De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 2 votes, 4.50 average.
Old 18-07-2007, 13:49
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!

Knap,allemaal gaaf het spuitwerk
Reply With Quote
Old 18-07-2007, 15:46
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Nadat dus alle onderdelen geschilderd zijn, was het tijd om een realistische weathering uit te voeren. Ik heb een wash aangebracht met Tamiya X-19 smoke, en ik ben in dit geval erg royaal tewerk gegaan met deze kleur: zo'n truck is meestal goed ingevet en er hangt overal wel olie aan. Daarna heb ik alles gedrybrusht met de Tamiya weathering setjes (diverse tinten naar eigen goeddunken).
Het aanbrengen van X19 op de chassis balken ziet er goed uit, enkel aan de onderkant van de zijpotten vind ik het wat te zwaar.

Quote:
Andere vaststelling na het spuiten van alle onderdelen in BP-groen: een truck in 1/24 is GROOT! Ik had 2 potjes Humbrol aangeschaft om alles te spuiten (met een 1/24 auto kom ik toe met één potje), maar ik ben er nog twee moeten gaan bijhalen! Zo zie je maar hoe beperkt mijn kennis en inschattingsvermogen bij modelbouw trucks is...
Je bedoelt wellicht een race-truck op 1/24ste. Je hebt immers niet enkel de cabine moeten in het groen zetten, maar zo goed als alles. Cabine, chassisbalken, interieur, motor enz. Wellicht dat bij een gewone truck de 2 potjes wel zouden voldoende geweest zijn.
Reply With Quote
Old 18-07-2007, 22:09
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Het aanbrengen van X19 op de chassis balken ziet er goed uit, enkel aan de onderkant van de zijpotten vind ik het wat te zwaar.
Vond ik ook, en ik heb ze ondertussen gedowntoned met matzwart, die het roet moet voorstellen van de uitlaatgassen van de zware dieselmotor. Als er iets is wat me bijgebleven is van die truckraces in de jaren '90 is het wel de zwarte rook die die bakken uitstootten bij het uitkomen van een bocht...

En uiteindelijk ga je er natuurlijk niets meer van zien eens het model op zijn wielen staat

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 19-07-2007, 13:41
HF_INTEGRALE's Avatar
HF_INTEGRALE HF_INTEGRALE is offline
De Paddock Regular

Quote:
... Als er iets is wat me bijgebleven is van die truckraces in de jaren '90 is het wel de zwarte rook die die bakken uitstootten bij het uitkomen van een bocht...
Ik heb die ook eens weten rijden op het circuit van Zolder (begin de jaren '90 denk ik) (als voorprogramma van de DTM ?), en wat ik me hiervan ook nog herinner is een massa bierslurpende en wurst-mit-sauerkraut vretende Duitsers met dikke pensen ...

Prachtig werk en schitterende foto's !

Regards,
555
Reply With Quote
Old 20-07-2007, 20:36
Sennake's Avatar
Administrator

Ik heb nog eens wat voort gedaan aan mijn racetruck.

De zijdelingse knalpotten die ik initiëel groen gespoten had zoals de rest van het chassis, bleken uiteindelijk toch aluminiumkleurig te moeten worden (zelfs volgens het bouwplan van Revell). Dus heb ik ze overspoten met Tamiya XF-16 aluminium.

De radiator werd samengebouwd en gemonteerd, en de motor werd voorzien van de nodige details waarna hij geweatherd en gedrybrusht werd. Bij gebrek aan referentiefoto's heb ik de bekabeling achterwege gelaten, maar dat heeft natuurlijk ook een voordeel: nu kan ik de truck ook inschrijven in wedstrijdcategorie "out of the box"... Tenslotte heb ik alles ingebouwd in het chassis.

Daarna werden de verbindingen tussen de radiator en motor aangebracht. Hier horen ook de luchtfilters bij, die in een soort van beschermbak zitten waarover de luchthapper van de cabine past die voor de nodige frisse lucht zorgt. Bij het passen van de uitlaten op de turbo's kwam ik echter tot de vaststelling dat ik ze moest inkorten. 3mm links en zelfs 4mm rechts. Daarna heb ik ze gespoten met Testors "burnt metal" en gemonteerd. Daarna werden alle buizen en verbindingen eveneens geweatherd en gedrybrusht met de weatherings sets van Tamiya. Ik heb verschillende tinten door elkaar gebruikt totdat ik tevreden was met het resultaat.

Achteraan werden de persluchtcontainers en de brug gemonteerd, geweatherd en gedrybrust.

De wielen werden ook aangepakt. Ze zijn eerst gespoten met Testors "titanium", waarna ze een wash kregen van Tamiya X-19 smoke. Vervolgens heb ik ze gedrybrusht met Tamiya's weatheringsset "zilver". De banden werden allemaal geschuurd langsheen de loopvlakken om een verweerd uiterlijk te krijgen, waarna ze lichtjes gedrybrusht werden met matwit.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_23.jpg
Views:	1403
Size:	352.8 KB
ID:	6997   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_21.jpg
Views:	1481
Size:	397.7 KB
ID:	6998   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_22.jpg
Views:	1315
Size:	317.8 KB
ID:	6999   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_24.jpg
Views:	1326
Size:	393.7 KB
ID:	7000   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_25.jpg
Views:	1276
Size:	399.4 KB
ID:	7001  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 20-07-2007, 20:36
Sennake's Avatar
Administrator

Nadat het chassis volledig samengebouwd was, heb ik met matzwart en matvernis nog wat finishing touches aangebracht met de airbrush. Onderaan ziet het chassis veel zwarter vanwege de dieseluitlaten, maar ook bovenaan heeft de truck al heel wat kilometertjes achter de spreekwoordelijke kiezen.

Ziezo, het chassis is klaar en ik kan aan de opbouw beginnen. Wat je ziet is voor 85% giswerk omdat ik nergens goede referenties kan vinden. Ik hoop dat ik met mijn beperkte vrachtwagen-modelbouw-ervaring een vrij realistisch ogend model kan neerzetten, maar zeker weten zal ik dit pas als de echte truck-kenners mijn model zullen kunnen bekijken en oordelen over het resultaat...

Attached Thumbnails

Name:	1990_mercedes_1450ls_20.jpg
Views:	2094
Size:	306.8 KB
ID:	7002   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_16.jpg
Views:	1592
Size:	299.1 KB
ID:	7003   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_17.jpg
Views:	1363
Size:	294.3 KB
ID:	7004   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_18.jpg
Views:	1458
Size:	296.0 KB
ID:	7005   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_19.jpg
Views:	1345
Size:	294.1 KB
ID:	7006  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 20-07-2007, 21:24
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Hm ik denk wel dat het er goed uitziet. Het weatheren is alvast uitstekend gelukt. Ik ga dit in mijn achterhoofd houden om de volgende wagen aan te pakken en wat realistischer te maken.

Zo'n airbrush is best handig waarschijnlijk. Ga ik eens moeten bekijken. Een idee voor een volgende meeting (als ik daar bij ga zijn natuurlijk)...
Reply With Quote
Old 20-07-2007, 21:27
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Zeer mooi resultaat! Ge weet, ik ben een voorstander van weatheren met echte verf en het vuil dat je aangebracht hebt met de airbrush geeft zoveel meerwaarde aan het model. (de onderkant van de 307 en de meeting in Oostende zijn dan toch niet voor niets geweest?!). De uitlaten zien er ook 10x beter uit nu ze in kleur staan. Het enige wat ik nog zou "down tonen" is de blauwe schijn die je in de bochten achteraan hebt gezet. Dit zou ik meer een roestachtige kleur geven. Het zou me sterk lijken dat de temperatuur daar even hoog zou oplopen als in een F1 of MotoGP uitlaat, zodat ie blauwig gaat kleuren. Over het blauwe heen misschien nog wat "rust, dust and silver" zetten?

Wat ik minder overtuigend vind zijn de banden. Het lijkt precies of ze zitten zonder lucht zonder de velgen heen. Ik heb het gevoel dat het rubber toch wat strakker tegen de velgen aanzit. Wellicht dat het een probleem van kit is, of moet/kan er nog iets aan gebeuren?

Voor het overige vind ik het een zeer overtuigend geheel, enneuh, laat die bescheidenheid maar achterwege, dat is nergens voor nodig. Verftechnish staan trucks niet zo heel ver af van auto's.
Bovendien: "If it looks right, it is right", and this surely looks right baby!!
Reply With Quote
Old 20-07-2007, 22:20
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Het enige wat ik nog zou "down tonen" is de blauwe schijn die je in de bochten achteraan hebt gezet. Dit zou ik meer een roestachtige kleur geven. Het zou me sterk lijken dat de temperatuur daar even hoog zou oplopen als in een F1 of MotoGP uitlaat, zodat ie blauwig gaat kleuren. Over het blauwe heen misschien nog wat "rust, dust and silver" zetten?
Kan en zal ik zeker nog wel doen.

Quote:
Wat ik minder overtuigend vind zijn de banden. Het lijkt precies of ze zitten zonder lucht zonder de velgen heen. Ik heb het gevoel dat het rubber toch wat strakker tegen de velgen aanzit. Wellicht dat het een probleem van kit is, of moet/kan er nog iets aan gebeuren?
In principe niet, alles is gedaan. De banden zitten inderdaad nogal los rond de velgen en bij het verplaatsen van het model durven ze nogal eens verschuiven. Misschien moet ik ze werkelijk vastkleven aan de velgen (iets wat ik nog nooit gedaan heb)...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 20-07-2007, 22:33
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Ondanks dat je bijna geen referentiefoto's hebt , ziet je chassis er bijzonder realistich uit.
Wat je banden betreft moet ik Guido bijtreden en is het misschien nodig dat je ze vastlijmt op de velg.

Goe bezig

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 21-07-2007, 00:33
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
In principe niet, alles is gedaan. De banden zitten inderdaad nogal los rond de velgen en bij het verplaatsen van het model durven ze nogal eens verschuiven. Misschien moet ik ze werkelijk vastkleven aan de velgen (iets wat ik nog nooit gedaan heb)...
Wel, dàt is nu eens iets waarmee de vrachtwagenbouwers ons zouden kunnen helpen. Ik heb niet echt een idee hoe je zoiets op een propere manier zou moeten doen.? Lijmen allemaal goed en wel, maar evident is zoiets zeker niet.
Reply With Quote
Old 21-07-2007, 14:01
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler

Ik ben geen truckbouwer/kenner maar ik vind toch dat het er zeer realistisch uitziet. De weathering ziet er goed en zeer waarheidsgetrouw uit. En zoals Guido zei: If it looks right, it is right. Dat moet je voor ogen houden, dan komt het dik in orde (en dat zien we hier natuurlijk)

Tom
Reply With Quote
Old 14-08-2007, 11:38
CarRerA's Avatar
CarRerA CarRerA is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Andere vaststelling na het spuiten van alle onderdelen in BP-groen: een truck in 1/24 is GROOT! Ik had 2 potjes Humbrol aangeschaft om alles te spuiten (met een 1/24 auto kom ik toe met één potje), maar ik ben er nog twee moeten gaan bijhalen! Zo zie je maar hoe beperkt mijn kennis en inschattingsvermogen bij modelbouw trucks is...
Gelijk heb je! Voor mijn Renault Magnum moet ik al het 3e (of 4e, ben de tel kwijt) spuitbusje gaan halen.

Heel knap werk wat je hier laat zien! Doe zo voort!
Reply With Quote
Old 16-08-2007, 17:19
Sennake's Avatar
Administrator

Ik zie dat ik al meer dan een maand geen update meer gepost heb. Daar zijn verschillende redenen voor:
  1. Ik was een weekje met vakantie naar Frankrijk en heb mijn modelbouwspullen thuis gelaten.
  2. Ik heb de laatste 2 LeMans modellen afgewerkt én mijn website over de LeMans winnaars helemaal herwerkt.
  3. Ik heb ook niet echt stilgezeten wat de Mercedes betreft, alleen was ik er nog niet aan toe gekomen om foto's te maken en zonder foto's is zo'n WIP-thread waardeloos...

En dus kan ik vandaag weer eens een update posten want ik heb foto's gemaakt.

Wat heb ik dan wél gedaan? Wel, de bodyparts die al een tijdje geleden groen gespoten waren heb ik eens onder de loupe genomen en ik was tot de vaststelling gekomen dat de kwaliteit van de laklaag toch niet was zoals het moet zijn: teveel oneffenheden en stofdeeltjes in de lak. Dat komt omdat ik het spuitwerk gedaan heb met enamel-verf via de airbrush, en enamel heeft het nadeel dat de verf supertraag droogt en uren lang alle stofdeeltjes aantrekt die erin blijven kleven. Bovendien ben ik niet gewoon om grote oppervlakken te spuiten met de airbrush; ik gebruik hier altijd spuitbussen voor.

Dus heb ik de laklaag gladgeschuurd met de polish set van Micromesh tot alles mooi egaal was, en er een nieuwe laag overheen gezet. Ondanks het feit dat het nu een stuk beter was, heb ik de oefening nog eens opnieuw gedaan. Telkens was het iets beter maar nog niet perfect, dus heb ik uiteindelijk 5x de laklaag gepolisht en er een dun laagje overheen gespoten. Net zolang tot het naar mijn goesting was.

Toen zijn we een weekje naar zee gegaan en heb ik de bodyparts en de decals meegenomen om ze aan de Belgische kust te kunnen aanbrengen. Dat was eens iets anders, decals zetten op een terrasje onder de parasol met een drankje erbij...

Terug thuisgekomen heb ik dan de nodige vernislagen aangebracht met Gunze Sangyo vernis. Ook hier werd ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt: een truck kost veel verf én vernis (3 en een half spuitbusjes liefst!). Het resultaat mag er echter zijn en daar ben ik blij om, want ik wist niet goed hoe enamel verf zou reageren op de vernis. Ik ga de bodyparts nu laten doordrogen waarna ik ze nog eens ga polishen en waxen. Daarna kan het detailschilderen beginnen. Het geribbeld gedeelte van de bekleding achter de cabine bijvoorbeeld moet nog metaalgrijs geschilderd worden, de raamrubbers moeten nog geschilderd worden, enz...

Maar eerst staat er op het programma: detailschilderen en samenbouwen van de cockpit. Daarover krijg je weer een verslag eens er iets te zien valt...

Attached Thumbnails

Name:	1990_mercedes_1450ls_26.jpg
Views:	1130
Size:	255.2 KB
ID:	7256   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_27.jpg
Views:	1124
Size:	253.9 KB
ID:	7257   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_28.jpg
Views:	1186
Size:	259.7 KB
ID:	7258   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_29.jpg
Views:	1123
Size:	291.9 KB
ID:	7259   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_30.jpg
Views:	1171
Size:	234.8 KB
ID:	7260  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 16-08-2007, 18:17
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Als dat niet strak gespoten is, dan weet ik het ook niet meer.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules