|
#1
|
||||
|
||||
Modelbouwtips Deel 4 - De Carosserie, het eigenlijke werk
Na de inleiding omtrent de verf- en spuitmogelijkheden, nu over naar het echter werk.
1. De Voorbereiding Net zoals bij alle kleine onderdelen op de diverse ramen, heeft ook het koetswerk te lijden aan gietnaden en "injector markings" eigen aan het productieproces. De gietnaden worden bij kwalitatief hoogwaardige kits, indien mogelijk, in de dakgootjes en kofferranden verwerkt, maar ter hoogte van de bumpers en soms ook achterlichten zijn ze altijd goed zichtbaar. Deze dienen dus weggeschuurd te worden. Hiervoor gebruik je best schuurpapier met een fijne korrel (grid 1200 of hoger) en liefst schuur je "wet & dry". Als je dit laatste doet, dient je schuurpapier wel van een type te zijn dat schuren met water toelaat. Tamiya heeft speciale sets hiervan in het gamma. De "injector markings" zitten altijd aan de binnenkant, maar in het geval van sommige kits van een lagere kwaliteit, kunnen deze soms putjes in de carosserie veroorzaken. Deze dienen dan opgevuld te worden met wat putty en na drogen mooi vlak geschuurd te worden. Volgende stap is het onvetten van de carosserie. Tijdens het gietproces worden er nogal wat 'vettige' producten gebruikt. Deze dienen eerst verwijderd te worden om onheil tijdens het spuiten te voorkomen. Dit doe je in een lauw sopje zeepwater. Goed drogen is de boodschap echter. Nu is de "body" klaar voor het verfwerk. 2. Grondlaag Vooraleer de echte kleurlaag aangebracht wordt, is het noodzakelijk - net zoals bij echte auto's overigens - eerst een goede grondlaag aan te brengen. De reden hiervoor is 3-ledig. Ten eerste kan je na het aanbrengen van de grondlaag de carosserie beter controleren op eventule schuur- en andere fouten. Indien dit het geval is, kan je nu nog ingrijpen. Bijschuren en opnieuw een fijne laagje grondverf aanbrengen. Ten tweede fungeert de grondlaag als hechtingslaag voor de echte kleur en ten derde zal de uiteindelijke kleur er ook realistischer uitzien indien deze wordt aangebracht boven op een grondlaag. Je ziet immers maar al te vaak modellen die er nogal plastiekerig uitzien. Meestal is dit het gevolg van het niet aanbrengen van een grondlaag. Er zijn best wat modelbouwers die deze stap overslaan, maar de ervaring heeft me toch wel het belang van een goede grondlaag geleerd. Opgelet! Indien je beslist hebt om voor het aanbrengen van de uiteindelijke toplaag echte autolak te gaan gebruiken, is een grondlaag noodzakelijk. Sommige autolakken hebben immers te minder leuke eigenschap om de plastiek op te vreten. De grondlaag voorkomt dit. Bijna alle merken hebben een specifieke grondlaag in het gamma. 3. Kleurlaag Nadat de grondlaag goed gedroogd is, 24 tot 48 uur, kan, indien een meerkleuren schema van toepassing is, nu het afplakken van de verschillende delen beginnen. Hiervoor gebruik je bijvoorbeeld de afplaktape die Tamiya in de catalogus heeft. Indien niet van toepassing kan nu het aanbrengen van de eigenlijke kleur beginnen. Dezelfde regels voor verdunnen en aanbrengen zijn ook hier van toepassing. Ik geef er de voorkeur aan om de kleur in meerdere lagen aan te brengen. 1 lichte nevellaag en een ietwat dikkere laag na een 10-tal minuten. Alaargelang het bekomen resultaat, kan er na een half uur tot een uur een derde ietwat 'nattere' laag aangebracht worden. Opgelet, niet te dik want anders kan de verf gaan lopen. Problemen: - Oppervlak ziet er na het spuiten appelsien uit: Wellicht was de verf niet voldoende verdund of heb je met te weinig druk gespoten -> Je bent nu bijna verplicht de aangetaste zones weer vlak te schuren (wet & dry) en opnieuw te beginnen. Echter, een paar dunne laagjes moeten volstaan bij het bijspuiten van deze oppervlaktes. - Stofdeeltjes in mijn oppervlak: Stof is de grootste vijand tijdens het spuiten: ook hier weer schuren en bijspuiten waar nodig. - Verf uitlopers: Verf te zeer verdund of te dikke laag gespoten: oplossing zie voorgaande. - Verf trekt samen in 'visogen': Het model is wellicht niet voldoende ontvet geweest. Als je geluk hebt volstaan bijshuren en herspuiten. Anders wordt het de remedie van het volgende punt. - helemaal mislukt: Indien alles tegenslaat - er zijn van die dagen - geen paniek. Kalmte red iedereen, dus ook de modelbouwer. Laat voldoende drogen. Je kan de carosserie afbijten met ovenreiniger (liefts in gel vorm) en als dat niet helpt, remolie. Dit laatste is een laatste redmiddel. Dit proces kan echter langduren en eens alle verf eraf, moet je er 100% zeker van zijn dat alle olie restanten weggewassen zijn, anders heb je bij het opnieuw spuiten, een gellijkaardig probleem. Nu kan de carosserie aan de kant om ze voldoende tijd te geven om te drogen (minstens 48uur, maar ik geef de voorkeur aan een week) en kan met de verdere bouw van het model aangevangen worden waarvoor ik graag naar Deel 5 verwijs. ps. De uiteindelijke afwerking van de carosserie komt in een later stadium nog aan bod. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|