|
#1
|
||||
|
||||
deuren openen
je bent dagen bezig geweest aan een model dat je helemaal hebt uitgewerkt. De cockpit heb je volledig geupgradet met harnassen, radio's, koptelefoons en weet ik wat nog meer. Maar dan, als het af is, moet je door een piepkein raampje turen om al dat moois te ontwaren, want de deuren van je model gaan niet open. Al dat werk voor peanuts. Ooit al eens geprobeerd om met een hobbymes of een dremel die deuren uit te snijden? Je model is gegarandeerd om zeep. Nu bestaat er een techniek om met een garendraad die deurtjes mooi open te zagen. Eerst een klein gaatje boren en dan met een gewone, maar sterke, garendraad
voorzichtig langs de deurnaden op en neer bewegen. Zo bekom je een zeer fijne snede. Arbeidsintensief maar je geduld zal beloond worden. Wie heeft hier ervaring mee? Alle tips welkom. |
#2
|
||||
|
||||
De meeste "grote" modelbouwers die ik ken schaffen zich gewoon 2 kits aan. Ze zagen dan de deur iets kleiner uit de carosserie, en vijlen of schuren het deurgat dan op maat. Vervolgens nemen ze de 2e kit, zagen de deur wat groter uit dan gewenst, en zagen of schuren dan de deur ook op maat. Wel een kostelijke bedoening natuurlijk.
Ikzelf hou het op een goedkoper maar arbeidsintensiever alternatief : ik snij de deur uit met een scalpel (telkens weer opnieuw door de naden gaan tot je erdoor zit) en werk dan zowel het deurgat als de deur zelf bij met wat plasticard en plamuur. Ik zal bij gelegenheid eens wat foto's posten van de Toyota Celica en de Mercedes C9 die ik op die manier bewerkt heb. |
#3
|
||||
|
||||
Re: deuren openen
Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
Guy op je lijst van modellen die je hebt in stock zou je beter nog een item toevoegen: MISLUKT
__________________
WRC-prono 2009 kampioen |
#5
|
||||
|
||||
Eindelijk nog eens terug van lang weggeweest...
Heb de techniek van de garendraad toegepast op dit Fujimi Enthousiast Model van de Lancia Stratos, en wat bleek...de garendraad snijdt door het plastic als een warm mes door boter. De naden zijn scherp en gewoon een beetje bijschuren en af. Een aanrader, eenvoudig en goed. |
#6
|
||||
|
||||
Ik ben momenteel bezig met de gele Sonax C-Class DTM van Tamiya en ben de rechterdeur er uit aan't halen. Mijn techniek? Ik gebruik een speld waarmee ik door de naad ga totdat de deur eruit is. Arbeidsintensief? 2 volle avonden. Maar, ben met deze deur halfweg, dus tijd om die garendraad eens boven te halen.
Garendraad? Breekt die niet? speciale stof, dikte? |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Alhoewel, het is me de laatste 3 jaar niet meer overkomen. |
#8
|
||||
|
||||
Mislukken er eigenlijk veel kits?
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Maar goed, toch weer iets bijgeleerd. |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Probeer eerst eens even op een stuk plastiek, je zal zien dat het echt gemakkelijk gaat. Wist ik dit maar vroeger, al mijn modelletjes zouden open deuren hebben. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|