![]() |
|
#61
|
||||
|
||||
Is een poster van de monaco grand prix geen optie?
http://www.boule.eu/en/posters/4210-...ster-1985.html |
#62
|
||||
|
||||
thx bzguy.
Deze voormiddag verder gedaan met wheatering . Ik ben nu wel tevreden over de kleur en hoeveelheid vuiligheid op de auto. Echter heb ik nog een vraagje. Op de motorkap en het dak moet het niet zo vuil zijn toch moet deze ook wat gewheatherd worden. Ik heb deze niet specifiek gewheaterd maar de spetters die er nu opstaan zijn gekomen door de stukken die ik wel wheaterde. Ik vind het nu niet zo realistisch op het dak.. of is dit in het echt ook wel zo? Begin gewoon te twijfelen omdat ik niks van ervaring heb met wheateren. Het is ook moeilijk om stop te kunnen zeggen of toch nog even door te gaan.. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dit is wat ik bedoelde: ![]()
__________________
gr Pieter |
#63
|
||||
|
||||
Dit is idd een mooi alternatief. Alvast bedankt Scooby!
__________________
gr Pieter |
#64
|
||||
|
||||
Pieter,
ik volg je thread al even. De 205 T16 is niet zo mijn ding, maar de EVO 2 des te meer. Even terugkomen op de weathering. Ik denk dat je zelf al aangeeft dat het iets erover is. Bij de eerste foto's (toen de weathering nog niet helemaal klaar was) had ik zo iets van ... SPOT ON! De finale weathering is er inderdaad over. Ik neem altijd echte foto's erbij en probeer die te gebruiken als referentie. Je hebt 3 zaken die ervoor zorgen dat je weathering niet meer 100% lijkt: - tweede laag is té donker - de spatten zijn te groot - te veel weathering Ik heb de Subaru en de Fiesta ook in de Monte versie gemaakt en je moet enkele zaken in acht nemen: - de Monte is een rally met dikwijls sneeuw. Donkere weathering zal je niet vlug vinden, tenzij heel subtiel. - gedroogde sneeuw is licht van kleur - stof is fijn van structuur, geen spatten dus. - de snuit van een rally auto blijft meestal zuiver alsook het dak (ik heb niet gezegd dat ze moeten blijven blinken) - de delen achter de wielen en het centrale lage stuk van de achterzijde is het vuilst Ik ga meestal als volgt te werk (met de airbrush): - net zoals jij het ruitenwisserspoor maskeren (maar hier nog niets mee doen) - eerst een laagje matte vernis tot je met een nevel juist over de zijruit komt. - dan lokaal en horizontaal een laag sterk verdund matt grijs aanbrengen (als het ware een masker - dan lokaal achter de wielen en achteraan in het midden met grijs of bruin een laagje aanbrengen. Ik gebruik dus GEEN zwart wegens véél te donker. - als dat droog is, op de plekken waar het stof of de modder nog nat is een laagje glans vernis aanbrengen die nog natte modder of water simuleert - een zeer natte laag verdunde vernis rond de ruitenwisser maskering aanbrengen en deze met pure lucht in de rijrichting uit mekaar blazen. Let op dat je de raam decal niet los blaast. het ganse zit hem in subtiel werken en heel gelijkmatig opbouwen. Ik veronderstel ook dat je geen airbrush hebt. Misschien is dat het overwegen waard, alhoewel je met een weatheringset van Tamiya ook al aardig uit de voeten kan komen hoor. Ik weet niet welke producten je gebruikt hebt voor de weathering maar misschien kan je die verwijderen als je een vernis over de decals gezet hebt en bvb enemal gebruikt hebt voor de weathering. Wel eerst even testen om zeker te zijn dat je model geen schade oploopt. Met de zaken die ik hier zie denk ik dat je maar weinig nodig hebt om het weatheren onder de knie te krijgen, dus aanzie dit zeker niet als negatieve kritiek. Bij iedere bouw zie je dat je met rasse schreden vooruit gaat, dus dit is een kwestie van oefening.
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! ![]() |
#65
|
||||
|
||||
Ik ben erg tevreden met je reactie!!
De reden van de donkere laag is deze foto: ![]() echter bij andere foto's heb je niet zo een donkere vuiligheid. ![]() ![]() ![]() Ik heb idd met enamel gewheaterd je ziet aan het nummer dat dit redelijk goed afgaat. Ik ben niet in het bezit van een airbrush. Quote:
Ik zal proberen de voorkant ,motorkap en dak proberen proper te maken en opnieuw doen. Rond de wielen ga ik nu niet alles verwijderen maar mss een lichtere tint over zetten . thx voor de tips en foto's van je prachtige modellen!
__________________
gr Pieter |
#66
|
||||
|
||||
Quote:
gebruik de foto's als leidraad. De voorkant is bijna proper, het dak ook, dus dat zou ik zo laten na het verwijderen. Na het verwijderen zal het sowieso niet 100% blinken, en dat is net wat je dient te bereiken denk ik. Met de Tamiya weathering sets kan je makkelijk fijn stof simuleren. Er zit een borsteltje maar ook een sponsje bij en het is geen verf maar een soort 'make-up', dus heel makkelijk en subtiel aan te brengen.
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! ![]() |
#67
|
||||
|
||||
Het wheateren werd opnieuw gedaan . Er werd met name andere kleuren gebruikt en aan de hand van referentiefoto's meer specifiek gewerkt.
![]() ![]() ![]() Dit project lag lange tijd stil doordat ik een Airbrush heb aangeschaft en ik redelijk wat geoefend heb eer ik aan het diorama begon. Nu was de tijd aangebroken om het diorama in de basiskleuren te spuiten en bijhorende schaduwen/verkleuringen. Eerst had ik nog een riool deksel ingebouwd: ![]() ![]() Nu staat het diorama in de basiskleuren en kunnen we verder werken met het penseel om te detailleren en wheateren. ![]()
__________________
gr Pieter |
#68
|
||||
|
||||
Dat is het hé. Bijzonder realistische verwering. I like it!
![]() ![]()
__________________
|
#69
|
||||
|
||||
Quote:
Maar hoe heb je de (slechte) wheatering eraf gehaald zonder helemaal opnieuw te moeten beginnen?
__________________
Grtz Fanza Mijn Werkbank : Rally Cars |
#70
|
||||
|
||||
De nieuwe weathering ziet er idd veel beter uit.
![]()
__________________
|
#71
|
||||
|
||||
de whaetering is met enamel verf. Een klein beetje white spirit op een doekje was al genoeg om het grotendeels te verwijderen
__________________
gr Pieter |
#72
|
||||
|
||||
Wat verder gedaan aan het dio. In het bijzonder met de kasseiweg.
de Naden werden met een wash opgevuld: ![]() Daarna volgde een lichte drybrush van Pale Sand: ![]() Dan kon ik willekeurige stenen aanpakken om een ander kleurtje te krijgen. Dit werd gedrybrusht met volgende kleuren: Pale Sand Dark grey Bleu grey pale En de bruinere tint werd een mengeling van 3 kleuren. dit alles werd acheteraf ng eens gedrybrusht met dark sea grey ![]() ![]() Nu wacht ik nog op het juiste pigment poeder om af te werken. De verwering op stoep en muur werd ook al begonnen. Voor ik ging spuiten had ik barsten gemaakt in het resin. Deze heb ik nu met een donkerder grijs opgevuld en met een wash er rond afgetekend op de muur. Diezelfde wash werd gebruikt om weers invloeden van regen na te bootsen op onder en boven muur. Eerst werd er ook licht gedrybrusht met pale sand. ![]() Nu moeten enkel nog de bovenste stenen en de zichtbare stenen in de boven muur aangepakt worden. Verder heb ik nog 2 paaltjes voorzien. Nu ik toch bezig ben met technieken die me nog niet bekend waren zou ik deze samen met het rioolrooster willen chippen. Namelijk een zwarte lak die afbladerd en waar roest zichtbaar komt. ![]() Maar hoe dat uitdraait zal voor de volgende keer zijn. Heb verdorie al een pak bijgeleerd met dit dio.
__________________
gr Pieter |
#73
|
||||
|
||||
Wat verder gedaan aan het dio.
De straatpalen werden voorzien van een oog om de ketting te kunnen bevestigen. ![]() ![]() De palen kregen een grondlaag in roestkleur en werden met zoutkorrels behandeld en overspoten met zwart. eens de zoutkorrels weer verwijderd waren kreeg ik dit resultaat: ![]() Door middel van pigment poeder van MIG, Old rust, standard rust en light rust werden de palen afgewerkt. ![]() Het rioolrooster werd met dezelfde wijze behandeld: ![]() De ketting die de 2 palen verbind werd ook met dezelfde methode behandeld. Hier en daar werd gras bevestigd. ![]() ![]() ![]() Zoals ik al eerder zei wilde ik een muurvitrine voor een affiche en landkaart. Dit moest volledig gescratcht worden. Eerst werd een kader in elkaar gelijmd. ![]() Daarna het kader voor de deur in dunner en breder styreen. ![]()
__________________
gr Pieter |
#74
|
||||
|
||||
![]() Dan had ik bij Knupfer scharnieren besteld om de deur aan het kader te bevestigen. ![]() ![]() Het kader werd voorzien van een achterzijde en de deur voorizen van Slot en handvat. samen werden ze in alclad alluminium gespoten. ![]() Voor de achterzijde had ik dus een soort prikbord nodig. Ik heb schuurpapier op maat uitgesneden en in een basiskleur gespoten en verder afgewerkt met het penseel. ![]() ![]() Er reste enkel nog om de deur te voorzien van een raam: ![]() Mijn dio vind plaats tijdens de rally Monte-Carlo 1985. Later dat jaar zou uiteraard ook de F1 GP in Monaco gereden worden. Op internet vond ik de affiche van toen en deze werd op maat uitgeprint en voorzien van plastificieer folie om het toch wat te doen blinken. Samen met een kaart van Monaco en omstreken was mijn vitrine gevuld. Als punaisen gebruikte ik rivetten. ![]() ![]() De vitrine werd wat voorzien van verwering. Dit heb ik niet overdreven gedaan omdat alluminium in het algemeen niet veel aangestast word. Wel heb ik op het raam opgedroogde regendruppels proberen nabootsen. ![]()
__________________
gr Pieter |
#75
|
||||
|
||||
Ik heb nog wat figuurtjes gekocht van preiser als extra toevoeging.
![]() een voorlopige proefopstelling: ![]() ![]() ![]() ![]() Nu rest me nog de piloten te schilderen, klimop aan de rechterzijde van de muur en de kasseien nog behandelen met pigment.
__________________
gr Pieter |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|