|
#1
|
||||
|
||||
2cv raceeend met BMW-boxermotor - 1/24
Een vreemde "eend" in de bijt,zo zou je deze kunnen noemen. Op het eerste gezicht heeft een Citroën 2 pk weinig te maken met BMW, maar in dit geval dus wel. Ik zou me willen wagen aan een race-versie van ons waggelend geitje,maar dan wel met een BMW-boxermotor van een motorfiets. Deze krachtbron wordt veelvuldig gebruikt tijdens oa. de jaarlijkse 24u race op Spa-Francorchamps. Als voorbeeld zou ik deze willen nemen:
Een wagen van het Leuvense CQS-racing team, maar hier zit nog geen BMW motor in,dus een beetje artistieke vrijheid is hier wel van toepassing. Het is de bedoeling dat ik redelijk wat scratchbuild ga moeten ondernemen, evenals wat resincasting en metaalbewerking. Ik ga wat experimenteren met van alles en nog wat, dus weet nog helemaal niet hoe het resultaat er gaat uitzien, laat staan of het daadwerkelijk op iets gaat lijken,best spannend. De motor heb ik uit een 1/24 diecast motorfiets gehaald,en ga ik afgieten in resin,om beter te kunnen bewerken. En de eerste verbouwingswerken zijn al begonnen,nl. de motorkap . Nog enkele laagjes plamuur opbrengen, grondverf en dan kan ook deze afgegoten worden.... Last edited by Starmodel; 19-10-2015 at 15:25. |
#2
|
||||
|
||||
Jawadde, serieuze verbouwingswerken hier.
Zeer interessant en leuk project. Mijn interesse heb je zeker. |
#3
|
||||
|
||||
De mijne ook. Laat de plamuur maar aanrukken!
PS: de foto's zien er mij wel ok uit hoor... |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Na wat zoeken had ik het gevonden,dus nu weet ik het,mercie alvast; |
#5
|
||||
|
||||
Kuch kuch, kuch, jawadde.
Zijn uw verbouwingsplannen goedgekeurd? Is er ook een kit die als basis gaat dienen?
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#6
|
||||
|
||||
Eigenlijk wel,maar slechts voor een klein gedeelte. Ik ben ondertussen begonnen met de zaag te zetten in een Revell-body,welke ik hier nog liggen had.
Er moet echter nog heel wat verwijderd worden,zoals de koffer,de deuren en nog een stuk onder de voorruit,maar dat zien we later wel. Er blijft dus slechts een stukje rond de voorruit en de daklijn over. Verder gebruik ik nog onderdelen van andere 2cv-kits en andere fabrikanten, zoals Heller en Tamiya, en verder veel plasticart, messing en resin. De motorkap staat in grondverf en gaat binnenkort de siliconenrubber in. Daarna moeten er nog luchtgaten inkomen,en een opening waar de motor moet uitsteken. |
#7
|
||||
|
||||
Wauw Patrick. Serieuze verbouwingen. Ik blijf zeker volgen.
__________________
Mvg, Lesley |
#8
|
||||
|
||||
De motorkap gaat dus in de siliconenmal , dus deze kan even aan de kant. Tijd om aan de basis van elke auto te beginnen,namelijk het chassis. Hiervoor zou ik deze uit de kit kunnen gebruiken,maar ik ga ze toch vervangen door een exemplaar in messing. Misschien niet helemaal natuurgetrouw, maar aan de echte is ook heel wat verbouwd. De hoofdreden dat ik voor messing kies is echter dat ik deze als massa ga gebruiken voor de verlichting dat er later gaat inkomen (een beetje zoals bij een echte auto). Hierdoor ga ik minder kabeltjes moet en voorzien later.
De onderdelen op maat gemaakt in de draaibank. Even samenleggen. Onderaan ligt de zelfgemaakte schokdemper. De vering bij een geit is legendarisch te noemen. Boterzacht en zeer snel aan het wiegen,eigenschappen die voor een racewagen niet ideaal zijn. Komt daarbij dat de schokdempers plat liggen. Ik ga proberen om deze na te maken zoals op de echte racewagen,en het is de bedoeling dat ze nog echt gaan veren ook. Na heel wat zoekwerk is dit mijn oplossing. Als er aan het dunne buisje getrokken wordt,gaat de demper veren. Hopelijk lukt het ook bij het model. |
#9
|
||||
|
||||
Zalig project. benieuwd hoe je de verlichting gaat aanpakken!
__________________
gr Pieter |
#10
|
||||
|
||||
De motorkap is ondertussen uit de siliconen gehaald. Misschien even enkele woordjes uitleg hierover.
Eerst een bekisting gemaakt met styrene platen. De kap werd opgevuld met plasticine,en dan overgoten door de vloeibare siliconenrubber en in de vacuumpomp gezet. Na een nacht te laten uitharden kon de kap met de plasticine eruit. De plasicine gaat er weer af, en inde mal word binnenin een product gespoten om het kleven te vermijden. Dan wordt de motorkap er weer voorzichtig ingezet,er op lettend dat ze weer precies op dezelfde plek zit. Dan weer siliconen gieten,maar niet tot boven vullen. Er moet namelijk een reservoir bliven voor de resin later. |
#11
|
||||
|
||||
Ook hier weer genoeg tijd laten om uit te harden, en dan de laatste siliconenvorm los maken. Door de lossingspray is deze mal niet aan de eerste silicoon gehecht en kan probleemloos los komen.
Rest ons nog enkel beide mallen terug in elkaar te zetten,de resin te gieten en in de vacuumpomp te zetten,en na een klein half uurtje (om zeker te zijn dat het voldoende is uit gehard) komt de motorkap eruit. ik heb jammer genoeg niet van alle stappen foto's kunnen nemen,want bij het resingieten moet het vooruit gaan,en ik had geen hand meer vrij om foto's te nemen. Misschien dat ik er later nog ga proberen te nemen,als er mensen zouden zijn die mijn geklieder met dat spul willen zien. Hopelijk is het een beetje duidelijk ook zonder die foto's. |
#12
|
||||
|
||||
Jawadde, misschien moeten we eens afkomen. Een meeting op verplaatsing, zoals in het verleden.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#13
|
||||
|
||||
Goed idee! Ben wel benieuwd hoe zoiets nu echt werkt.
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#14
|
||||
|
||||
Ondertussen aan de ophanging en het chassis gewerkt. Het chassis is gesoldeerd. voor de ophanging koos ik om deze uit de kit van Heller te nemen omdat deze de enige zijn die volledig gegoten zijn (in tegenstelling van deze van Revell en Tamiya). Een kleine aanpassing om de schokdempers te kunnen bevestigen,en daarna ook afgegoten.
Ook de bevestigingspunten voor de schokbrekers en de ophanging zijn aan het chassis gesoldeerd. In deze buis zit er eentje met een kleinere diameter,waar draad ingetrokken is. Het boutje is zelfgemaakt,want als ge het niet vind,moet ge het maar zelf maken,he. Voorlopig zijn de schokbrekers aangesloten,maar deze kunnen slechts definitief geregeld worden als de carrosserie er op komt. Trouwens,de vering werkt, dus ik blij. De motor is aan de versnellingsbak gekoppeld, en eigenlijk is dit dus het enige onderdeel dat in deze groepsbuild thuis hoort (BMW,dus). Ook even de wielen erbij gehaald. Nu dus nog achteraan de ophanging aanbrengen, en stilletjes beginnen om de ondervloer uit te meten en aan te brengen. |
#15
|
||||
|
||||
Allee, gij gaat dus ook al beginnen met kits te kopen, enkel voor het bouwplan.
Echt geweldig wat ge allemaal scratched voor deze build. Heb dat al live bewonderd en oogt echt indrukwekkend. Goe bezig makker.
__________________
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 4 (0 members and 4 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|