De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 03-05-2004, 23:15
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

4 mei 2004, geboorte- of sterftedag van de Formule 1?

Wellicht een ietwat zware titel, maar morgen kon wel eens een van de belangrijkste vergaderingen zijn tussen FIA-Mosley en de teambazen van de Formule voor het voortbestaan van de Formule 1. Plaats van handeling? Monaco

De reden van dit overleg? Het naderende einde van de looptijd van de "Concorde Agreement" (het geheime afsprakenboek in de Formule 1) in 2007 en de dreigende afsplitsing van enkele fabrikanten (GWPC). Daarnaast zijn de explosief gestegen kosten niet meer voor elke fabrikant te verantwoorden jegens "the members of the board" en het personeel. Geruchten blijven gaan dat 1 of 2 fabrikanten willen stoppen als de Formule 1 op het huidige kostennivo blijft.

Mosley gaat morgen enkele radicale plannen voorleggen die de kosten vanaf 2008 fors moeten drukken. Door de nieuwe ontstane dreiging van de GWPC schijnt Mosley zelfs enkele plannen eerder te willen invoeren om de GWPC de wind uit de zeilen te nemen. Ferrari heeft al laten blijken weinig te voelen voor een wederopstanding van de GWPC, daarbij moeten worden opgemerkt dat Luca di Montezemelo aspiraties heeft om het stokje over te nemen van de oude Mosley......als hem dat niet lukt wil ie president worden van Italië

De belangrijkste voorstellen:
-motor: 2.4 liter V8
-4 kleppen per cylinder
-motor moet twee races mee kunnen
-bepaalde onderdelen moeten via een bepaalde standaard worden gemaakt
-standaard ECU
-verbod op directe injectie
-manuele versnellingsbak
-manuele koppeling
-verbod op electronic diff
-verbod op stuurbekrachtiging
-standaard remmen
-gewicht van het chassis verlagen zodat ballastgewichten kunnen verdwijnen
-zeer streng aeropakket met vastgestelde waarden (iets a la Nascar?)
-smallere voorbanden
-bredere achterbanden
-geen reservewagen
-drastische vermindering testen
-één bandenleverancier
-een hele hoop gepeupel rondom de kwalificatie (teveel typwerk )
-geen bandenwissel in de race
-constructeurspunten kunnen door meer als twee wagens worden verdiend.

Mosley schijnt nogal op zijn strepen te staan en wil zijn zin doordrukken, benieuwd wat we hiervan gaan terugzien. Mosley heeft met bovenstaande wijzigingen een aantal doelen voor ogen.

-Verbeteren van de kwaliteit van de races
-De coureur heeft meer invloed op het geheel van de wagen
-Omlaag brengen van de kosten voor de teams
-Nieuwe teams proberen binnen te halen om uiteindelijk 24 wagens aan de start te krijgen

Zeer uitgebreid verhaal staat te lezen in autosport van 29 april, dit is een hele korte ruwe versie daarvan. Die journalisten van Autosport moeten toch enkele serieuze lekken kennen
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 03-05-2004, 23:27
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

gewoon te wild om los te lopen. Van het oorspronkelijke doel - 'the pinnacle of motorsport' blijft niets meer over op die manier.

'k heb zaterdag even zitten kijken naar de F2000 Renault race - of zoiets - in Magny Cours. Gelijk materiaal enz. Dus dan denk je, wordt lekker spannend... Niets van, gewoon treintje rijden.

Ik hoop écht dat de constructeurs er een einde aan maken en de GWPC nu echt concretiseren.

De echte F1 is reeds 10 jaar geleden, in 1994, gestorven. Toen de eerste 'batch' van vernieuwingen zijn doorgevoerd - en toevallig ook het jaar van.... 't is daarna, op enkele uitzonderingen na (korte heropflakkeringen) en om diverse redenen, nooit meer goedgekomen met de ene regelementswijziging na de andere. Balestre had misschien een voorliefde voor Fransen, maar 't was niet zo'n geping-pong als ten tijde van Mosley.

Allez, Mosley zal het moeten beseffen als ie op een vrijdagochtend bij de vrije trainingsrondes alleen door de paddock zal mogen wandelen.

Last edited by Guido; 03-05-2004 at 23:31.
Reply With Quote
Old 03-05-2004, 23:36
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

Dat er ingrijpende aanpassingen moeten komen is nu eindelijk ook doorgedrongen in de hoofden van de hoogste FIA-bobo's.
Als het huidige prijskaartje dat aan de Formule 1 plakt, behouden blijft, staat de hele zaak op ontploffen.
Alleen vrees ik dat er in het Formule 1-wereldje geen algemene consensus zal zijn om die veranderingen door te voeren en in een nieuw Concorde-akkoord te regelen. Sommigen (en ik denk dan in de eerste plaats aan Ferrari) zullen hun verworven machtsposities, waarvoor zij ook fors geïnvesteerd hebben, niet zomaar prijsgeven.
Reply With Quote
Old 03-05-2004, 23:42
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally posted by Baron
Dat er ingrijpende aanpassingen moeten komen is nu eindelijk ook doorgedrongen in de hoofden van de hoogste FIA-bobo's.
Als het huidige prijskaartje dat aan de Formule 1 plakt, behouden blijft, staat de hele zaak op ontploffen.
Alleen vrees ik dat er in het Formule 1-wereldje geen algemene consensus zal zijn om die veranderingen door te voeren en in een nieuw Concorde-akkoord te regelen. Sommigen (en ik denk dan in de eerste plaats aan Ferrari) zullen hun verworven machtsposities, waarvoor zij ook fors geïnvesteerd hebben, niet zomaar prijsgeven.
Het gaat idd. over centen. Maar niet op de manier zoals jij het schetst, allez, denk ik he. Immers, F1 is in verhouding niet veel duurder dan pakweg 5 of 6 jaar geleden, alleen is er een groter wordend probleem met de gigantische geldstroom, komende uit de TV-rechten enz., die er is. De teams zeggen dat het onbetaalbaar is en willen een groter stuk van die koek. Bernie wil er niet van weten en Mosley mag 'zogezegde' kostenreducerende maatregelen bedenken. Wel, binnen dit en 5 jaar is het weer te duur en is het weer iets anders. De ingenieurs gaan dingen blijven vinden en gaan willen blijven investeren.

Het geld dat Bernie in eigen zakken stopt moet naar de teams. Da's trouwens in grote lijnen waarom de GWPC op stapel staat. Dan zijn dit soort van artificiële beknottingen niet nodig.

De teams die overkop gegaan zijn de laatste jaren, hebben dat gedaan, niet omdat het te duur was, maar owv slecht beheer.
Reply With Quote
Old 04-05-2004, 09:12
gekada's Avatar
gekada gekada is offline
De Paddock Rookie

"Sommigen (en ik denk dan in de eerste plaats aan Ferrari) zullen hun verworven machtsposities, waarvoor zij ook fors geïnvesteerd hebben, niet zomaar prijsgeven"aldus BARON hierboven.Maar op F1-club.be staat er heel wat anders te lezen, namelijk:"De technische directeur van Ferrari, Ross Brawn, glimlachtte in de Enzo e Dino Ferrari pitlane vorige zaterdag, toen een reporter hem vroeg wat hij dacht van de reglementswijzigingen voor 2008".
"Er wordt gesuggereerd dat Ferrari inspraak had in het ontwerp van het nieuwe reglement, of de regels al steunde. Eerder deze week werd er ook nog beweerd dat Maranello de sleutel was om de meeste Formule 1 teams aan de kant te krijgen van Bernie Ecclestone, om zo de afscheidingsserie van het GPWC achter zich te laten". Dus hoe het nu werkelijk allemaal in elkaar steekt in deze voor mij afgedane voormalige raceklasse? Ja het is geen racen meer jongens, de F1 fans ten spijt. Maar een uurtje of wat DTM kijken leverd net zoveel spektakel en inhaalpogingen op als in de F1 de laatste 2 seizoenen......RACEN dat is wat er moet gebeuren, niet ontwikkelen, (wat er nu gebeurd, de F1 is gewoon een ontwikkel centrum geworden op een racecircuit..).
Old 04-05-2004, 18:00
Peter Baert Peter Baert is offline
De Paddock Regular

Teams scharen zich achter de FIA, zo blijkt uit de topmeeting in Monaco.

www.pitstop.tv
Old 04-05-2004, 18:14
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

ziet er dan toch naar uit dat ze elkaar gevonden hebben. Iedereen zijn zin. Of het een goede zaak is voor het 'show-gehalte' van de F1 zal de toekomst wellicht moeten uitwijzen.
Reply With Quote
Old 04-05-2004, 19:14
BMW E46 V8's Avatar
BMW E46 V8 BMW E46 V8 is offline
De Paddock Rookie

Ja, ik heb er ook van gehoord van die aanpassingen ik vind het persoonlijk goed dan is het niet meer de wagen die het hem doet, maar de coureur
Old 04-05-2004, 19:43
Thomaske Thomaske is offline
De Paddock Enthousiast

Je moet ook denken aan de afstelling van de wagen hé. Kijk maar naar de formule klasses bij het LG Super Racing weekend, ze hebben hetzelfde vermogen maar de afstelling doet het ook wat
Reply With Quote
Old 04-05-2004, 19:47
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast

Voor mijn part mogen ze zoveel veranderen als ze willen maar ze moeten afblijven van V10 motoren. V8 voor een F1 ? hoe stom is dat wel niet !
Reply With Quote
Old 04-05-2004, 19:49
BMW E46 V8's Avatar
De Paddock Rookie

ja jpmontoya heeft gelijk de V10 is wel typisch F1 dus afblijven van die motor
Old 04-05-2004, 20:11
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by JPMontoya
Voor mijn part mogen ze zoveel veranderen als ze willen maar ze moeten afblijven van V10 motoren. V8 voor een F1 ? hoe stom is dat wel niet !
reden ze vroeger al niet met een V8?
Old 04-05-2004, 20:18
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Originally posted by JPMontoya
V8 voor een F1 ? hoe stom is dat wel niet !
Waarom is zoiets stom? Dan wil ik ook graag een motivatie hebben waarom zoiets stom is

Weleens in de geschiedenis gedoken van de Formule 1? In de jaren zeventig en tachtig hebben naar mijn bescheiden mening toch vele fraaie wagens rondgereden, merendeel reed daarvan met een V8! Is Schumacher niet de eerste keer kampioen geworden met een V8?.

De V10 is pas aan zijn opmars begonnen in de jaren negentig, trouwens ik heb ook al prachtige wagens met een V4 of V6 gezien in de formule 1, weliswaar met turbo, maar toch.............
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 04-05-2004, 20:20
BMW E46 V8's Avatar
De Paddock Rookie

reden ze vroeger ook met V8 motoren dat wist ik niet
Old 04-05-2004, 20:28
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Originally posted by BMW E46 V8
reden ze vroeger ook met V8 motoren dat wist ik niet
Ach, een beetje opzoekwerk op internet zou sommige tieners op dit forum geen kwaad doen
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules