|
#1
|
||||
|
||||
Konica-Minolta werpt de handdoek in de foto industrie ring.
Dit moet wel een van de grootste schokgolven in foto land zijn de afgelopen jaren...
Konica Minolta withdraw from camera business Moet je nu al je (DSLR)-gerief van Minolta dan maar stuk gooien? Neen, niet direct. Sony en Minolta werken immers sinds vorig jaar samen aan het ontwikkelen van een nieuwe DSLR en waarschijnlijk dat de nieuwe Sony DSLR met identieke lens-mountings als de Minolta's zal gaan geleverd worden. Dus dat zou je in dat geval zeker kunnen recupereren. ouder presbericht dienaangaande: Konica Minolta and Sony make D-SLR announcement |
#2
|
||||
|
||||
Inderdaad, wij vloekten nogal toen we dat bericht binnenkregen! Het is op dit moment dan ook zware crisis in de fotosector, kijk maar naar Agfa!
Op dit moment is zijn er ook voor ons als handelaar nog heel wat vraagtekens, als we duidelijkheid krijgen laat ik het hier weten!
__________________
"The process of thought is actually to slow for this car. If you have to think about how you are going to react it's already to late." W. Rohrl over de Audi Quattro Sport E2 |
#3
|
|||
|
|||
[QUOTE=Rohrl-fan]Inderdaad, wij vloekten nogal toen we dat bericht binnenkregen! Het is op dit moment dan ook zware crisis in de fotosector, kijk maar naar Agfa!QUOTE]
Dat komt ervan hé mannen met al jullie digitale foto's. |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Pas op, ik moet bekennen dat ik zelf ook al ruim een jaar digitaal werk, maar voor handelaars zoals ik is het eerder een nachtmerrie dan een welkom product. Maar als ik het niet verkoop gaan m'n klanten wel elders. Ach ja, het kan niet bergaf blijven gaan...
__________________
"The process of thought is actually to slow for this car. If you have to think about how you are going to react it's already to late." W. Rohrl over de Audi Quattro Sport E2 |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
|
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Toen de TV-technologie begon te evolueren heeft ook Nokia de handdoek gegooid, net als Blaupunkt en zijn ze zich op hun core business gaan concentreren. Nokia op mobiele telefoons en Blaupunkt op car entertainment systems. Beide erg succesvolle operaties. Konica Minolta doet net hetzelfde. En natuurlijk zullen er zelfstandige handelaren zijn die gaan verdwijnen, maar er zullen er zeker ook bij zijn die het wel zullen halen. Bij ons in de stad heeft er 1 bepaalde fotowinkel het wel al veel langer gesnapt en is uitgebreid naar alle consumer electronics: gsm's, computers, de hele electronic gadgets mikmak. Altijd staat de winkel er vol met klanten. De auto-industrie evolueerde toen de massa-productie zijn intrede deed - zo'n honderd jaar geleden - en ook toen zijn er heel wat merken aan kapot gegaan. Maar was dat het einde van de automobiel industrie? Tuurlijk niet, het was pas het begin. Net zo met de digitale fotografie? Is dit het einde van de fotografie? Tuurlijk niet, het is nog maar een begin. De race naar de megapixel hemel is wellicht over zijn toppunt heen (de nieuwe Canon 30D heeft er net zoveel als de 20D), maar de nieuwe features die op de nieuwe modellen zullen gaan verschijnen en al verschenen zijn, zullen fenomenaal zijn. Bluetooth, GPS, enz. Adapt or die - fight or be fought - hunt or be hunted enz. Het is echt een survival of the fitest, dat geef ik toe, maar is dat verkeerd dan? Het is een technologische evolutie, waar we als verbruiker toch enkel maar nog meer luxe en nog meer gebruikersgemak kunnen uithalen. En daar draait het in onze maatschappij toch om, luxe en gebruiksgemak, want wie kan er de dag van vandaag nog zeggen dat hij uitsluitend met de fundamentele dingen des levens bezig is? |
#8
|
||||
|
||||
Goed, ik snap je punt, maar het probleem zit echter iets dieper.
Het is namelijk zo dat wij sinds jaar en dag onze boterham vooral verdienen met het ontwikkelen van foto's. Nu beginnen gelukkig steeds meer gebruikers van digitale camera's de weg naar de fotowinkel terug te vinden en worden er steeds meer digitale opnames bij ons ontwikkeld, maar vergeleken met vroeger laten die mensen (begrijpelijk van hun kant) minder foto's ontwikkelen. Een voorbeeld: Een klant kwam vroeger na de vakantie met (Ik geef maar een getal.) 10 rolletjes van elk 36 foto's mijn winkel binnen. Dat is dan 10x een filmontwikkeling + 360 foto's. Technisch mislukte foto's mag je bij ons altijd teruggeven, dus stel dat hij/zij 60 mislukte opnamen had, dan kocht die klant nog steeds 300 afdrukken. Tegenwoordig neemt men misschien wel 500 opnames, maar ik mag al blij zijn als hij/zij er 100 laat afdrukken. Nu zijn wij al een hele tijd bezig om ons assortiment uit te breiden, zo verkopen wij nu terug GSM's en zijn we ook begonnen met GPS-toestellen, maar veel klanten hebben niet de impuls om voor dergelijke producten naar de fotograaf te gaan. Hetzelfde met scanners en printers. Een ander probleem is ook dat we tegenwoordig concurrentie krijgen waar we geen weerwoord tegen kunnen geven. Ik denk dan aan websites waar je toestellen kan kopen of winkels in het buitenland. Daar verkoopt men dikwijls apparatuur aan prijzen waar wij gewoon niet aankunnen. Zo zag ik een tijd geleden in Duitsland een bepaald model van Canon dat goedkoper verkocht werd dan onze inkoopprijs. Nu rijdt niet iedereen de grens over voor een betere prijs, maar vooral fotozaken uit het Limburgse voelen die concurentie toch. Het grootste probleem blijft echter dat heel wat klanten per se een digitale camera willen, maar daar eigenlijk niet beter mee geholpen zijn. Voor velen zijn die dingen namelijk al een beetje te ingewikkeld. (En daarmee bedoel ik niet dat ik mijn klanten laag inschat!) Zo kan je bijvoorbeeld bij de meeste toestellen het aantal pixels instellen. Veel klanten zitten dan aan die instellingen te prutsen, en ik mag dan het slechte nieuws melden dat ze die leuke foto helaas niet kunnen vergroten. Ook zijn er andere nadelen, zoals het relatief hoge batterijverbruik. Maar goed, we laten ons natuurlijk niet kisten, hé!
__________________
"The process of thought is actually to slow for this car. If you have to think about how you are going to react it's already to late." W. Rohrl over de Audi Quattro Sport E2 |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
|
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Stel je even voor ... Rally van Ieper 2010 ... Je programmeert je nieuwe digitale zijn ingebouwde GPS. Hij neemt zelf de trein, die hij natuurlijk betaalt met zijn eigen bankkaart. In Ieper trekt hij 500 foto's en keert terug naar huis. Je moet zelfs niet thuis zijn, want met zijn ingeprogrammeerde code doet hij zelf de deur open ... Hij zoekt via Bluetooth contact met je PC en bestelt daar bij Rohrl-fan de 100 mooiste kiekjes. Ondertussen kan jijzelf een dikke pint gaan pakken in de Wheels ... In 2020 zal zelfs je eten en je bad al klaar staan ! Luxe, gebruiksgemak EN de fundamentele dingen des levens ! |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
2. That's the spirit. |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
http://www.skylimitevents.com Last edited by Sennake; 24-02-2006 at 08:01. |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
|
#14
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
http://www.skylimitevents.com |
#15
|
|||
|
|||
tot 2007 is het doorbijten in fotoland want er gaan er nog veel failliet, zowel leveranciers als winkels. De bedrijven die 10 jaar geleden nog verwaand aan het zwaaien waren gaan nu keihard op hun bek.(o.a Agfa, Fuji, Minolta en Ilford). Met Pentax gaat naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde gebeuren, dat word na loop van tijd gewoon Samsung.
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|