View Single Post
  #1  
Old 03-05-2004, 23:15
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
4 mei 2004, geboorte- of sterftedag van de Formule 1?

Wellicht een ietwat zware titel, maar morgen kon wel eens een van de belangrijkste vergaderingen zijn tussen FIA-Mosley en de teambazen van de Formule voor het voortbestaan van de Formule 1. Plaats van handeling? Monaco

De reden van dit overleg? Het naderende einde van de looptijd van de "Concorde Agreement" (het geheime afsprakenboek in de Formule 1) in 2007 en de dreigende afsplitsing van enkele fabrikanten (GWPC). Daarnaast zijn de explosief gestegen kosten niet meer voor elke fabrikant te verantwoorden jegens "the members of the board" en het personeel. Geruchten blijven gaan dat 1 of 2 fabrikanten willen stoppen als de Formule 1 op het huidige kostennivo blijft.

Mosley gaat morgen enkele radicale plannen voorleggen die de kosten vanaf 2008 fors moeten drukken. Door de nieuwe ontstane dreiging van de GWPC schijnt Mosley zelfs enkele plannen eerder te willen invoeren om de GWPC de wind uit de zeilen te nemen. Ferrari heeft al laten blijken weinig te voelen voor een wederopstanding van de GWPC, daarbij moeten worden opgemerkt dat Luca di Montezemelo aspiraties heeft om het stokje over te nemen van de oude Mosley......als hem dat niet lukt wil ie president worden van Italië

De belangrijkste voorstellen:
-motor: 2.4 liter V8
-4 kleppen per cylinder
-motor moet twee races mee kunnen
-bepaalde onderdelen moeten via een bepaalde standaard worden gemaakt
-standaard ECU
-verbod op directe injectie
-manuele versnellingsbak
-manuele koppeling
-verbod op electronic diff
-verbod op stuurbekrachtiging
-standaard remmen
-gewicht van het chassis verlagen zodat ballastgewichten kunnen verdwijnen
-zeer streng aeropakket met vastgestelde waarden (iets a la Nascar?)
-smallere voorbanden
-bredere achterbanden
-geen reservewagen
-drastische vermindering testen
-één bandenleverancier
-een hele hoop gepeupel rondom de kwalificatie (teveel typwerk )
-geen bandenwissel in de race
-constructeurspunten kunnen door meer als twee wagens worden verdiend.

Mosley schijnt nogal op zijn strepen te staan en wil zijn zin doordrukken, benieuwd wat we hiervan gaan terugzien. Mosley heeft met bovenstaande wijzigingen een aantal doelen voor ogen.

-Verbeteren van de kwaliteit van de races
-De coureur heeft meer invloed op het geheel van de wagen
-Omlaag brengen van de kosten voor de teams
-Nieuwe teams proberen binnen te halen om uiteindelijk 24 wagens aan de start te krijgen

Zeer uitgebreid verhaal staat te lezen in autosport van 29 april, dit is een hele korte ruwe versie daarvan. Die journalisten van Autosport moeten toch enkele serieuze lekken kennen
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote