|
#1
|
||||
|
||||
Modelbouwtips Deel 3 - De Carosserie, een eerste inleiding.
Het is weeral enig tijd geleden dat ik nog iets ivm de modelbouwtips gedaan heb, maar ik pik de draad dus weer op en ga verder met deel 3.
1. Vooraf Het is echt wel nodig om aan de carosserie een apart deel te wijden, aangezien een model valt of staat met een mooi afgewerkt koetswerk. Immers, je mag het interieur, chassis of motor van je model ngo zo perfect als maar denkbaar afwerken, als je spuitwerk van de carosserie maar zo en zo is, zal je model ook maar zo en zo zijn. 't is de buitenkant die een eerste indruk geeft, zoals zo vaak, en die moet dan ook goed zijn. Auto's verven, lakken, spuiten is een nogal ingewikkelde kwestie. Er bestaan immers diverse soorten verf en het aanbrengen kan ook op diverse manieren. Ik zal trachten in deze inleiding een zo goed mogelijk overzicht te geven. 2. Soorten Verf Enamel. Wellicht de meest bekende verf in modelbouwland, maar in deze eco-maatschappij een beetje in onmin geraakt. Enamel verf is immers vervaardigd op basis van olie en dient met thinner verdund te worden. Het is nogal duidelijk dat dit goedje niet echt gezond is. De nodige voorzorgsmaatregelen dienen dan ook in achte genomen te worden tijdens het aanbrengen - een goede verluchting (spuitkabine) en een stofmasker zijn geen overbodige luxe en het is dan ook raadzaam hier zorgvuldig mee om te springen. Voordeel: Wellicht het meest uitgebreide gamma kwa beschikbare kleuren. Nadeel: Indien niet de juiste maatregelen in acht worden genomen, toxisch. Acryl De laatste jaren sterk in opmars aangezien deze verf op water basis wordt gemaakt en dus veel gezonder is. Kan verdund worden met water of met (brand)alcohol. Echter, het is raadzaam dezelfde maatregelen, geldend voor enamel, ook hier in acht te nemen. Voordeel: niet toxisch Nadeel: niet zo'n uitgebreide keuze kwa beschikbare kleuren. Autolak Soms kan je ook opteren voor het gebruik van autolak - indien je 100% de juiste kleur wil reproduceren van een echte wagen. Dit vraagt echter speciale aandacht ivm verdunning, beschikbaarheid enz. De kans is wellicht groot dat je bij een carossier zal moeten aankloppen. Tevens zal een kleur op een model - alhoewel volgens de fabrieksvoorschiften vervaardigd - er altijd een tikje anders uitzien dan in het echt. Voordeel: mogelijkheid tot benaderen van een exacte autokleur Nadeel: Verwerking en beschikbaarheid - niet voor beginners. 3. Verwerkingsmethodes. Airbrushpistool Het meestal gangbare middel voor het verven van grotere onderdelen, koestwerk incluis, is het airbrushpistool. Voor het fijnere spuitwerk is dit een must en ik ken maar weinig doorwinterede modelbouwers die er geen in huis hebben. Noodzakelijk 'kwaad' hierbij is de compressor die voor de nodige luchtdruk moet zorgen. Compressoren zijn er in alle maten en gewichten te vinden. Belangrijk is dat je over de juiste koppelstukken beschikt. Algemeen gesteld bestaan er 2 soorten. Ten eerste de Single Action waarmee alleen de spuitdruk mee kan geregeld worden en ten tweede de Double Action waarmee ook nog eens de hoeveelheid verf kan geregeld worden. Voor de beginners voldoet een single action meestal wel. Gevorderden kiezen voor een DA. Bij de 'double actions' wordt er dan ook nog eens een onderscheid gemaakt tussen 'top- en bottom feed', wat aangeeft waar het potje zich bevindt en hoe het pistool "gevoed" wordt. De eerste is uitermate geschikt voor het spuiten van kleinere onderdelen terwijl de bottom feed over grotere reservoirs beschikt en dus geschikter is voor grotere oppervlaktes. Beide hebben dus hun eigen toepassingsgebied. Aan jou om uit te maken welke het meest geschikt is. Airbrush biedt het voordeel dat je zowat alle kleuren kan verwerken en dit zowel met enamel als met Acryl. Aandachtspunten bij gebruik van airbrush. * Verdunning. Je dient de verf steeds te verdunnen alvorens je ze kan spuiten. Sommige verven zijn reeds verdund, maar in de meeste gevallen dien je dit zelf te doen. Ikzelf hanteer als jaar en dag de 50/50 regel. Dus 50% verf, 50% verdunner (voor enamel gebruik enamel thinner, voor acryl gebruik water of brandalcohol). Op deze manier kan je de verfhoeveelheid beter controleren en in dunnere lagen aanbrengen. * Het aanbrengen. Spuiten doe je steeds in horizontale strepen op een afstand van ca. 20 tot 30 centimeter. Probeer deze beweging zo vloeiend mogelijk te doen en begin reeds met spuiten iets voor het te spuiten oppervlak en eindig iets erna. Zo verkom je eventule spatjes. Werk geleidelijk aan en bouw de laag systematisch op. Oefening baart ook hier de kunst. Hoe vaker je het doet, hoe beter het resultaat. Tevens dient opgemarkt dat wanneer je een nieuwe verf hebt klaargemaakt om te gaan spuiten, je best eerst even een proefje doet op een oppervlak om te controleren of je mengverhouding ed in orde zijn. * Reiniging. Voor een goede werking van je pistool is een grondige reinigin na iedere spuitbeurt een absolute must. Modelbouw Spuitbus Tamiya heeft een aantal spuitbussen op de markt gebracht die overeenkomen met een specifieke kleur voor een specifiek model. (bijv. Mica-Blue voor de Subaru Impreza WRC). Indien je deze modellen wil bouwen ben je dus aangewezen op de spuitbussen. De meningen zijn hierover echter verdeeld, maar eens je de truc onder de knieën hebt valt het mee. Busjes steeds goed schudden voor het gebruik en de manier van aanbrengen is identiek aan die van de airbrush: eerst een testje doen, dan vanop 20 - 30 centimeter in gelijke lagen en met vloeiden beweging. Geen reiniging nodig, wel de bus na gebruik, indien niet leeg, op zijn kop plaatsen. Het mengbolletje zal aan 'de mond" gaan zitten en uitdroging van de spuitkop voorkomen. Indien de bus leeg, recycleren volgens geldende regels. Autolak Spuitbus In de gespecialiseerde autozaken worden ook spuitbussen verkocht. Indien je autolak wil gebruiken, is dit wellicht de aangewezen manier. Het vermijdt immers dat je naar de locale carossier moet om een potje verf en geen gedoe met speciale meng- en reinigingsthinners. Aanbrengen is identiek aan modelbouwspuitbussen. Breng wel eerst een grondlaag aan. Sommige lakken vreten immers de platiek op. Borstel en penseel Sommige modelbouwers houden het voor het schilderen van het koestwerk op het gebruik van een penseel. Alhoewel meestal een minder goed resultaat, kan mist het nodige geduld en oefening een net zo goed resultaat bekomen worden. Ik heb hiervan al enkele staaltjes gezien, maar zelf hou ik het bij het gebruik van mijn airbrushpistool. Volgende keer, in Deel 4 , zal ik het hebben over het eigenlijke werk en waarop te letten bij het spuiten van een carosserie. Last edited by Guido; 03-01-2004 at 22:08. |
#2
|
||||
|
||||
Thx Huudo.
|
#3
|
||||
|
||||
Nog een paar tips voor hen die spuitbussen willen gebruiken (Tamiya):
- verwarm de bus alvorens te beginnen spuiten. Dit maakt de verf vloeibaarder en dus kan er dunner gespoten worden. - vermijd vocht, bv regenweer bij openlucht spuiten, of luchtbevochtiger Verdunnen van acryl-verven: het is geraadzaam om met alcohol te verdunnen ipv water. De reden is dat water traag droogt (risico op stof). |
#4
|
||||
|
||||
Bedankt!
Zal deze tips zeker meenemen in mijn resumé eens de volledige reeks klaar is. |
#5
|
||||
|
||||
hey huudo enz....
thx voor de tips, en doe zo verder vroemmmmmm |
#6
|
||||
|
||||
hier kan ik nog veel te weten komen voor het spuiten van de carroserie van men RC autos
greets casper |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
|
#8
|
||||
|
||||
Quote:
greets casper |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|