![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
4 mei 2004, geboorte- of sterftedag van de Formule 1?
Wellicht een ietwat zware titel, maar morgen kon wel eens een van de belangrijkste vergaderingen zijn tussen FIA-Mosley en de teambazen van de Formule voor het voortbestaan van de Formule 1. Plaats van handeling? Monaco
De reden van dit overleg? Het naderende einde van de looptijd van de "Concorde Agreement" (het geheime afsprakenboek in de Formule 1) in 2007 en de dreigende afsplitsing van enkele fabrikanten (GWPC). Daarnaast zijn de explosief gestegen kosten niet meer voor elke fabrikant te verantwoorden jegens "the members of the board" en het personeel. Geruchten blijven gaan dat 1 of 2 fabrikanten willen stoppen als de Formule 1 op het huidige kostennivo blijft. Mosley gaat morgen enkele radicale plannen voorleggen die de kosten vanaf 2008 fors moeten drukken. Door de nieuwe ontstane dreiging van de GWPC schijnt Mosley zelfs enkele plannen eerder te willen invoeren om de GWPC de wind uit de zeilen te nemen. Ferrari heeft al laten blijken weinig te voelen voor een wederopstanding van de GWPC, daarbij moeten worden opgemerkt dat Luca di Montezemelo aspiraties heeft om het stokje over te nemen van de oude Mosley......als hem dat niet lukt wil ie president worden van Italië ![]() De belangrijkste voorstellen: -motor: 2.4 liter V8 -4 kleppen per cylinder -motor moet twee races mee kunnen -bepaalde onderdelen moeten via een bepaalde standaard worden gemaakt -standaard ECU -verbod op directe injectie -manuele versnellingsbak -manuele koppeling -verbod op electronic diff -verbod op stuurbekrachtiging -standaard remmen -gewicht van het chassis verlagen zodat ballastgewichten kunnen verdwijnen -zeer streng aeropakket met vastgestelde waarden (iets a la Nascar?) -smallere voorbanden -bredere achterbanden -geen reservewagen -drastische vermindering testen -één bandenleverancier -een hele hoop gepeupel rondom de kwalificatie (teveel typwerk ![]() -geen bandenwissel in de race -constructeurspunten kunnen door meer als twee wagens worden verdiend. Mosley schijnt nogal op zijn strepen te staan en wil zijn zin doordrukken, benieuwd wat we hiervan gaan terugzien. Mosley heeft met bovenstaande wijzigingen een aantal doelen voor ogen. -Verbeteren van de kwaliteit van de races -De coureur heeft meer invloed op het geheel van de wagen -Omlaag brengen van de kosten voor de teams -Nieuwe teams proberen binnen te halen om uiteindelijk 24 wagens aan de start te krijgen Zeer uitgebreid verhaal staat te lezen in autosport van 29 april, dit is een hele korte ruwe versie daarvan. Die journalisten van Autosport moeten toch enkele serieuze lekken kennen ![]()
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
#2
|
||||
|
||||
gewoon te wild om los te lopen. Van het oorspronkelijke doel - 'the pinnacle of motorsport' blijft niets meer over op die manier.
'k heb zaterdag even zitten kijken naar de F2000 Renault race - of zoiets ![]() Ik hoop écht dat de constructeurs er een einde aan maken en de GWPC nu echt concretiseren. De echte F1 is reeds 10 jaar geleden, in 1994, gestorven. Toen de eerste 'batch' van vernieuwingen zijn doorgevoerd - en toevallig ook het jaar van.... 't is daarna, op enkele uitzonderingen na (korte heropflakkeringen) en om diverse redenen, nooit meer goedgekomen met de ene regelementswijziging na de andere. Balestre had misschien een voorliefde voor Fransen, maar 't was niet zo'n geping-pong als ten tijde van Mosley. ![]() Allez, Mosley zal het moeten beseffen als ie op een vrijdagochtend bij de vrije trainingsrondes alleen door de paddock zal mogen wandelen. Last edited by Guido; 03-05-2004 at 23:31. |
#3
|
||||
|
||||
Dat er ingrijpende aanpassingen moeten komen is nu eindelijk ook doorgedrongen in de hoofden van de hoogste FIA-bobo's.
Als het huidige prijskaartje dat aan de Formule 1 plakt, behouden blijft, staat de hele zaak op ontploffen. Alleen vrees ik dat er in het Formule 1-wereldje geen algemene consensus zal zijn om die veranderingen door te voeren en in een nieuw Concorde-akkoord te regelen. Sommigen (en ik denk dan in de eerste plaats aan Ferrari) zullen hun verworven machtsposities, waarvoor zij ook fors geïnvesteerd hebben, niet zomaar prijsgeven. |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Het geld dat Bernie in eigen zakken stopt moet naar de teams. Da's trouwens in grote lijnen waarom de GWPC op stapel staat. Dan zijn dit soort van artificiële beknottingen niet nodig. ![]() De teams die overkop gegaan zijn de laatste jaren, hebben dat gedaan, niet omdat het te duur was, maar owv slecht beheer. |
#5
|
||||
|
||||
"Sommigen (en ik denk dan in de eerste plaats aan Ferrari) zullen hun verworven machtsposities, waarvoor zij ook fors geïnvesteerd hebben, niet zomaar prijsgeven"aldus BARON hierboven.Maar op F1-club.be staat er heel wat anders te lezen, namelijk:"De technische directeur van Ferrari, Ross Brawn, glimlachtte in de Enzo e Dino Ferrari pitlane vorige zaterdag, toen een reporter hem vroeg wat hij dacht van de reglementswijzigingen voor 2008".
"Er wordt gesuggereerd dat Ferrari inspraak had in het ontwerp van het nieuwe reglement, of de regels al steunde. Eerder deze week werd er ook nog beweerd dat Maranello de sleutel was om de meeste Formule 1 teams aan de kant te krijgen van Bernie Ecclestone, om zo de afscheidingsserie van het GPWC achter zich te laten". Dus hoe het nu werkelijk allemaal in elkaar steekt in deze voor mij afgedane voormalige raceklasse? Ja het is geen racen meer jongens, de F1 fans ten spijt. Maar een uurtje of wat DTM kijken leverd net zoveel spektakel en inhaalpogingen op als in de F1 de laatste 2 seizoenen......RACEN dat is wat er moet gebeuren, niet ontwikkelen, (wat er nu gebeurd, de F1 is gewoon een ontwikkel centrum geworden op een racecircuit..). |
#6
|
|||
|
|||
__________________
www.skynet.be/pitstoptv |
#7
|
||||
|
||||
ziet er dan toch naar uit dat ze elkaar gevonden hebben. Iedereen zijn zin. Of het een goede zaak is voor het 'show-gehalte' van de F1 zal de toekomst wellicht moeten uitwijzen.
|
#8
|
||||
|
||||
Ja, ik heb er ook van gehoord van die aanpassingen
![]() ![]()
__________________
vroem vroem ![]() |
#9
|
|||
|
|||
Je moet ook denken aan de afstelling van de wagen hé. Kijk maar naar de formule klasses bij het LG Super Racing weekend, ze hebben hetzelfde vermogen maar de afstelling doet het ook wat
|
#10
|
||||
|
||||
Voor mijn part mogen ze zoveel veranderen als ze willen maar ze moeten afblijven van V10 motoren. V8 voor een F1 ? hoe stom is dat wel niet !
__________________
|
#11
|
||||
|
||||
ja jpmontoya heeft gelijk de V10 is wel typisch F1 dus afblijven van die motor
![]()
__________________
vroem vroem ![]() |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
|
#13
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Weleens in de geschiedenis gedoken van de Formule 1? In de jaren zeventig en tachtig hebben naar mijn bescheiden mening toch vele fraaie wagens rondgereden, merendeel reed daarvan met een V8! Is Schumacher niet de eerste keer kampioen geworden met een V8?. De V10 is pas aan zijn opmars begonnen in de jaren negentig, trouwens ik heb ook al prachtige wagens met een V4 of V6 gezien in de formule 1, weliswaar met turbo, maar toch.............
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
#14
|
||||
|
||||
reden ze vroeger ook met V8 motoren
![]()
__________________
vroem vroem ![]() |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|