De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 22-02-2004, 12:40
Desmodromic2001 Desmodromic2001 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Brugge
Posts: 126
Verfvraagjes

Enkele verfvraagjes: De grondverf van Tamiya, is die redelijk korrelig als je daar een carrosserie mee spuit? Kwestie van te weten of je daarna veel werk hebt om alles weer fijn te zetten.
Vroeger legde ik altijd een grondlaag in Sand of Gray, maar omdat mijn spuitbussen nu toevallig op waren heb ik een Olive Drab gebruikt. Dit is een soort mat groen.

Daarmee heb ik alle kuiponderdelen gespoten van de Tamiya Gauloise moto. Ik dacht dat wanneer ik daarover Telefonica Blue zou spuiten, het blauw zijn eigen kleur zou behouden. Nu blijkt dat dit veel te donker geworden is. Nu is mijn vraag: als ik nu lagen blijf leggen, zal ik dan het oorspronkelijke kleur bekomen? Of zou het kunnen zijn dat de hele handel NOG donkerder wordt?

Terwijl we toch bezig waren met die Telefonica Blue, heb ik voorzichtig een eerste laagje gelegd op de Ford Focus RS van Duval. Ik ben onmiddellijk gestopt met spuiten omdat ik zag dat de dieper liggende gedeeltes (aan de deuren, koffer...) niet gedekt waren. Het valt mij op dat ik dit de laatste tijd meer en meer tegen kom. Iets wat zo',n 10 jaar geleden nooit gebeurde. Zou het kunnen zijn dat het plastic van Tamiya vandaag de dag anders is dan vroeger? Het plastic lijkt mij vettiger.

Ik zie het niet zitten om mijn carrosserien te ontvetten, omdat ik daardoor al ongelukjes heb tegengekomen. Mijn enig alternatief is het carrosserietje vrijven met scotchbride. Maar dan nog weet ik dat ik soms problemen heb met die dieperliggende randen? Iemand een andere oplossing?
Reply With Quote
  #2  
Old 22-02-2004, 12:58
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Re: Verfvraagjes

Quote:
Originally posted by Desmodromic2001
Enkele verfvraagjes: De grondverf van Tamiya, is die redelijk korrelig als je daar een carrosserie mee spuit? Kwestie van te weten of je daarna veel werk hebt om alles weer fijn te zetten.
Vroeger legde ik altijd een grondlaag in Sand of Gray, maar omdat mijn spuitbussen nu toevallig op waren heb ik een Olive Drab gebruikt. Dit is een soort mat groen.
De grondverf van Tamiya is naar mijn bescheiden mening niet korrelig en van goede kwaliteit. Er bestaat witte en grijze grondverf. De witte gebruik ik voor laklagen met lichte tint en de grijze voor donkere laklagen.

Quote:
Originally posted by Desmodromic2001
Daarmee heb ik alle kuiponderdelen gespoten van de Tamiya Gauloise moto. Ik dacht dat wanneer ik daarover Telefonica Blue zou spuiten, het blauw zijn eigen kleur zou behouden. Nu blijkt dat dit veel te donker geworden is. Nu is mijn vraag: als ik nu lagen blijf leggen, zal ik dan het oorspronkelijke kleur bekomen? Of zou het kunnen zijn dat de hele handel NOG donkerder wordt?
Telefonica Blue heeft de ambetante eigenschap om donkerder te worden naarmate je meer lagen spuit. Ik heb het aan den lijve ondervonden met mijn Focus WRC van Duval (de foto's staan hier ). Dus zeker niet meer lagen spuiten om te proberen de boel terug lichter te maken!

Quote:
Originally posted by Desmodromic2001
Terwijl we toch bezig waren met die Telefonica Blue, heb ik voorzichtig een eerste laagje gelegd op de Ford Focus RS van Duval. Ik ben onmiddellijk gestopt met spuiten omdat ik zag dat de dieper liggende gedeeltes (aan de deuren, koffer...) niet gedekt waren. Het valt mij op dat ik dit de laatste tijd meer en meer tegen kom. Iets wat zo',n 10 jaar geleden nooit gebeurde. Zou het kunnen zijn dat het plastic van Tamiya vandaag de dag anders is dan vroeger? Het plastic lijkt mij vettiger.
Ook dat effect heb ik meegemaakt, en ik heb ervoor gekozen om dan toch maar meer lagen te zetten er alles donkerder te maken, liever dan een slechtgelakt model te bouwen. Ik denk niet dat het iets te maken heeft met het plastic, het ligt gewoon aan de samenstelling van sommige verfsoorten.

Quote:
Originally posted by Desmodromic2001
Ik zie het niet zitten om mijn carrosserien te ontvetten, omdat ik daardoor al ongelukjes heb tegengekomen. Mijn enig alternatief is het carrosserietje vrijven met scotchbride. Maar dan nog weet ik dat ik soms problemen heb met die dieperliggende randen? Iemand een andere oplossing?
Als ik een bad neem, dan neem ik geen eendje mee in bad maar wel ... een carrosserie die moet ontvet worden! Werkt zeer goed en is absoluut veilig, want als je het zelf in het warme water kan uithouden kan het plastic zeker niet smelten Gewoon carrosserie volledig reinigen met een oude tandenborstel in warm zeepwater dus.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 22-02-2004, 15:01
Desmodromic2001 Desmodromic2001 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Brugge
Posts: 126
Ik durf niet meer met zeep op men carrosserie te komen ! Ik heb zo een Hasegawa Porsche 968 ontvet, afgekuist en veel later gespoten. Het resulteerde was verschrikkelijk !

Wat de Telefonica blue betreft: Ik zit nu te donker van tint, zou ik de boel nu weer in grondlaag zetten met Tamiya grondlaag wit? En als ik daar dan een laagje Telefonica blue opleg, zou die dan weer bleker van tint moeten zijn?

Wat de Ford RS betreft, de dieper liggende delen die niet te dekken zijn: Ik heb zo nog een Lotus Europa liggen, die ik niet gegrond had, en maar meteen van een zwarte laklaag voorzien had. Verschrikkelijk veel lagen gelegd, carrosserie blinkt als een spiegel ! Uitgenomen dan alles die dieper ligt. Heb geprobeerd om die delen in het mat zwart bij te schilderen, maar dat trekt ook op niet veel. Ik ben dus niet echt akkoord met de stelling dat je gewoon meer en meer lagen moeten leggen teneinde alles te dekken. Ik zal proberen of de Tamiya grondverf goed dekt.

Nog een vraagje: Ontvet je je carrosserie ook voor je grondverft? Of dekt dat goedje gewoon alles goed zonder te ontvetten?
Reply With Quote
  #4  
Old 22-02-2004, 15:29
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Desmodromic2001
Nog een vraagje: Ontvet je je carrosserie ook voor je grondverft? Of dekt dat goedje gewoon alles goed zonder te ontvetten?
????????? Ik ontvet UITSLUITEND vooraleer ik de grondverf erop zet. Daarna komt er geen ontvetting meer aan te pas, dat is duidelijk!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 22-02-2004, 15:31
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Desmodromic2001
Ik ben dus niet echt akkoord met de stelling dat je gewoon meer en meer lagen moeten leggen teneinde alles te dekken.
Nochtans is het zo wel degelijk gegaan. Het is dus geen stelling maar een feit :

Getuige deze foto's :

1 laag :



3 lagen :



Trouwens, ik verkondig hier geen stellingen, ik probeer alleen maar mensen te helpen. Je bent niet verplicht mijn raad op te volgen, ik tracht niemand wat dan ook op te dringen. Het forum is er voor mensen met gelijkgestemde passies die onderling ervaringen uitwisselen.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 22-02-2004 at 15:33.
Reply With Quote
  #6  
Old 22-02-2004, 15:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Desmodromic2001
Ik durf niet meer met zeep op men carrosserie te komen ! Ik heb zo een Hasegawa Porsche 968 ontvet, afgekuist en veel later gespoten. Het resulteerde was verschrikkelijk !
Het is duidelijk dat je de zeep nadat alles ontvet is, ook weer goed moet afspoelen. Anders blijft je model alles afstoten, dus niet alleen vet maar ook verf!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 22-02-2004, 15:37
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Desmodromic2001
Wat de Telefonica blue betreft: Ik zit nu te donker van tint, zou ik de boel nu weer in grondlaag zetten met Tamiya grondlaag wit? En als ik daar dan een laagje Telefonica blue opleg, zou die dan weer bleker van tint moeten zijn?
Dan wordt je model al wel serieus "dik" in de verf gezet alvorens je aan de eigenlijke laklaag begint, en dan nog blijft het Telefonica Blue een tricky verf die minstens 3 lagen nodig heeft. Ik denk dat je best de boel in de remolie gooit en opnieuw begint.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 22-02-2004, 15:39
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Desmodromic2001
Wat de Ford RS betreft, de dieper liggende delen die niet te dekken zijn: Ik heb zo nog een Lotus Europa liggen, die ik niet gegrond had, en maar meteen van een zwarte laklaag voorzien had. Verschrikkelijk veel lagen gelegd, carrosserie blinkt als een spiegel ! Uitgenomen dan alles die dieper ligt.
Dat ligt dan eerder aan het feit dat je zonder grondlaag gewerkt hebt dan aan de verf (waarvan ik niet weet welk merk je gebruikt hebt).
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 22-02-2004, 16:15
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
hallo Desmodromic
Als streek genoot van je wil ik u zeggen dat ik nadat ik mijn model iets wat heb opgeschuurd hem 30 min laat weken in een sopje van lauw water met nogal veel afwasmiddel (dreft zonder parfum).Na een half uur haal ik die eruit en laat hem terug weken in lauw water zonder afwasmiddel dus afspoelen.En dan hem op een stof vrije plaats laten drogen bij mij is dit in een grote doos van het ijsboerke(geen reclame zulle)en op een warme plaats laten staan.Als hij mooi gedroogd is spuit ik er de grondverf op van tamiya (wit) omdat deze grondverf bestand is voor het gebruik van autolak ikzelf heb het nog niet geprobeert maar een vriend van mij die moto's maakt wel en de verf veranderd niet dus niet gaan vechten t.o.v. elkaar.En mocht u geintrereseerd zijn om wat meer ervaring op te doen of problemen op te lossen i.v.m. modelbouw kom eens langs bij ons in de modelbouwclub ON THE ROAD BRUGGE iedereen deelt er zijn ervaringen met elkaar en iedereen help elkander om tot een mooi model te komen.Moest u eens willen een vergadering bij wonen op zondag 7/03 komen we samen in ons lokaal " café De Driehoek" in de Titecastraat 35 8200 Sint- Michiels- Brugge of op zaterdag en zondag 13 & 14 Maart op onze eigen modelbouwbeurs in JABBEKE
in de sporthal achter de kerk misschien hoor ik nog wat van u.En alvast veel modelbouw plezier toegewenst vanwege Vincent.
Reply With Quote
  #10  
Old 22-02-2004, 19:10
Desmodromic2001 Desmodromic2001 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Brugge
Posts: 126
Ik was vorige vergadering aanwezig bij On the road, want ik heb er de foto's genomen voor de krant ;-)

Ik zit al een vijftal jaar bij Mini Wheels, en ik modelbouw al zo'n 15 jaar. Mijn modellen beginnen aardig te vlotten en ik hoop er gauw eentje op de forum te zetten.

Maar nu zat ik echt eventjes vast, en begon te twijfelen aan mezelf. Dus dacht ik eventjes raad te vragen op de forum.

Geen slechte manier volgens mij de manier waarop je ontvet. Ik heb het vroeger nog gedaan met White Spirit. Heb er nooit geen problemen mee gehad, en dat verdampt ook vlugger of water. Maar het is zo'n vies goedje, en dan stinken je handen nog een paar uur naar de white spirit. Niet echt gezond als je het mij vraagt.

Ik heb dan lange tijd geëxperimenteerd met het aanbrengen van diverse fijne laagjes. Daar is het probleem dat je met spuitbus van verder moet spuiten, waardoor je het gevreesde sinaasappelpeel effect krijgt. Dan maar van dicht en vol gas spuiten, dan blinkt de boel uit zichzelf prachtig, maar dan loop je groot risico druipers te spuiten.
Reply With Quote
  #11  
Old 22-02-2004, 19:14
Desmodromic2001 Desmodromic2001 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Brugge
Posts: 126
????????? Ik ontvet UITSLUITEND vooraleer ik de grondverf erop zet. Daarna komt er geen ontvetting meer aan te pas, dat is duidelijk!

Beste Senna,

Ik dacht gewoon dat je ofwel grondverft en dan je laklaag legt. Of dat je de keuze hebt om niet te grondverven, maar dat je dan uw carrosserie zeker met ontvetten.
Reply With Quote
  #12  
Old 22-02-2004, 21:51
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Sennake en vinnie hebben het behoorlijk bij het rechte eind.

Waarom ontvetten? omdat er tijdens het spuitproces chemische stoffen gebruikt worden die sporen achterlaten op de plastiek én omdat vingerafdrukken ook meestal vet zijn. Bovendien loop je, indien je niet ontvet, het risico dat wanneer je gaat afplakken je nadat de 2de kleur is gespoten en je de afplaktape verwijderd, de eerste kleurlaag lost daarwaar het oppervlak nog vet was. Dus, ontvetten, altijd en overal. Met wat? Met de zeepoplossing zoals de meeste onder ons wel doen, of met brandalcohol of speciale 'siliconen remover'. White spirit heden ten dagen is iets wat ik niet zou gebruiken, gezien ik niet zeker ben dan reacties met sommige plastieksoorten.

Ik denk dat 'appelsien' vooral een gevolg is van te dichtbij of niet genoeg verdund. In het geval van een spuitbus lijkt het me dus te dichtbij te zijn. En zeker niet het oppervlak in '1 enkele run' goed willen krijgen. Da's om problemen vragen. Dus opbouwen met verschillende dunne lagen. En als er op de scherpe kanten geen goede dekking is, rustig blijven, geduld niet verliezen en verder de lagen opbouwen tot het resultaat goed is .Sennake's Focus laat zien dat het kan.

De vraag of je wilt grondverven of niet is moeilijk te beantwoorden. Als je een laagje grondverf zet, zal het eindresultaat er volgens mij niet zo plastiekerig uitzien. Tevens biedt de grondlaag bescherming bij gebruik van autolakken. Ik zou aanraden om uitsluitend witte grondverf te gebruiken. Bij echte wagens wordt idd soms een grondverf gebruikt die in de tint is van de uiteindelijke laag, maar in modelbouw klopt dit niet helemaal omdat je oppervlaktes veel kleiner zijn en dus de kleurschakeringen per definitie anders zjin dan in het echt. Ook voor zwart zou ik een witte ondergrond aanbevelen omdat het zwart dan echt 'in your face' zwart is.

da's hoe ik het doe.
Reply With Quote
  #13  
Old 22-02-2004, 23:49
AlainH's Avatar
AlainH AlainH is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2002
Location: Dilbeek
Posts: 689
mag ik ontvetter gebruiken die ook wordt gebruikt bij het verven van echte auto's ?
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 23-02-2004, 00:12
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by AlainH
mag ik ontvetter gebruiken die ook wordt gebruikt bij het verven van echte auto's ?
Ik denk het wel, 't hangt er een beetje van af welk type ontvetter het is. Als het een type is dat bij de pvc onderdelen zoals bumpers ed wordt gebruikt verwacht ik geen probleem. Effe testen op een stukje is je beste raadsman in dit geval. Je kan dat aan de binnenkant van de carosserie doen bijv. op een niet al te grote oppervlakte. Als er dan geen reaktie te zien is, moet het wel lukken denk ik.
Reply With Quote
  #15  
Old 23-02-2004, 00:14
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Echte auto's zijn (in principe toch) van metaal. Modellen zijn (weer in principe) van plastic. Het is dus goed mogelijk dat een ontvetter voor echte auto's perfect werkt op die metalen carrosserieën, maar wel het plastic aanvreet of zelfs oplost. Vooraleer je het dus echt gaat gebruiken zou ik je toch aanraden om het eerst eens uit te testen op een stukje plastic uit je bouwdoos dat je niet nodig hebt. Kwestie van geen onvoorziene perikelen mee te maken
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.