De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 01-09-2004, 11:17
Jochie's Avatar
Jochie Jochie is offline
De Paddock Regular

Persconferentie Schumacher deze middag

M Schumacher geeft deze middag om 13:30 een persconferentie.
Er wordt verwacht dat hij het einde van zijn carriere aankondigt ... ?
Weet iemand hier iets meer van?

Jochen
Reply With Quote
Old 01-09-2004, 11:32
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular

Schumacher heeft zelf al laten weten dat het niet gaat om de aankondiging van zn afscheid, enkel over zijn zevende titel.
Reply With Quote
Old 01-09-2004, 12:03
RX-7 freakske's Avatar
RX-7 freakske RX-7 freakske is offline
De Paddock Regular

Ben eens benieuwd hoelang dat hij nog gaat blijven rijden. Hij is één der beste piloten, maar daar kan ook ooit slijt op komen. Maar nu stoppen? denk dat hij dat zelf nog te vroeg vind.
Old 01-09-2004, 19:44
Nicki_Mks's Avatar
Nicki_Mks Nicki_Mks is offline
De Paddock Regular

Awel, wat heeft hij nu verteld?
Reply With Quote
Old 01-09-2004, 19:52
yvdp's Avatar
yvdp yvdp is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Uitwerking Persconferentie

V: Michael, in Belgie was je vrij ingetogen na het behalen van je 7e titel. Is het allemaal al een beetje in je bezonken?

Antwoord: Zoals ik al direct na afloop van de race te kennen gaf, is iedere wereldtitel anders. Ze voelen allemaal anders, maar je hebt gelijk - ja er gingen veel dingen door me heen in de feestvreugde, net zoals in Japan destijds. Echter toen kon ik niet direct feesten, en ik had toen echt gemengde gevoelens door het verloop van de race. En in Spa was het ongeveer net zo met mijn 2e plaats - Ik wist niet goed hoe ik mijn prestatie moest nemen, en moest er echt aan denken hoe ik me nou voelde. Ik was tenslotte verslagen. Maar toen ik in het motorhome arriveerde heerste daar een geweldige asmosfeer.

V: Je leek Spa nogal conservatief te benaderen voor wat betreft de bandenkeuze...

Antwoord: "Nee, ik denk dat dat wellicht van buitenaf zo leek, maar we hadden de banden op vrijdag getest en het was duidelijk dat de (harde) banden die ik koos de beste optie waren. Wellicht waren ze minder snel voor één enkele ronde, maar ik was over een langere stint duidelijk sneller op de harde dan op de zachte banden. En toen ik wist dat het zaterdag zou gaan regenen, wist ik dat het niet belangrijk was om banden te hebben die in één enkele ronde goed presteerden. Hierdoor kon ik een eventuele keuze voor de zachte banden wegstrepen, en koos ik zodoende voor de hardere compound.
Om eerlijk te zijn denk ik echter dat de tegenvallende race niet zozeer aan de banden lag, omdat ze met het oog op constantheid en snelheid dusdanig goed waren dat ik in staat was goede rondetijden te rijden. Het enige probleem dat we kenden was inderdaad dat achter de safetycar de bandendruk werkelijk naar beneden kelderde. Echter ik denk niet dat het eindresultaat veel anders was geweest wanneer ik voor de zachtere band zou hebben gekozen."

V: Dus uit je verhaal kan ik opmaken dat je niet zoveel safetycar-fases verwachtte?

Antwoord: "Nee, vanzelfsprekend niet. Hoe zou je zoiets kunnen verwachten. Ik bedoel natuurlijk is het mogelijk safetycar-fases in te calculeren. Maar ik denk niet dat het veel verschil gemaakt zou hebben omdat het verschil tussen de banden niet zo denderend groot was."

V: Zou je een andere race gereden hebben wanneer je het WK hier niet had kunnen winnen? Ik bedoel je leek erg voorzichtig te rijden in de beginfase van de wedstrijd toen Raikkonen je probeerde in te halen.

Antwoord: "Wel om eerlijk te zijn denk ik het niet. Ik weet niet waarom je deze opinie hebt, maar ik denk dat dat niet het geval was. Na de start kon ik niets doen tegen de actie van Coulthard. Hij accelereerde me gewoon uit in de eerste bocht. De reden dat dat kon was dat ik op dat moment het zelfde probleem met de bandendruk kende als ik had tijdens de safetycar-fases. Het zelfde gebeurde me met Kimi, toen hij me uit-accelereerde. Met Montoya was het een stuk opwindender, maar hij plaatste een geweldige actie op me, die ik eerlijk gezegd ook niet verwachtte. Hij passeerde me op een moment waarvan ik dacht dat de ruimte er niet zou zijn, en toen hij eenmaal naast me zat was het te laat om nog enige vorm van verweer te bieden. En daarna reed ik eigenlijk zo snel als ik kon. Ik kon niets doen."

V: Betekent dat dat je niet in staat was de race te winnen?

Antwoord: "Als we al die safetycar-fases niet gehad hadden, als we een schone normale race hadden, dan denk ik dat we vele malen competitiever geweest zouden zijn. Helemaal gezien Kimi's startpositie - want wanneer je denkt dat hij me inhaalde door de safetycar, wat hij nooit gedaan zou hebben zonder het inbrengen van die allereerste safetycar, dan zou hij ver achter me gefinisht zijn en daarbovenop pitte ik ook nog telkens één ronde later als hem. Dus al met al denk ik dat we een compleet andere race gereden zouden kunnen hebben. Maar in alles wat ik nu zei zitten te veel "als dit, als dat." Het heeft geen nut om te praten over "als dit is gebeurd" of "als dat was gebeurd". De dingen gingen nu eenmaal zoals ze gingen."

V: Je vlakte je banden aanzienlijk af bij de start, niet?

Antwoord: "Nee. Ik bedoel, ik blokkeerde weliswaar een beetje, maar het was niet dusdanig dat ik vlakke plekken op de banden kreeg door toedoen van de start."

V: Wat heb je gisteren en eergisteren gedaan na afloop van de race?

Antwoord: "Ik was thuis, met mijn familie, lekker ontspannen. Ik bedoel, het was slechts 1 dag dat ik thuis was, want maandagavond kwam ik aan en dinsdagavond moest ik al weer weg.

V: Michael, realiseer je je wel wat je bereikt heb?

Antwoord: "Nee, ik denk eerlijk gezegd dat het niet tot me doorgedrongen is. Eerlijk - en ik heb al vaker gezegd dat ik niet iemand ben die zich focust op dat soort zaken. Ik richt me meer op komende doelen, op de volgende verbetering die ik kan toebrengen aan mezelf en wij als team kunnen doorvoeren aan onze wagen. Ik ben niet echt het type persoon dat terugkijkt naar wat ik bereikt heb. Ok, wanneer iemand me er naar vraagt, dan denk ik er vanzelfsprekend aan terug voor een kort moment... maar alles dat gebeurd is, ik denk dat ik tijd nodig heb om het te overdenken en het rustig in me op te nemen. Al heb ik op dit moment rust nodig om me er even van te kunnen distantieren. En eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik denk dat die 3 maanden in de winter niet voldoende zijn om alles in me op te nemen, om alles te kunnen begrijpen. Maar, ik heb nog een lang leven voor me, en dus heb ik nog voldoende tijd om er over na te denken en er uiteindelijk op terug te blikken."

V: Dus dit komt bijvoorbeeld pas wanneer je besluit met F1 te stoppen

Antwoord: "Ja, het stoppen is één van de factoren. En ik heb gehoord dat er zelfs geluiden in de ronde gingen dat ik dfat vandaag, hier tegenover jou zou aankondigen. Wel, zoals jullie allemaal weten is dat niet waarom ik hier ben." *Michael lacht*

V: Ik denk dat veel mensen zich afvragen waar je de kracht en het vuur vandaan haalt om telkens maar weer door te vechten en te winnen?

Antwoord: "Ik denk gewoon dat dat mijn natuurlijke aanleg is; omdat ik van de sport hou en competitie en vechten in mijn bloed zit, proberen de tegenstanders ter alle tijden te verslaan. Dat is waar ik enigzins voor leef, en zolang ik dat in me heb denk ik dat ik nog een mooie tijd voor me heb. Het is mijn manier van leven."

V: Dus we zien je de komende 20 jaar nog in de Formule 1?

Antwoord: *Michael lacht* "We zien wel hoelang ik nog competitief ben. Dat is een zeer duidelijk en belangrijk punt - zolang ik nog mee kan draaien in de top en in stata ben te vechten met de jonge jongens, ben ik een gelukkig mens."

V: Denk je er nooit aan om ook competitief te zijn in een andere discipline van sport?

Antwoord: "Het lijkt er op dat je bij je zelf denkt, dat je niet blij bent met je baan en dus maar opzoek gaat naar iets anders? *Gelach*
Ik heb dat probleem niet, zie je. Ik ben een gelukkig persoon met wat ik doe en ik heb niet de behoefte om andere dingen te doen. Laten we eerlijk zijn, ik heb later altijd nog voldoende tijd om andere dingen te doen, slechts voor de fun."

V: Michael, voorafgaand aan het seizoen liet je weten er van overtuigd te zijn een zwaar seizoen voor de boeg te hebben...

Antwoord: Ik denk dat er in de Duitse magazines van Vodafone een hele mooie advertentie te lezen was, waarin 3 zinnen stonden geschreven..."

V: ...van Nikki Lauda, Bernie Ecclestone, en...

Antwoord: "Yeah..." *Michael lacht*

V: Maar aan het begin van het seizoen, durfde je toen al te dromen van een herhaling van 2002?

Antwoord: "Nee, nee. Ik bedoel, het was duidelijk dat ik veel mensen voelden wat ik voelde. We hadden in Madonna di Campiglio een persconferentie en we waren bij de presentatie van de nieuwe wagen, en we waren heel voorzichtig met onze verwachtingen, omdat we een zeer felle strijd verwachtten. Goodzijdank deden we over de winter een betere job dan alle andere teams."

V: Is dit het seizoen van je carriere?

Antwoord: "Ik denk het. Duidelijk is in ieder geval dat ik momenteel mijn meest competitieve seizoen ooit meemaak. We kwamen naar races, dachten geen schijn van kans te winnen en domineerden vervolgens. Dit was dit seizoen vaak het geval. En eigenlijk dacht ik dat we dominant in Spa zouden zijn, maar dat waren we duidelijk niet."

V: Maar dit is het seizoen waarvan je het meest genoten hebt tot nu toe?

Antwoord: "Het is tot dusver een fantastisch seizoen, yeah, ik geniet er van. Echter ik heb genoten van veel seizoenen. Allen waren ze anders."

V: En wat is het vreselijkste kampioenschap dat je ooit hebt gekend?

Antwoord: * Michael staart de vrager stomverbaasd, waarna de zaal gevuld is met lachende pers.*

V: Of in ieder geval één die je niet leuk vond?

Antwoord: *Michael schiet in een lach*

V: Je bent de enige rijder aan wie ik zo'n vraag kan stellen weet je, omdat je er zoveel hebt gereden...

Antwoord: "Yeah, dat is grappig...Ik bedoel, het is moeilijk om vragen te vinden die ik nog nooit beantwoord heb, maar die ene die je me net stelde is daar één van. En laat ik heel eerlijk tegen je zijn: Na nu nogsteeds te hebben negedacht.. ik weet het antwoord nog niet!"

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules