De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 13-03-2005, 17:14
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Zal ik Hart, Goossens en Longin eens voor de rechter slepen?

Zal ik Hart, Goossens en Longin eens voor de rechter slepen?

Met zo'n threadtitel zal iedereen wel denken, waar is hij nu weer mee bezig Voor de fans en bekenden van de drie genoemde heren, heb geen schrik het is maar een teaser om de aandacht te vestigen op een probleem wat voor de autosport weleens ernstige gevolgen kan hebben.

Waar wil ik naar toe? De mogelijk nadelige invloed van de Staat en het Parket / Openbaar Ministerie op onze geliefkoosde autosport. In het afgelopen maanden zijn er een tweetal zaken voorgevallen die laten zien dat de Staat en het Parket / Openbaar Ministerie hun macht laten gelden op de circuits en sportvelden. Als coureur, team verantwoordelijke, organisator of circuit uitbater zijnde kan een deelname aan een race of een organisatie van een race verstrekkende implicaties hebben als het eens een keer goed misgaat.

Het eerste voorbeeld waar de Staat heeft laten zien dat ze ook weleens op het circuit komen is gebeurd in Daytona, Florida USA. In 2004 is tijdens een race van de I-POWERacing Dash Series 150 ( een van de races tijdens de Daytona Speedweeks) een marshal omgekomen bij het uitvoeren van zijn werkzaamheden. De marshal, Roy Weaver, was bezig met het opruimen van de brokstukken op de baan die het gevolg waren van een voorgaande crash. Op het moment dat Weaver op de baan liep was er sprake van een safety-car procedure. De coureur Ray Paprota was bezig om aansluiting te vinden bij het veld deelnemers nadat hij uit de pits kwam, dat deed hij iets te vlug een reed de 44-jarige Roy Weaver aan met dodelijke gevolgen.

Dit ongeval heeft destijds de aandacht getrokken van een federale dienst (OSHA, Occupational Safety and Health Administration) die een onderzoek heeft ingesteld naar het ongeval en de werkwijze van de marshals en andere personen op het circuit in Daytona. Die beoordeling was niet mals, volgens de OSHA rammelde dit aan alle kanten. Volgens de beoordeling van de OSHA diende het circuit de werkwijze van mensen die betrokken zijn met de veiligheid op een goede wijze vastgelegd te worden zoals dat in het bedrijfsleven normaal is. Iemand uit het bedrijfsleven weet dan wel hoe laat het is, de meesten onder ons zullen de termen ISO 9001, ISO 9002, VCA, Veiligheidshandboeken en dergelijke maar al te bekend in de oren klinken.

Het maakt dus niet uit of die marshal destijds wel of niet op goede wijze de interventie heeft uitgevoerd, het circuit blijft verantwoordelijk. Nu kan ik mij persoonlijk niet voorstellen dat de aandacht voor veiligheid op een circuit zoals Daytona slecht geregeld is maar volgens die Federale dienst was het zwaar onder de maat in vergelijking tot de richtlijnen die gelden voor het bedrijfsleven. Het Amerikaanse rechtsysteem is niet helemaal te vergelijken met de diverse Europese rechtsystemen maar zoiets als een arbeidsinspectie en dergelijke bestaan ook in Europa. Als er een (dodelijk) ongeval plaats vind op de werkvloer dan zijn deze instanties er als de kippen bij om te onderzoeken hoe een ander is gebeurd. Was het te voorkomen en wie is de schuldige zijn standaard onderwerpen in de rapporten en beoordelingen van de arbeidsinspectie.

Voor zover ik weet heb ik nog nooit gelezen dat een europees circuit, bond of organisator in het bezit is van een of ander erkend (inter)nationaal veiligheidscertificaat. Dus onze werkwijze in het dagelijkse leven zal zeer zeker goed zijn maar ga je zoiets toetsen aan de de nationale voorschriften die gelden in het bedrijfsleven dan rolt er een negatief antwoord uit de bus. Overigens spreek ik steeds over ongevallen tussen coureurs en marshals maar dat kan net zo goed een ogeval zijn tussen coureurs onderling of tussen de coureur en de monteur in de pits.

Om nu weer terug te keren naar het ongeval met Roy Weaver, het onderzoek van de OSHA heeft ertoe geleid dat de nabestaanden van Weaver besloten hebben om een onderzoek te starten om te bekijken of het zin heeft om rechtszaak aan te spannen jegens het circuit. De bevindingen van de OSHA zijn uiteraard een steun in de rug voor de nabestaanden van Weaver. Uiteindelijk zijn de OSHA en het circuit tot een overeenkomst gekomen om de veiligheid drastisch te verbeteren op Daytona.

Niet allen in de VS komt de overheid bij narigheid een bezoekje brengen aan de plaats waar de sportieve activiteiten plaatsvinden. Afgelopen week heeft het Openbaar Ministerie in Nederland aangekondigd dat ze een voetballer gaan vervolgen wegens zware mishandeling. De bewuste profvoetballer, Rachid Bouaouzan,
deelde een doodschop uit aan de profvoetballer Niels Kokmeijer van de tegenpartij. Gevolg hiervan was dat Kokmeijer een dubbele beenbreuk opliep en nooit meer kan voetballen op professioneel nivo. Kokmeijer heeft van dit feit aangifte gedaan bij de politie.

Zoiets kun je dus makkelijk vertalen naar het circuit want ik zie juridisch geen verschil tussen een coureur en een voetballer. Beide oefenen hun sport uit en weten dat ze bij het uitoefenen van hun sport een blessure kunnen oplopen door de schuld van een ander. Behalve dat een bond als de RACB of KNAF een straf kan opleggen is een vervolging door het Openbaar Ministerie mogelijk. De ene coureur die een tikt uitdeeld aan een andere coureur waardoor deze met zijn wagen in de muur of vangrail knalt met een ernstige verwonding als gevolg. Een marshal die gewond raakt tijdens een safety-car procedure door het gevolg dat de coureurs met een te hoge snelheid langs de onegvalsplek rijden. Iemand die een ernsttige verwonding oploopt tijdens werkzaamheden in de pits als hij wordt aangereden door een andere deelnemer.

Bovengenoemde voorbeelden kunnen een bepaalde precedent werking in gang zetten. Mochten er veroordeling volgen in de genoemde zaken dan kan mijn inziens het hele veiligheidssyteem zoals we dat nu kennen in de prullenbak gegooid worden. Briefjes met "afstand van verhaal" zijn dan niets meer waard, de mogelijke juridische gevolgen voor coureurs, organisators en circuits zijn dan niet te overzien. Hebben we hier te maken het voorbestaan van onze autosport?
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 13-03-2005, 23:39
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

Re: Zal ik Hart, Goossens en Longin eens voor de rechter slepen?

Quote:
Originally posted by Mark
"Zal ik Hart, Goossens en Longin eens voor de rechter slepen?"
-Je hebt de capriolen van deze heren tijdens de Belcar Masters blijkbaar nog steeds niet verteerd, Mark.

Quote:

"Iemand uit het bedrijfsleven weet dan wel hoe laat het is, de meesten onder ons zullen de termen ISO 9001, ISO 9002, VCA, Veiligheidshandboeken en dergelijke maar al te bekend in de oren klinken."
-Inderdaad!

Quote:

"Zoiets kun je dus makkelijk vertalen naar het circuit want ik zie juridisch geen verschil tussen een coureur en een voetballer. "
-Je hebt zeker een punt om over na te denken. Alleen vrees ik dat er weinig tegen te doen is. De invloed en bemoeienissen van de politieke regelneven wordt steeds groter. Dat is niet alleen zo voor de sport, maar voor alle facetten van de hedendaagse samenleving. Die wereldvreemde dames en heren proberen vanuit hun ivoren torens alles aan wetten en reglementen te binden. Het wordt er niet gemakkelijker op.

Last edited by Mark; 14-03-2005 at 19:04.
Reply With Quote
Old 14-03-2005, 14:42
Jochie's Avatar
Jochie Jochie is offline
De Paddock Regular

Re: Zal ik Hart, Goossens en Longin eens voor de rechter slepen?

Ik denk dat er weinig verandert en het een zaak van (hopelijk) gezond verstand en uitzonderlijke omstandigheden is.

Het is niet omdat je aan een sportmanifestatie deelneemt die bepaalde risicos inhoudt dat je plots zomaar blootgesteld moet/mag worden aan alles, of dat alles zomaar ongestraft kan.

Een aantal jaar geleden zag ik aan de chicane in zolder 2 wagens de grindbak in gaan na wat mij een zuiver raceincident leek (voor zover dat van belang is).
Piloot A is "niet content", stapt uit zijn auto, opent de deur van piloot B en schopt hem een paar x naar het gezicht (open helm) terwijl piloot B nog vastgestrapt zit.
Er is voor zover ik weet niks van gekomen maar wat heeft dat gedrag nog met autosport te maken en waarom zou piloot B het recht niet hebben om hiervoor klacht in te dienen?

Jochie
Reply With Quote
Old 14-03-2005, 15:37
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast

Ik moet zeggen dat ik de discussie helemaal niet begrijp...

Ik vind het niet meer dan logisch dat eenieder waar hij zich ook bevindt op het grondgebied van een natiestaat onderworpen is aan het recht.

Art 1382 BW moet je er maar eens op naslagen. Het lijkt me hier perfect van toepassing op deze gevallen.

Tussen de regels wordt hier precies getwijfeld aan de rechtstaat ...
Reply With Quote
Old 14-03-2005, 19:01
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Originally posted by JPMontoya

Tussen de regels wordt hier precies getwijfeld aan de rechtstaat ...
Zeer zeker niet! De vraag waar het uiteindelijk om gaat is: Kan men (auto)sport bedrijven zonder de angst te hebben om een rechtszaak aan de broek te krijgen bij het veroorzaken van (zware) ongevallen.

Stel die vraag eens aan Renaud Kuppens, ben benieuwd hoeveel coureurs nog zullen deelnemen aan een race als ze weten dat ze bij het veroorzaken van ongeluk strafrechtelijk vervolgd kunnen worden.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 14-03-2005, 19:35
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

Mark, dit is altijd zo geweest en zal zo blijven.
iedereen rijdt op eigen risico maar is verantwoordelijk voor wat hij veroorzaakt. er zijn reeds meedere keren "autosportfeiten" voor een burger rechtbank uitgevochten.
Old 14-03-2005, 21:11
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Zeer zeker niet! De vraag waar het uiteindelijk om gaat is: Kan men (auto)sport bedrijven zonder de angst te hebben om een rechtszaak aan de broek te krijgen bij het veroorzaken van (zware) ongevallen.

Stel die vraag eens aan Renaud Kuppens, ben benieuwd hoeveel coureurs nog zullen deelnemen aan een race als ze weten dat ze bij het veroorzaken van ongeluk strafrechtelijk vervolgd kunnen worden.
Ik begrijp je punt wel Mark maar...

Als ik straks in m'n wagen naar huis rij kan ik op t volgende kruispunt ook iemand omver rijden. Moet ik daarom ook stoppen met leven...
Mijns inziens is dit even gevaarlijk, zelfs dikwijls nog gevaarlijker dan op circuit rijden.

Ik stel het nu even karikatuuraal voor maar ik denk dat het wel duidelijk is...

Artikel 1382 is daarom zeer algemeen gesteld:
elke daad van de mens waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, degene door wiens schuld de schade is ontstaan, verplicht om deze te vergoeden (schuld, schade en causaal verband tussen de beide).

ik herhaal: elk gedrag dat een persoon stelt kan resulteren in een vervolging. Dat is net het essentieele van het recht.

We zouden het beter is vragen aan Pascal Nelissen-Grade, hij is autopiloot en advocaat

Last edited by JPMontoya; 14-03-2005 at 21:13.
Reply With Quote
Old 15-03-2005, 22:10
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Originally posted by JPMontoya

We zouden het beter is vragen aan Pascal Nelissen-Grade, hij is autopiloot en advocaat
Graag, maar dan wel op pro-deo basis

Quote:
Originally posted by AJ

er zijn reeds meedere keren "autosportfeiten" voor een burger rechtbank uitgevochten.
Klopt volledig. Zaken omtrent contracten, uitspraken van de RACB, KNAF (CAR) omtrent straffen die zijn opgelegd naar aanleiding van een koersfeit op de baan.

Wellicht het meest bekende is het juridisch geharrewar omtrent de dood van Senna in Italië waarbij mensen van het Williams F1 team op persoonlijke titel voor de rechter werden gedaagd. Uiteindelijk zijn die mensen nooit veroordeeld, maar wat was de houding van de FIA destijds? Als er veroordelingen volgen moeten we overwegen om geen FIA autosport-evenementen te organiseren in Italie, het is een te groot risico om onze leden bloot te stellen aan de mogelijke gevolgen van het Italiaanse rechtssysteem. Dat hele verhaal is destijds met een sisser afgelopen, heeft jaren geduurd. Geloof zelfs dat enkele jaren Frank Williams en Adrian Newey niet aanwezig zijn geweest bij de twee GP's in Italië.

Nog zo'n voorbeeld is het ge-emmer met Paultje S. in Australië omtrent zijn klassieke Minardi's en de bijbehorende rechtszaak. Eerst reactie van de FIA was: We moeten maar eens overwegen of we hier nog FIA-evenementen gaan organiseren. De eerste de beste Crocodile Dundee kan ons evenement in de war schoppen

De twee voorbeelden die ik aanhaalde in het eerste bericht van deze thread zijn significant anders dan de (auto)sport-rechtszaken in het verleden. Hier gaat het Parket / Openbaar Ministerie actief op zoek naar een mogelijke zaak.
Reply With Quote
Old 15-03-2005, 22:37
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

dichter bij huis zijn er ook reeds rechtzaken geweest.
Zo is er lang een rechtzaak geweest nadat Vreven met zijn Opel Kadett in Francorchamps zwaar van de baan ging en een baancommissaris gekwetst geraakte. Deze laatste was hierdoor werkonbekwaam en werkte voor de staat. Toen heeft de ziekteverzekering van hem een openbare aanklacht gedaan tegen de piloot.

Ook Achile Bruynoghe (vader van Erik) had eind jaren 80 een zwaar ongeval aan post 15 en ging over de vangrail. Eén marshal liet hierbij het leven. Het heeft jaren geduurt voordat Bruynoghe vrijgesproken werd.

en zo kunnen we nog verder gaan.
Als piloot ben je nooit veilig voor burgr rechtbanken. Maar dit telt voor iedereen die iets doet. Elke zware fout die iemand maakt kan resulteren in een burger rechtzaak, wees maar gerust...
Old 15-03-2005, 22:57
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Originally posted by A.J.
Elke zware fout die iemand maakt kan resulteren in een burger rechtzaak, wees maar gerust...
Ik zal in het vervolg heel lief en braaf aan de toog zitten
Reply With Quote
Old 16-03-2005, 13:14
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

En dan mogen we op circuit nog niet klagen.
Denk maar aan de vele rechtzaken die er de laatste jaren in het rallywereldje zijn geweest naar aanleiding van ongevallen.
Reply With Quote
Old 13-07-2005, 23:27
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Originally Posted by Mark
Niet allen in de VS komt de overheid bij narigheid een bezoekje brengen aan de plaats waar de sportieve activiteiten plaatsvinden. Afgelopen week heeft het Openbaar Ministerie in Nederland aangekondigd dat ze een voetballer gaan vervolgen wegens zware mishandeling. De bewuste profvoetballer, Rachid Bouaouzan, deelde een doodschop uit aan de profvoetballer Niels Kokmeijer van de tegenpartij. Gevolg hiervan was dat Kokmeijer een dubbele beenbreuk opliep en nooit meer kan voetballen op professioneel nivo. Kokmeijer heeft van dit feit aangifte gedaan bij de politie.
We zijn wat maanden verder en jawel het Openbaar Ministerie heeft zijn zaak klaar:
Quote:
Het Openbaar Ministerie legt Spartaan
Rachid Bouaouzan zware mishandeling van
Niels Kokmeijer ten laste.

Op 17 december 2004 verwondde Bouaouzan
met een wilde charge Go Ahead Eagles-
speler Kokmeijer zo ernstig,dat die nog
altijd bezig is met zijn revalidatie.De
voetbalcarrière van Kokmeijer was door
de actie in één klap voorbij.

Volgens het OM is het tuchtrecht van de
KNVB in vrijwel alle gevallen afdoende.
In deze zaak zou echter een grens zijn
overschreden
.Bovendien heeft Bouaouzan
volgens het OM opzettelijk gehandeld.Op
zware mishandeling staat maximaal acht
jaar gevangenisstraf.

http://teletekst.nos.nl/tekst/662-01.html , 13-07-05
Dus de eerst volgende Cup-coureur die een van zijn tegenstanders van de baan ramt, waarbij het slachtoffer verwondingen en/of erger oploopt, heeft dus prijs
Reply With Quote
Old 13-07-2005, 23:54
yannick88's Avatar
yannick88 yannick88 is offline
De Paddock Regular

Dus de eerst volgende Cup-coureur die een van zijn tegenstanders van de baan ramt, waarbij het slachtoffer verwondingen en/of erger oploopt, heeft dus prijs [/QUOTE]

Oppassen wat je zegt Mark , van de baan rammen is mogelijks op twee manieren interpetreerbaar .
Hoe ga een bewijs vinden aan de hand van beelden dat wagen X opzettelijk wagen Y van de baan ramt
Bovendien moet er een afdoenbaar bewijs zijn dat de piloot achteraf zijn beroep ( of hobby ) niet meer kan uitoefenen

Met sportieve groeten
Old 14-07-2005, 00:32
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Quote:
Originally Posted by yannick88
Oppassen wat je zegt Mark , van de baan rammen is mogelijks op twee manieren interpetreerbaar .
Hoe ga een bewijs vinden aan de hand van beelden dat wagen X opzettelijk wagen Y van de baan ramt
Bovendien moet er een afdoenbaar bewijs zijn dat de piloot achteraf zijn beroep ( of hobby ) niet meer kan uitoefenen

Met sportieve groeten
we hebben in België toch is dat gedoe gehad waarbij op onboard cameras was opgenomen dat er afspraken werden gemaakt om een andere eruit te rijden.

Reply With Quote
Old 14-07-2005, 13:58
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Originally Posted by yannick88
Oppassen wat je zegt Mark , van de baan rammen is mogelijks op twee manieren interpetreerbaar
Ik oppassen? Altijd

Mooiste voorbeelden zijn de beukfeestjes na de finish zoals dat geval van Horion/Viane in 2001 op Jarama of Rintje Ritsma die zijn tegenstander van de baan beukt in de uitloopronde van de Zolder Super Prix.

Ander goed voorbeeld is de aanslag van Corthals op Reijntjes tijdens een Clio race op Zandvoort in 2003 op het rechte stuk. Dat fragment is destijds uitgebreid op de nationale TV geweest.

In alle drie de gevallen geen gewonden of nog erger. Destijds lichte straffen, Horion was levenslang geschorst maar die zie ik weer voorbij komen in de Europese Porsche Cup. Schaatsmiljonair Ritsma kreeg een boete van maar liefst 500 euro Hij moest wel beloven om dat nooit meer te doen
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules