De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 20-01-2007, 23:34
bartmotte's Avatar
bartmotte bartmotte is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2006
Location: moerbeke
Posts: 272
Ferrari Modena 360 GTC

Ben met deze volop bezig,
een Tamiya 360 modena + een resin kit aangeschaft van renaissance
om er een GTC versie van te maken.
ik ga er geen raceversie van maken met sponsers e.d. maar een gewone pure witte versie


zoals je ziet is de gtc versie pakken breder dan de originele kast


Luchtbelletjes uitgeboord...


Om ze te vullen met tamiya putty


Heel wat schuurwerk, daarna in de grijze grondverf, daarna terug geschuurd


daarna een paar witte grondlagen gegeven om met pure white te lakken



Reply With Quote
  #2  
Old 21-01-2007, 00:19
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
Dit ziet er ferm uit.

Een te volgen thread.

Succes Bart
Reply With Quote
  #3  
Old 21-01-2007, 00:27
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Ik heb de indruk dat door je vele lagen verf (primer, witte grondlak, ...) de panellines van de deuren en andere details verdwenen zijn. Spijtig. Misschien een reden om in de toekomst

- te proberen met minder lagen lak en dunner te spuiten
- de panel lines uit de diepen
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #4  
Old 21-01-2007, 00:54
bartmotte's Avatar
bartmotte bartmotte is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2006
Location: moerbeke
Posts: 272
Quote:
Originally Posted by gulfclk View Post
Ik heb de indruk dat door je vele lagen verf (primer, witte grondlak, ...) de panellines van de deuren en andere details verdwenen zijn. Spijtig. Misschien een reden om in de toekomst

- te proberen met minder lagen lak en dunner te spuiten
- de panel lines uit de diepen
ik moet je gelijk geven, maar om de kast wit te krijgen heb ik veel verf moeten zetten, vandaar dat de panellines inderdaad gevuld zijn.
ene.. tis ook de eerste keer dat ik me aan een rsin kit waag.

panel lines uit diepen durf ik me niet aan te wagen...
met de airbrush spuiten ipv spijtbusjes kan natuurlijkal een verbetering zijn
Reply With Quote
  #5  
Old 21-01-2007, 01:40
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Of je spuitbussen verwarmen, dan komt er "dunnere" verf uit. Door de hoge druk heb je geen dikke laag.

Grtzzzz
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #6  
Old 21-01-2007, 01:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by bartmotte View Post
tis ook de eerste keer dat ik me aan een rsin kit waag.
panel lines uit diepen durf ik me niet aan te wagen...
Dat is een beetje tegenstrijdig natuurlijk: resin kits hebben per definitie ondiepe panellines door het gietproces, en eisen gewoon om dieper uitgekrast te worden. Langs de andere kant is het ook wel zo dat het materiaal zich veel beter leent tot het uitdiepen vanwege het relatief gemak waarmee je door de resin heen krast, vanwege het gemak waarmee een eventuele uitschuiver terug weggeschuurd kan worden, en vooral vanwege het feit dat resin bodies uit veel dikker materiaal bestaan dan plastic wat je de kans geeft om werkelijk 1 à 2 mm diep te krassen wat een super realistisch effect geeft. Je zou zweren dat de deuren en/of koffer werkelijk opengaat als je naar een resin model met uitgekraste panellines kijkt. Geen stift meer nodig om de lijnen in te kleuren : de diepte zorgt voor een natuurlijk lichteffect van de panellines.

Voorbeeldje van een eveneens witte auto (de panellines zijn NIET ingekleurd):

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 21-01-2007, 02:56
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Of je spuitbussen verwarmen, dan komt er "dunnere" verf uit. Door de hoge druk heb je geen dikke laag.

Grtzzzz
Dat helpt ook, ik zet mijn busjes altijd aan de bakkersoven.
Reply With Quote
  #8  
Old 21-01-2007, 14:01
bartmotte's Avatar
bartmotte bartmotte is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2006
Location: moerbeke
Posts: 272
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Dat is een beetje tegenstrijdig natuurlijk: resin kits hebben per definitie ondiepe panellines door het gietproces, en eisen gewoon om dieper uitgekrast te worden. Langs de andere kant is het ook wel zo dat het materiaal zich veel beter leent tot het uitdiepen vanwege het relatief gemak waarmee je door de resin heen krast, vanwege het gemak waarmee een eventuele uitschuiver terug weggeschuurd kan worden, en vooral vanwege het feit dat resin bodies uit veel dikker materiaal bestaan dan plastic wat je de kans geeft om werkelijk 1 à 2 mm diep te krassen wat een super realistisch effect geeft. Je zou zweren dat de deuren en/of koffer werkelijk opengaat als je naar een resin model met uitgekraste panellines kijkt. Geen stift meer nodig om de lijnen in te kleuren : de diepte zorgt voor een natuurlijk lichteffect van de panellines.
Heb nog een opel manta 400 resin 1/24 klaarliggen, zal me daar misschien eens aan wagen om de panellines uit te krassen, en hopelijk zonder schuivers waar ik schrik van heb...

Last edited by Sennake; 21-01-2007 at 14:54.
Reply With Quote
  #9  
Old 21-01-2007, 15:37
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Quote:
panel lines uit diepen durf ik me niet aan te wagen...
met de airbrush spuiten ipv spijtbusjes kan natuurlijk al een verbetering zijn
leuk project om te volgen, ne witte ferrari komt ge ook niet veel tegen....

Inderdaad spijtig van de panellines, temeer dat ze op een witte kas zowiezo minder goed uitkomen als ze niet diep genoeg zijn uitgekrast.
Maar laat het je niet ontmoedigen, ik kras mijn panellines ook nog niet diep genoeg uit. Bij mij is het eerder een kwestie van niet diep genoeg durven te gaan . Breed zijn ze meestal genoeg, het is enkel de diepte die telt
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #10  
Old 21-01-2007, 19:38
bartmotte's Avatar
bartmotte bartmotte is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2006
Location: moerbeke
Posts: 272
De zijpanelen aan de motor heb ik in de carbon gezet.
Was niet makelijk gezien de 'ambetante' vorm maar met wat microsol is het toch aardig gelukt



Voor de gordels heb ik het dunne lood gebruikt (van een goede fles wijn)
verder afgewerkt met de photo edge parts van de kit.
Het achterpaneel heb ik in kevlar gezet.



ook de achterspoiler zet ik in het carbon
Reply With Quote
  #11  
Old 21-01-2007, 20:08
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
wel leuk gevonden van die gordels
Reply With Quote
  #12  
Old 21-01-2007, 20:09
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Een tip voor de volgende keer ...

- als je nog lood gebruikt voor de gordels, snij ze dan eerst en spuit ze erna. Nu heb je een snijrand die zilverkleurig is terwijl de beide oppervlakken rood zijn. Dat steekt fel af.

- probeer je bedrading op schaal te maken. Meet eens de diameter van de draden die je nu gebruikt hebt en doe die maal 24 ... je zal zien dat dat enorme kabels zijn! Gebruik hiervoor eens visdraad (te krijgen in verschillende maten) die je met secondelijm op zijn plaats kleeft en dan zwart schildert.

Carbon decals zijn goed gezet ... setting solutions zijn inderdaad een mooie hulp
Reply With Quote
  #13  
Old 21-01-2007, 20:19
bartmotte's Avatar
bartmotte bartmotte is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2006
Location: moerbeke
Posts: 272
Bedankt voor de tips...
Nu de zetel in de auto staat met de ramen erin kan je het niet meer zien,
maar zal er rekening mee houden de volgende keer. Die tip van de fles wijn kwam trouwens ook van U, waarvoor dank !

Heb nu bij domino verschillende kabeltjes besteld, voor deze gebruikte ik draadjes uit een utp kabel, op de foto lijken ze imens, in het echt vind ik het best meevallen. Die visdraad is dat plooibaar en makelijk bewerkbaar ?? of alleen gebruiken bij rechte stukken??
Reply With Quote
  #14  
Old 21-01-2007, 21:12
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by bartmotte View Post
Bedankt voor de tips...
Die visdraad is dat plooibaar en makelijk bewerkbaar ?? of alleen gebruiken bij rechte stukken??
Is goed plooibaar en bewerkbaar en in bochten te leggen, alleen spiralen maken kan niet.

Op bijgaande foto kan je een deel zien van de bedrading die ik in mijn Subary gebruikt heb, en die is voor 90% uit visdraad gemaakt.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010008.JPG
Views:	61
Size:	81.0 KB
ID:	4740  
Reply With Quote
  #15  
Old 21-01-2007, 21:20
commanderke's Avatar
commanderke commanderke is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2006
Location: Tielt-Winge
Posts: 66
Schoon begin, ik blijf dit volgen
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.