|
#1
|
||||
|
||||
Strippen met remolie
Voor alle duidelijkheid bedoel ik hier natuurlijk verf strippen...
Ik heb de Celica een week of iets meer in de remolie gestopt. De lak (DupliColor) was er vrijwel meteen af. Alleen bleek de primer veel hardnekkiger. Die zit er nog steeds op. Ovenreiniger gaf weinig extra hulp. Toch is die primer hier en daar weg door er nadien met plakband over te gaan. Peace of cake dacht ik en dus ging ik schuren. Maar nu lijkt die primer gewoon "week". Dus afschuren gaat niet echt. Plaats ik de body opnieuw in de remolie voor bvb nog eens 2 weken? Voor alle duidelijkheid: ik heb eerst een laag blanke primer gezet omdat de witte primer beter zou hechten. Missie geslaagd dus want die wil er amper af... Of zou het aan de remolie liggen die reeds zijn "vretende" werking verloren is? Alvast mercikes !!
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
Voor wat betreft het type van remolie: als je dot3 gebruikt zit je goed. Dat is de meest ideale olie om te decaperen. Dot4 is iets minder aggressief, dus dat duurt gewoon langer. Dot5 is de nieuwerwetse "groene" uitvoering. Die is synthetisch en die werkt dus helemaal niet. Ik gebruik mijn dot3 al ongeveer 3 jaar, en ik merk geen verschil in de werking. En ik mag zeggen dat die van mij frequent wordt gebruikt! Ik smijt er zelfs alle lege verfpotjes van Tamiya in om ze volledig proper te krijgen eens ze leeg zijn. Dat worden dan ideale mengpotjes.
__________________
Groetjes, Domi. |
#3
|
||||
|
||||
Ik heb dot 4 staan. Eigenlijk is het logisch dat het veel langer duurt want primer moet inderdaad hechten he... Pfff, ik was weer eens ongeduldig... Allez, we leggen hem er weer in voor een paar weken dan. Dat borstelen had ik al gedaan maar gaf weinig resultaat bij de primer. Ondertussen leg ik me wel toe op het onderstel en dergelijke...
Mijn remolie heeft ook al goed zijn werk moeten doen de laatste tijd. Ik ben nogal kieskeurig geworden op de lak. Zo moesten achtereenvolgens al de Subaru, de Ford Escort en nu de Celica eraan geloven. Kortom, op de Ferrari na alle modellen waar ik aan bezig ben... Maar je moet aan zelfevaluatie doen he (populair nu in het onderwijs)... En dat van die mengpotjes is verdikke een goeie TIP !! Een dikke merci Dominique !
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#4
|
||||
|
||||
Was dit nu juist een vraagje waarmee ik zat...
als je bv. een carroserie van Tamiya wil strippen , hoelang mag dit dan in de remolie liggen en hoe kuis je dan je model als je hem uit de remolie haalt? vreet die olie dan niet je plastiek kapot? dat van die potjes verf vind ik inderdaad een super idee. om mijn verf te mengen , gebruik ik lege fotorol potjes. |
#5
|
||||
|
||||
De remolie vreet geen plastiek aan. Je moet wel opletten met resin, dat kan niet tegen die chemische reactie van de remolie.
Eén en ander is al eens uitvoerig besproken ivm met remolie en resin, of over het werken met resin in het algemeen. Kijk eens in de tips and tricks. Voor wat betreft het opkuisen van het onderdeel als het uit de remolie komt: gewoon met water en schrobben maar. Goed ontvetten ook vooraleer je opnieuw begint te spuiten, natuurlijk. Dat spreekt voor zich.
__________________
Groetjes, Domi. |
#6
|
||||
|
||||
En het bewijs dat remolie geen plastiek aantast zie je onder de motorkap van je wagen, dat potje met remolie is gemaakt van plastiek.
Nog een tip misschien om verf te verwijderen, revell-airbrushcleaner. Je doet wat in een bakje, laat het even weken (1 minuutje) en neem dan een oud breed penseel of een gedrenkt vodje en je veegt het er zo vanaf.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#7
|
||||
|
||||
Ook een tip die ik u kan meegeven om uw remolie optimaal te houden is altijd een deksel plaatsen op je plastiek pot of wat dan ook waar je onderdelen in zitten.Want als het in contact komt met lucht neemt remvloeistof al het vocht uit de lucht en verminderd de werking enorm ervan.
Grts Vinnie. |
#8
|
||||
|
||||
Verdorie, ik had me bij titel toch een iets andere thread voorgesteld
In elk geval: hoe "verser" de remolie, hoe slechter hij werkt, en hoe "gebruikter" de remolie is, hoe beter hij het stripwerk doet. |
#9
|
||||
|
||||
Allez, het is hier dus ook de ervaring van de olie die ervoor zorgt dat hij (zij?? het??) beter stript.. Ok dan !!
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#10
|
|||
|
|||
eventjes een oude thread bovenhalen (er zijn er immers al genoeg over dit onderwerp)
de werkende kracht van remolie is dus al duidelijk, maar hoe reageert die remolie eigenlijk op putty en (auto)polyester plamuur? m.a.w. een wagen met uitgebreid schuur- en plamuurwerk maar met minder goede spuitjob, komt deze er terug uit als voor het spuiten, of moet het meeste plamuurwerk herdaan worden? |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
|
#12
|
||||
|
||||
Ik werk de laatste tijd het meest met auto-plamuur. Remolie heeft wel degelijk zijn invloed op de plamuur. Naar mijn ervaring wordt hij zachter, en je riskeert dus dat hij begint te brokkelen.
Ik zou hem na het strippen volledig weghalen en herbeginnen, al was het maar voor de zekerheid. Je weet nooit of de plamuur toch niet een beetje olie opslorpt. Dat geeft dan gegarandeerd problemen met verflagen in een later stadium, of nog erger: op een volledig afgewerkt model...
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 19-07-2009 at 16:43. |
#13
|
|||
|
|||
Bedankt voor jullie antwoorden
ik vreesde al een beetje wat jullie nu bevestigen, het lijkt me dan ook het slimste om een alternatief te zoeken, en schuren is ook niet meteen ideaal. situatie: ik zou graag een wagen van +/- 12j geleden een betere paintjob geven, maar het betreft een "lowrider" waaraan het nodige snij-, kap- en plamuurwerk is gebeurd (dak bv: in 7stukken gezaagd,verlaagd en verlengd) maar destijds meermaals volledig kaal geschuurd is geweest omwille van hardnekkig verfprobleem(en slechte kunnen) waardoor ik vrees dat de vrij dikke verflaag nogmaals schuren ook net iets te veel schade zou aanrichten. zou ovenreiniger dan in dit geval een goed alternatief zijn, of heeft iemand een ander idee? Sorry voor het moeilijk doen, en bedankt bij voorbaat. grtz Diccy |
#14
|
||||
|
||||
Ik weet niet welke verf je toen hebt gebruikt, maar hou er rekening mee dat je Tamiya-verf uit spuitbussen er niet afkrijgt met ovenreiniger.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#15
|
|||
|
|||
revell enamel. en is de ovenreiniger agressief tegenover polyesterplamuur ?
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|