Size:	622.6 KB
ID:	29130  

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 21-02-2014 at 15:36.
Reply With Quote