De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
Old 14-08-2008, 20:36
Aerodyne's Avatar
Aerodyne Aerodyne is offline
De Paddock Rookie

Dodge Charger - Cars

Ja kweet ooknie wat er gebeurd is, ik had voorgesteld om deze truckstory in een aparte topic onder te brengen, maar dat vind ik ook niet terug, dus dan maar terug hier. Wat je nodig hebt is een Mack uiteraard, de Superliner die door zowel Italeri als Revell gemaakt werd, enfin tkomt eigenlijk allemaal uit dezelfde mallen, dus veel verschil is er niet hé. Best zou je Revell 7547 nemen, dan heb je meteen ook al de trailer (als je van plan was die ook te bouwen....). Die Mack is er ook zonder trailer bij Italeri en Revell maar altijd zonder Mack emblemen. Blijkbaar heeft geen van beiden (genoeg) betaald voor de auteursrechten daarop zodat je verplicht bent om bij KFS een foto etch setje te kopen met die emblemen (of anders als je een AMT of Ertl sloper staan hebt). Er was er ook een van Heller met 5 of 6 verfpotjes en een tubeke lijm en een paar penseeltjes, maar dat was ook een Italeri, alleen anders verpakt. Als ge geen meer vind, geef maar een seintje.....
Reply With Quote
Old 15-08-2008, 09:44
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Ok super. De PEsetje weet ik wel niet meteen staan... Op ebay staan er enkele Macks, maar dat zijn AMT's en daar zitten alle delen wel op. Maar dan ontbreekt de trailer ook weer he. Ik kijk nog even rustig de kat uit de boom wat ik ben pas van plan om ere na The King en Sheriff eraan te beginnen, naar schatting begin 2009...

Toch tof dat je me hierin wil helpen. Met auto's geraak ik er, maar van die vrachtwagens weet ik nikske af... Wie weet bouwen we hem gelijktijdig?
Reply With Quote
Old 17-08-2008, 17:12
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Even laten weten dat The King in zin blanke lak staat uit te harden. Jammer genoeg was er een flinke reactie in de Amerikaanse decals. De cijfers kraakten langs alle kanten. Maar vreemd genoeg een dagje later is dat al heel veel beter. Je ziet het wel nog, maar niet meer zoals eerst (geen foto's sorry) Ik hoop dat het nog wat wegtrekt zodat het enkel bij kenners gaat opvallen.

Ondertussen kan ik je ook meegeven wat de opvolger van The King zal worden. Hieronder zie je de dozen die meewaren. Ik bouw er ineens twee zoals je weet. De gelukkig zal Sheriff worden. Is ook nodig he als er zo'n racemonster in je kast komt te staan. Nu zal er toch tenminste wat orde zijn...

Eén dezer dagen kan ik het kontje in orde brengen en zal het chassis en de body vereningd worden in ware Las Vegas stijl.... Deze zal wel niet klaar zijn tegen het einde van de vakantie, maar das niet zo erg. Rustig aan met deze want ik wil geen extra fouten maken...
Reply With Quote
Old 17-08-2008, 21:24
Aerodyne's Avatar
De Paddock Rookie

Loeten, die van AMT zijn Cruiseliner (die zonder neus) en een R (met neus), die van Ertl zijn DM600 of DM800. Intussen is dat wel amt-ertl geworden, maar de camions zijn dezelfde gebleven. Die van Cars is een Superliner, dus ge moet enkel bij Italeri en Revell (of die Heller) kijken, alleen dat zijn Mack Superliners. Ik weet dat ik op mijn zolder nog een paar van die Heller dozen liggen heb, misschien nog wel een Italeri, maar geen Revell. Komt ge naar St Michiels op 7 september? Dan kan ik er een meebrengen
Reply With Quote
Old 17-08-2008, 21:53
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Okey ik heb bijgeleerd maar wat is er dan op 7 september??
Reply With Quote
Old 17-08-2008, 23:23
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

En hier heb ik mijn tijd even gestopt met het zwart maken van de rubbers die volgens de animatiefilm enkel aan de voorruit zitten. Ook de voorruit zelf zit er in. Morgen de zijkanten en achterzijde plus BMF...

Grtzzz
Reply With Quote
Old 18-08-2008, 14:57
Aerodyne's Avatar
De Paddock Rookie

7 september zijn er St Michielse feesten, dan is er in de school nabij de kerk een modelbouwtentoonstelling en daar zijn wij met MiniWheels aanwezig. Op zondag is er ook een grote rommelmarkt in de straten van St.Michiels, dus dan kan ik wel even niet aan mijn tafeltje zitten.........
Reply With Quote
Old 18-08-2008, 19:20
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Owwwww, dan zou ik wel eens langs kunnen komen. Ook al is het maar om eens een kijkje te nemen... Weet je ergens wat openingsuren ook?

Terug naar The King nu. Vandaag even goed en flink doorgewerkt. Een hele ochtend BMF plakken. Eerst netjes te ruim kleven, goed aandrukken met een oorstokje en een tandenstokertje, bijsnijden met een cutter en klaar is keesie... Niet dat het telkens meteen lukte...

Aan de achterruit moesten dan twee beschermingsbalkjes komen. Ook hier was het pasten, in BMF zetten en vastkleven. Aardig gelukt he? De bovenzijde is langer dan vanonder maar dit hoort dus zo...

Daarna kwamen de zijramen aan de beurt. Alles met BMF en dan de zelfgemaakte ramen erinlijmen. Per toevel werd mijn pink ook aan een blaadje papier gelijmd. Die vinger was meteen gewaxed...

...
Reply With Quote
Old 18-08-2008, 19:20
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Even wat foto's van het geheel buiten genomen:

Daarna de klas van mijn vrouwke gaan primeren (niet met de spuitbus off course ) En vanaf drie uur weer verder gedaan met deze Dodge.

Vanavond kwam dan het huwelijk tussen chassis en body tot stand. Op de tonen van Elvis "The King" liep het wat stroef en moest ik veel wringen, maar uiteindelijk lukte het wel. Hier en daar moest wat bijgeknipt worden en was er lakschade. Dit tip ik later wel aan bij de afwerking, niets om je zorgen over te maken. Overigens zijn er geen foto's van dit huwelijk ter beschikking daar PIXAR met de rechten op die foto's ging lopen en de paparazi op verre afstand werd gehouden...

Next step: de wielen onder het chassis krijgen. Ik ga hier niet teveel rekening houden met ophangingssystemen en dergelijke meer. Als ik de wielen op een eenvoudige en stevige manier onder The King krijg (ze hoeven niet te draaien) dan ben ik tevreden. Zekers als het lukt met alle 4 de wielen netjes op de grond zodat Ie niet staat te wippen....

Ik begon daarnet al met het wegsnijden van enkele onderdelen. De tussenstand:

Voila. Nu zijn jullie weer op de hoogte. Ik ge verder hakken en zagen aan de ophanging om de wielen erop te krijgen. Tot morgen !!
Reply With Quote
Old 18-08-2008, 20:22
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Dat niet alles perfect liep, kun je op de laatste foto van vorige update en ook op deze foto zien:

Maar niet getreurd. Ondertussen zitten de achterwielen erop. Hier is het nog wel een klein beetje realistisch. Ik heb de plaatveren opgeschoven en de as wat bijgeschuurd en ingekort. Daarna konden de velgen en wielen er netjes op. Alles werd goed vastgemaakt met een portie secondenlijm. Natuurlijk wel erop letten dat de pootjes waterpas staan....

Ik kon toch nog wat pics van kort na het huwelijk op de kop tikken. Let hierbij niet op het voorste schoeisel dat nog opgeschuurd en geschilderd moet worden. Ook zijn mondje verdient nog aandacht van een plastisch chirurg. De afspraak staat al gepland...

Voila, enjoy !!
Reply With Quote
Old 19-08-2008, 00:50
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Dat begint er al op te lijken, wanneer mag hij naar de oogarts ?

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 24-08-2008, 19:42
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Dat begint er al op te lijken, wanneer mag hij naar de oogarts ?
Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt. Hij "kijkt" er nu al naar uit, onze King...

Overigens was er nog wat werk aan de achterwielen. Ik had het gevoel dat er wat niet klopte en bij nadere inspectie zag ik dat de banden eigenlijk meer naar buiten en ook hoger moeten staan. Dit wetende ging ik aan de slag...

Alle benodigdheden: boortjes, wat sprue om als as te dienen, de banden en velgen en de resten van de oorspronkelijke as en ophanging...

De oorspronkelijke asstukken moesten weggehaald worden. Ik boorde gaatjes in de bevestigingen en op dat middenstuk. Bij deze laatste was het gewoon dwars erdoor, das makkelijker om langs beide zijden een gelijk stuk te hebben dan...

Na heel wat uitlijnwerk, pasklaar maken, lijmen en verlijmen van stukjes en onderdelen kwam ik tot dit eindresultaat. Ik ben voldoende tevreden maar vraag me wel af of dit gaat houden. Voorlopig, na 24 uur is het antwoord hierop positief, ja dus...

Overigens slaagde ik erin om dit werk naar de haaien te helpen. Toen ik een spuitbus aan het schudden was voor de Celica, vloog dat ding uit mijn handen, pardoes op The King. De stukken vlogen alle kanten uit. Murphy had weer toegeslaan want net voor het schudden had ik mijn model nog van plaats veranderd en op zijn rug gelegd... Dat laatste zorgde er wel voor dat er geen lakschade was. Bovendien had ik het geluk dat alles wat erafgevlogen was, net op de lijmpunten afgebroken bleek. OEF... Het reparatiewerk viel dus mee en om toch even te tonen dat er niks meer aan de hand is, onderstaande pics van de bredere plaatsing van de achterwielen.

Nu het moeilijkere gedeelte van de voorwielen en dan nog het kontje maken. Mjah, ik stel dat steeds uit he. Als het nu van Sally of zo geweest was, dan had ik al lang aan dat kontje gezeten, maar bij The King..... Ja, je snapt hem...

Grtzzzz
Reply With Quote
Old 10-09-2008, 22:18
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Sinds het begin van het schooljaar ben ik zo nu en dan in een vrij avonduurtje met The King bezig. Het wordt immers tijd dat ie afgeraakt want Sheriff staat al te roepen...

Even een overzichtje van de werkzaamheden...

Eerst werden beide deurklinken gemonteerd. Niet eenvoudig om die gelijk te plaatsen daar de bevestigingspunten weggeschuurd waren. Op de foto zie je dat er blijkbaar wat BMF verdwenen is terwijl ik dat in real life niet meteen zie...

De tankdop werd geplaatst. Eerst wat uitboren en dan erin kleven. Ik ben hier niet echt tevreden mee, je zal op andere foto's wel snappen waarom. Dit zal aangepast moeten worden...

Ook de motorruimte werd vervolledigd. De wagen zal wel meestal tentoon staan met het de kap dicht, maar het is leuk om weten dat die motor erin zit en eventueel bekeken kan worden...

Op naar een moeilijker deel: het bevestigen van de voorwielen. Eerst gaten boren, bijschilderen en dan sprue erin. Dat was nog easy. Nu moest ik ervoor zorgen dat de sprue wat uitgevlakt was om het zo stevig genoeg vast te lijmen. Met wat geduld en veel secondenlijm is dat ook gelukt... De originele ophanging zorgt voor stevigheid.

Even poseren...

Zoals je kan zien, heb ik ook zijn tanden al gepoetst. De lippen moeten nog bijgewerkt worden off course...
Reply With Quote
Old 10-09-2008, 22:26
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

En dan zijn kontje... Dit is de originele:

Met plastic card werd een nieuwe gesneden, 48 uur op een ronde vorm vastgelijmd en vandaag verder bewerkt. De "lijnen" werden erin getrokken en er werd een extra deeltje plastic toegevoegd zoals het op het origineel is. Voorlopig ziet dat er zo uit...

Uitgetekend en een eerste snijbeurt:

En gemonteerd met beter uitgewerkte lines...

Even een vergelijkende foto van beide kanten van The King. Ik heb het gevoel dat ie niet waterpas staat ook al rusten alle wielen op de tafel... Er zit ook wat verschil op de verbreding ter hoogte van de wielkas. Das me nu pas opgevallen... Valt dus nog mee...

Next up...

- Velgen afwerken (smoke, wielmoeren)
- Kontje spuiten (primer en blauw)
- bumper toevoegen met Milliput en spuiten (primer en chroom van Motip)
- Lippen blauw maken
- Oogjes en oogleden ontwerpen
- Een nieuw nummer 43 achteraan wegens... Stuk gegaan bij het monteren van zijn poepeke... Er zaten nochtans enkele lagen blanke lak op maar vermoedelijk door de spoiler is die lak daar niet altijd even dik terecht gekomen. Mea Culpa dus...

Mjah, eind september zou ie kunnen klaar zijn...

Last edited by Loeten; 10-09-2008 at 22:27.
Reply With Quote
Old 16-09-2008, 18:00
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Tijd voor een tussenstand van het kontje. Velen zitten hoopvol hiernaar uit te kijken. Met deze kun je de toestand even zien. Er moeten nog wel langs weerszijden een soort steuntjes komen. Ik weet nog niet hoe ik dat zal maken, misschien BMF maar dat lijkt te zacht hiervoor...

Owja, de chroom is gespoten met een spuitbus van Motip (021682 CHROME) na twee laagjes witte primer van Motip...

De macrofoto's tonen ook duidelijk de gevolgen van SOL. De letters zijn deels in de groeven gekropen. Nu moet ik kiezen: doorsnijden of herdoen... Op de animatiewagen is het aan elkaar dus ik vrees... herdoen...

Grtzzz

Last edited by Loeten; 16-09-2008 at 18:01.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules